נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיכבדי ראייהמעכשיו: גם עיוורים יכולים ליהנות בקולנוע

מעכשיו: גם עיוורים יכולים ליהנות בקולנוע

יושבים בקולנוע עם הסמארטפון, מפעילים אפליקציה והיא מזהה את הסרט ומשמיעה תיאור קולי ישר לאוזניה, בלי להפריע לצופים האחרים

אולם קולנוע. צילום - BigStock
אולם קולנוע. צילום – BigStock

הכוכבת האמיתית של פסטיבל הקולנוע לעיוורים בחיפה השנה הייתה דווקא אפליקציה ששמה “גרטה”. בזכותה עיוורים ואנשים עם מוגבלות ראייתית יכלו לראות את הסרטים הישראלים החדשים “הנפש הטובה” ו”בתולים”. הסרטים עברו התאמה מיוחדת כדי שיעבדו עם האפליקציה, שמסייעת ומנגישה אותם במיוחד לאנשים עם מוגבלות ראייתית.

האפליקציה הובאה לארץ ונתמכת על ידי הספרייה המרכזית לעיוורים ולאנשים בעלי לקויות ראייה – עמותה רשומה ללא מטרות רווח, הפועלת פועלת מזה כ-70 שנים בתחום הנגשת התרבות והמידע לקהל זה. שירותי הספרייה ניתנים בחינם לאלפי מנויים, מרביתם עיוורים וכבדי ראייה, והיתר לקויי למידה, בני הגיל השלישי שראייתם נחלשה מפאת גילם ואחרים.

סשן הנגשה לסרט "הנפש הטובה".עם עדי קרוב .(משמאל) והטכנאית יובל קדוש
סשן הנגשה לסרט “הנפש הטובה”.עם עדי קרוב .(משמאל) והטכנאית יובל קדוש

בשנים האחרונות הספרייה מפיקה גם תיאור קולי, תוספת קריינות המגשרת על פערי מידע בקליטת מראות ומסרים חזותיים ובאמצעותו, עיוורים וכבדי ראייה נהנים מצריכה איכותית יותר של סרטי קולנוע, תוכניות טלוויזיה, הצגות תיאטרון ומופעים שונים.

“גרטה”, שפותחה בגרמניה על ידי חברת Greta & Starks והושקה בישראל ב-2019, מנגישה את הסרטים על ידי התאמה וסנכרון של פסקול התיאור הקולי לסרט המוקרן על המסך. האפליקציה מבוססת על ACR Technology, המאפשרת זיהוי תכנים באמצעות מיקרופון המכשיר, בדומה לאפליקציית “שאזאם”. בישראל היא עברה שלבים של תרגום, התאמת נגישות טובה יותר למשתמשים.

מרחיב את הקהל של הסרטים

“מה שדחף אותנו לקדם את ההנגשה באפליקציה הוא הרצון שאדם עיוור או לקויי ראייה יוכל ללכת לקולנוע כמו כל אדם רואה ולא יצטרך להמתין להקרנה מיוחדת לעיוורים כפי שהיה נהוג עד כה”, סיפר מנכ”ל הספרייה, עמוס באר. “זה גם מרחיב לנו את הקהל הפוטנציאלי באופן משמעותי. באופן הזה, אדם עיוור הגר באילת או ברמת הגולן, יכול להגיע לבית הקולנוע הקרוב למגוריו ולהנות מסרט מונגש. כל מה שהוא צריך זה טלפון נייד ואוזניות”.

עמוס באר
עמוס באר

באר סיפר איך הוא, עיוור בעצמו וחובב קולנוע מושבע (ובפרט קולנוע ישראלי), נהג בעבר ללכת לקולנוע עם אשתו שהסבירה לו את המתרחש על המסך. אנשים שישבו בכיסאות הסמוכים היו מגיבים בקוצר רוח ומעירים להם. “עכשיו בזכות ‘גרטה’, אני יכול להנות מהסרט כמו כולם, לצחוק, להתרגש או להיות במתח – מבלי להפריע לאף אחד”.

“שני הסרטים שנבחרו להנגשה בפסטיבל חיפה, הם סרטים שהופקו בסיוע קרן הקולנוע הישראלי”, המשיך באר. “התבקשנו להנגיש בשנה האחרונה 10 סרטים לטובת אפליקציית ‘גרטה’, לפי הסכם שיתוף הפעולה שלנו עם הקרן ובתמיכתם, לצד תמיכה נוספת ממפעל הפיס. ברגע שהתגלה ששני סרטים מתוך הרשימה יככבו גם בפסטיבל, זה היה עבורנו ניצחון מכל הבחינות”.

הנפש הטובה - מתוך הסרט
הנפש הטובה – מתוך הסרט

מנגישים עוד סרטים

חשוב לציין שהאפליקציה אמנם זמינה בכל בית קולנוע, אך לא בכל סרט. רק סרטים מסוימים שעברו הנגשה זמינים לצפייה דרך האפליקציה. כל סרט שמונגש, מפורסם לציבור העיוורים והם יכולים להגיע לכל בית קולנוע וליהנות מהתיאור הקולי. בספרייה המרכזית לעיוורים ובעלי לקויות ראייה שואפים להיות במצב בו כל אדם עיוור או לקוי ראיה יכיר וישתמש באפליקציה, כדי שתהיה כדאיות להנגיש כמה שיותר סרטים דרך “גרטה”.

בספרייה המרכזית טוענים כי הם עובדים על פיתוחים נוספים בסגנון אפליקציית “גרטה”, וכי בימים אלו הספרייה עובדת על פיתוח סייען קולי שיאפשר לקוראים גישה עצמאית לתכנים שונים. למעשה מדובר בכלי טכנולוגי שהוא מעין ספרנית אישית שיאפשר לעיוורים וללקויי ראיה לשאול ולהאזין לספרים, עיתונים, מגזינים, תסכיתים ועוד בצורה עצמאית וע”י שימוש בקולם בלבד.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות