נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"



הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיחינוך מיוחדמדריך זכויות לסטודנטים עם מוגבלויות

מדריך זכויות לסטודנטים עם מוגבלויות

חוק הנגישות מחייב מסגרות להתאים את מוסדות ההשכלה עבור סטודנטים עם מוגבלויות. הנה מספר דגשים חשובים שיעזרו לכם להתחיל את השנה על הצד הטוב ביותר

כיתת לימוד - אילוסטרציה
כיתת לימוד – אילוסטרציה

לכבוד שנת הלימודים האקדמית שנפתחה השבוע, הכנו לכם מדריך המאגד את הזכויות עבור סטודנטים עם מוגבלויות. בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מוסדות להשכלה גבוהה צריכים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלות, כך שיוכלו לקבל בהם את השירותים השונים באופן שוויוני וללא הפרדה.

ראשית, מיהם סטודנטים עם מוגבלויות?

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מגדיר אדם עם מוגבלות כאדם עם לקות פיזית, נפשית, שכלית או קוגניטיבית, קבועה או זמנית, שבעטיה תפקודו מוגבל בתחום אחד או מספר תחומים בחיים.

על פי החוק, על מוסדות להשכלה גבוהה להעניק שירותי סיוע ותמיכה לתלמידי מכינות וסטודנטים עם מוגבלויות ולהנגיש עבורם את שירותי ההשכלה. 

נגישות לסטודנט או מועמד ללימודים במוסד להשכלה גבוהה

סטודנטים עם מוגבלויות במוסד להשכלה גבוהה זכאים לקבל התאמות נגישות אישיות הנדרשות להם כדי שיוכלו ללמוד ולהיבחן, במטרה לתת מענה מדויק לצרכיהם. כמו כן זכאים המועמדים לקבל התאמות נגישות אישיות בהליכי הקבלה ללימודים. לצורך קבלת ההתאמות האישיות יש ליידע את המוסד הלימודי ולמלא טופס בקשה לאחראי לקביעת התאמות במוסד.

סטודנטים עם מוגבלויות זכאים לקבל התאמות נגישות אישיות הנדרשות להם כדי שיוכל ללמוד ולהיבחן, ומטרתן לתת מענה מדויק לצרכיו, כגון הארכת זמן, היבחנות בחדר שקט וכיוצא בזאת. גם מועמדים ללימודים במוסד להשכלה גבוהה זכאים לקבל התאמות נגישות אישיות בשלבי הקבלה למוסד.

אילו מוסדות חייבים לספק נגישות?

  • כל מוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
  • כל מוסד בעל היתר או אישור לפתיחת מוסד מהמועצה להשכלה גבוהה.
  • שלוחה או סניף של מוסד להשכלה גבוהה מחוץ לישראל הפועלים ברישיון המועצה להשכלה גבוהה.
  • מוסד על-תיכוני להשכלה מקצועית, טכנית, תורנית או דתית.
  • מוסד להכשרת עובדי הוראה שבפיקוח ובתקצוב משרד החינוך (לדוגמה, סמינרים למורים).

מימוש הזכות

שירותי התמיכה יינתנו בהתאם לנוהלי מוסד הלימוד. מומלץ לפנות לדיקן הסטודנטים במוסד לקבלת מידע ופרטים נוספים על הליך מימוש הזכות במוסד הלימודי.

תלמיד המעוניין לקבל התאמות נגישות אישית בלימודים ובהיבחנות, לרבות הנגשה של חומר הלימודים, נדרש ליידע את המוסד בדבר הצורך בהתאמות נגישות אישיות ולמלא בקשה לאחראי לקביעת התאמות לפי טופס של מוסד הלימוד. התלמיד זכאי להיעזר במרכז התמיכה לצורך הגשת הבקשה.

  • חשוב לדעת: מוסד להשכלה גבוהה חייב גם להנגיש פיזית את התשתיות במוסד עבור אנשים עם מוגבלות.
כיתת לימוד - אילוסטרציה
כיתת לימוד. אילוסטרציה

דרכי הגישה למוסד ובתוכו

דרך ההגעה של אדם עם מוגבלות לשטחי המוסד שבהם ניתן שירות לכלל הציבור, צריכה להיות הדרך שמשתמש בה כלל הציבור. שטחים אלה כוללים את שטחי החוץ, הכניסה לבניין ובתוך הבניין – למקומות שבהם ניתן שירות לכלל הציבור. 

בתחומי המוסד נדרש שתהיה לאדם עם מוגבלות נגישות רציפה ממקום החניה, מדרכה, תחנת הסעה, מקום להורדה והעלאת נוסעים ושביל ציבורי אל הבניינים. כמו כן, נדרש שתהיה נגישות רציפה לכל שירות ציבורי, כולל במעבר בין השירותים השונים.

מקומות תצוגה, אזורים המשמשים לאירועים ומגרשי ספורט, צריכים גם הם להיות נגישים לאדם עם מוגבלות. במרכזי לימוד שלומדים בהם לפחות 150 אנשים, לפחות מחצית מהמדשאות המיועדות לשימוש הציבור יהיו נגישות. אם קיימת בהן פינת ישיבה מוצלת – גם היא תהיה נגישה.

בכל מקום חניה שבחזקת המוסד, וכן בחניונים ציבוריים, צריך שיהיו קיימים מקומות חניה נגישים. מיקום החניות הנגישות יהיה קרוב ככל האפשר לדרך הנגישה ולכניסות הנגישות של הבניינים שבשטחי המוסד או לפתח מעלית בבניין.

התאמות במרחבי הלימוד

מרחבי הלימוד השונים, ובכלל זה מעבדות וחדרי תרגול, יהיו מונגשים לאנשים עם מוגבלויות, בין היתר באמצעים הבאים: התאמה אקוסטית, בהתאם לתקנות זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושא התאמת נגישות במוסדות להשכלה גבוהה, מערכת להגברת שמע אישית אלחוטית או מערכת עזר לשמיעה.

בחדרי הלימוד יוקצו לפחות 2 מקומות ישיבה מיוחדים, שיתאפשר בהם שימוש במשטח אופקי לכתיבה. במידת הצורך יובטח מקום ישיבה בקדמת מקום הלימוד.

צילום: ביגסטוק

התאמות נגישות בסיורים

תלמיד שמשתתף בסיור זכאי להתאמות נגישות כגון מערכת עזר לשמיעה המותאמת לשירותי הדרכה, תמלול או תרגום לשפת סימנים, תיאור קולי של הסיור, וככל האפשר באמצעות מישוש, הסעה בכלי רכב המותאם למוגבלות של התלמיד (אם ניתנת הסעה על-ידי המוסד), שימוש בשפה ובאופן המותאמים למוגבלות של התלמיד ועוד. על מנת לקבל את ההתאמות, על הסטודנט ליידע את המוסד מראש על הצורך בהתאמת הסיור ולאשר את השתתפותו במועד שנקבע לכך.

מרכז תמיכה

במוסד יהיה מרכז תמיכה שתפקידו לסייע לתלמיד ולמוסד, בין היתר בדרכים הבאות:

  • ייעוץ, תמיכה וליווי אישי ומקצועי לתלמיד.
  • הדרכה וסיוע פרטני או קבוצתי להקניה ושיפור הרגלי למידה ואסטרטגיות למידה.
  • ליווי ותמיכה במתן התאמות ובשימוש בהן בלימודים במוסד.
  • ייעוץ, ליווי, הדרכה והכשרה של צוות המוסד.
  • אספקה, תחזוקה והפעלה של אמצעי עזר ושירותי עזר הנדרשים לתלמיד.

התאמות עבור סטודנטים עם לקויות למידה

מוסדות להשכלה גבוהה חייבים להעניק שירותי תמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה או הפרעת קשב ופעלתנות יתר. השירותים הניתנים במרכזי התמיכה שונים ממרכז למרכז. המוסד להשכלה גבוהה חייב להעניק שירותי תמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה או הפרעת קשב ופעלתנות יתר.

ברוב מוסדות ההשכלה הגבוהה הוקמו מרכזים המספקים שירותי תמיכה שכוללים הכוונה וייעוץ לגבי תהליך הקבלה למוסד להשכלה גבוהה, אבחונים לצורך קביעת התאמות, מכינות קיץ כהכנה לכניסה ללימודים, קורסים וסדנאות לשיפור כישורי למידה, ליווי ותמיכה, אישיים וקבוצתיים, במהלך הלימודים, תמיכה רגשית, וטכנולוגיות מסייעות כגון מחשבים, ציוד משוכלל ותוכנות ייחודיות לעזרה בלימודים (הקראה, תרגום, הקלטה, סריקה ועוד).

התאמות עבור סטודנטים מתמודדי נפש

חונכות אקדמאית לסטודנטים מתמודדי נפש יוענק במסגרת שירותי סל השיקום. סטודנטים המתמודדים עם מגבלה נפשית יוכלו לקבל ליווי של חונך. התוכנית כוללת ארבע שעות חונכות מקצועית בתחום הלימודים הניתנות על-ידי סטודנטים אחרים, ורכז מקצועי באוניברסיטה המלווה ותומך באדם בחייו כסטודנט. 

הסיוע מתייחס לתחום הלימודי-אקדמי שבו מקבל הסטודנט הדרכה לגבי ארגון זמן הלימודים, החומר הלימודי ורכישת הרגלי למידה ואסטרטגיות למידה כגון הכנה למבחנים, קריאה פעילה, שימושי מחשב והתמצאות בספריה). התוכנית פועלת באוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת ת”א, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון ובמכללת ספיר.

התאמות עבור סטודנטים על הרצף האוטיסטי

תוכנית “דרור” באוניברסיטת תל אביב מכינה את הסטודנטים ללימודים אקדמיים, לעבודה וחיים עצמאיים לצעירים על הרצף האוטיסטי. התוכנית שפועלת באוניברסיטת תל אביב, מסייעת למיצוי הפוטנציאל החברתי, הלימודי והתעסוקתי של צעירים על הרצף האוטיסטי, וקולטת צעירים לקראת פתיחת שנת הלימודים האוניברסיטאית. לאורך כל התוכנית משתתפיה מקבלים תמיכה וליווי אישיים, ונהנים מפעילויות ספורט וחברה, טיולים ותרבות.

פרטים נוספים ניתן לקבל באוניברסיטת תל אביב ועמותת גוונים בטלפון 052-461152

התאמות עבור סטודנטים עיוורים ולקויי ראייה

עיוורים ולקויי ראייה שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 20% ומעלה זכאים לקבלת שירותי שיקום מקצועי. למידע נוסף, ראו באתר משרד הרווחה. שירותי שיקום מקצועי ניתנים לעיוורים ולקויי ראייה על ידי המוסד לביטוח לאומי בשיתוף עם השירות לעיוור.

השירותים הניתנים במסגרת השיקום כוללים אבחון מקצועי לצורך בניית תוכנית לשיקום מקצועי – בדיקה של נתוני אישיות, יכולות, כישורים, נטיות, תפקוד כללי ותפקוד ראיה, בניית תוכניות שיקום במרכזי שיקום, מכינה אקדמית לעיוורים ולקויי ראייה, קורס הכנה לבחינה פסיכומטרית, סיוע בלימודים לסטודנטים, השאלת ציוד ומכשור ממוחשב לעובדים עד לרכישתו באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סיוע בהשמה בשוק הפתוח באמצעות רכזי השמה של השירות לעיוור, תעסוקה מוגנת במפעלי תעסוקה, וסיוע לסטודנטים עיוורים ולקויי ראייה.

הסיוע הניתן לסטודנטים כולל: שכר לימוד, ציוד טכנולוגי מותאם, שעות הקראה, שיעורי עזר, הנגשת חומרי הלימוד באמצעות המרת החומר הכתוב למדיה קולית/ברייל/הגדלה, רכישת עזרי לימוד, כגון קלטות ודיסקים להקלטת השיעור או הקראות אחרות. כמו כן קיימת אפשרות לסיוע בשכר דירה או מעונות אם מקום הלימודים מרוחק ממקום המגורים יותר מ-40 ק”מ כך שיש ללון מחוץ לבית.

צילום: ביגסטוק

התאמות עבור סטודנטים חירשים וכבדי שמיעה

עמותת “מעגלי שמע” מסייעת לסטודנטים חירשים וכבדי שמיעה באמצעות מרכז תמיכה הפועל תוך שיתופם של הסטודנטים בבניית המענים לצרכיהם, סיוע בנושא הזכאות לשיקום מקצועי וסיוע בלימודים מטעם המוסד לביטוח לאומי, תוכנית לקידום השתלבותם של צעירים חירשים וכבדי שמיעה מהחברה הערבית במערכת ההשכלה הגבוהה. התוכנית פועלת בשיתוף עם ג’וינט ישראל וגופים נוספים.

חירשים וכבדי שמיעה זכאים למימון שירותי תרגום ושירותי תמלול כדי לסייע להם בתפקוד היומיומי בכל תחומי החיים. השירותים הממומנים כוללים תרגום משפת הסימנים ותרגום לשפת הסימנים. השירות ניתן בעיקר באמצעות מתורגמן שמוזמן למקום התרגום, אך קיימת גם אפשרות במקרים מסוימים להזמין תרגום מרחוק באמצעות אפליקציה.

כמו כן בזמן פעילות קבוצתית זכאים הסטודנטים לשירות תמלול קרי הקלדת הנאמר בזמן אמת על גבי מחשב (נייח או נייד), כך שניתן לקרוא את הנאמר מתוך המסך או ממקרן, וכן העתקת סימנים, כלומר העברת מידע ממתורגמן לשפת סימנים לאדם עם לקות שמיעה שהוא גם בעל תעודת עיוור או לקוי ראייה, בדרכי התקשורת המתאימות לו.

שיקום מקצועי וסיוע במימון לימודי תואר או מקצוע

מי שנקבעו להם לפחות 20% נכות רפואית וטרם הגיעו לגיל פרישה, עשויים להיות זכאים לשיקום תעסוקתי ואולי אף לסיוע במימון לימודי תואר או מקצוע. הזכאות לשיקום מקצועי לא מותנית בזכאות לקבלת קצבה כלשהי, אולם בתנאים מסוימים ניתן להעביר את הזכאות לבן או לבת הזוג. 

תוכנית השיקום נבנית בהתאמה אישית וכוללת אבחון תעסוקתי, ליווי ייעוץ בבחירת מקצוע, תוכניות טרום הכשרה כגון סדנאות לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות, מכינות לימודיות והכנה להשתלבות בעבודה ולימודים בעבודה, סיוע במימון לימודים ורכישת מקצוע וסיוע במציאה והשתלבות במקום העבודה. ניתן ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות ומכללות) שמוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה כולל לימודי תואר במוסד בחו”ל שהוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. מידע נוסף קיים במשרד הרווחה ובמוסד לביטוח לאומי.

מידע נוסף ניתן לקרוא בתקנון לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלויות של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מגבלויות, ובזכותון לסטודנטים עם מוגבלות

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות