נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותמוגבלות שכלית התפתחותית"אני מגלה בנפש האדם אפשרויות חדשות של יופי"

“אני מגלה בנפש האדם אפשרויות חדשות של יופי”

הסופר גיא יוספן הוציא לאחרונה את "כלומים", ספר פרוזה פרי עטו, שעוסק בעיקר בעולם הנפש ובהשראת נוער שפגש בעבודתו באקי"ם

גיא יוספן עם ספרו "כלומים". צילום: קריסטיאן סופי ווילקן
גיא יוספן עם ספרו “כלומים”. צילום: קריסטיאן סופי ווילקן

“למרות שלא למדתי את תחום הנפש, אני נמשך אליו כל הזמן – גם בעבודה וגם מחוצה לה”, מספר גיא יוספן (52), שהוציא לאור לא מזמן את ספרו השני. “כלומים” הוא ספר פרוזה פרי עטו, שנכתב בעקבות עיסוקו של יוספן כמדריך בעמותת אקי”ם. במהלך העבודה, הבין יוספן, לדבריו, עד כמה רב הוא ה”כלום” שבו יכולים להיות אנשים.

“נולדתי ב-1971, ועד לפני כשמונה שנים חייתי בתל אביב. מאז אני גר בשכונת הדר בחיפה”, מספר יוספן. “כל חיי התעסקתי בעיקר באמנות פלסטית, בציור ואיור בקשת מגוונת של סגנונות. במקביל גם תמיד כתבתי סיפורים ורעיונות. במשך הזמן למדתי להכיר את עצמי דרך הכתיבה. הייתי כותב רעיונות לספרים מאוירים לילדים ומבוגרים. ב-2003 הוצאתי לאור ספר בשם ‘האוהבים הצהובים’, שעסק בקשיים בזוגיות באופן הומוריסטי”.

מתי החלטת לכתוב את הספר?
“את ‘כלומים’ התחלתי לכתוב כשסיימתי לעבוד באקי”ם. אחרי חמש שנים התחילה תקופת הקורנה, ותחושת ה’כלום’ הייתה באוויר. זה התחבר לי גם באופן טבעי לדרך, ולהתבוננות שלי על החיים”.

איך הגעת להיות מדריך באקי”ם?
“עם הזמן, קצב וסביבת החיים במרכז פחות התאימה לי. כשהגעתי לחיפה מתל אביב חיפשתי עבודה שהרווח האנושי בה יותר חשוב מהרווח הכלכלי. רציתי לחזור הביתה אחרי העבודה עם תחושה של נתינה וצמיחה אישית. מצאתי את זה באקי”ם”.

“פרספקטיבה חדשה למושג הצלחה”

“הספר הוא על מסע בין הזהות שאנו מאמצים לעצמנו עם השנים, למי שאנחנו ללא הגדרות, כשאנחנו לא יודעים כלום, רק מביטים מהלב כמו ילדים”, הוא מתאר. “את שינוי נקודת המבט הזו למדתי במסע האישי שלי דרך עולם הבודהיזם, שבו השתלבו באופן טבעי גם הדיירים מהמסגרת של אקי”ם”.

יוספן מתאר את השינוי שחל בעולם המושגים הפנימי שלו בעקבות ההתבוננות על הנפשות הפועלות בתקופה שלו באקי”ם, ואיך זה בא לידי ביטוי בספר: “אחד הדיירים שם, שמופיע בספר בשם גיל, יושב על המיטה בישיבת לוטוס, שהיא ישיבה כשלעצמה קשה למתרגלי מדיטציה, אך בגלל הגמישות של אנשים עם תסמונת דאון זה בא לו טבעי. הוא יושב בחדרו ומנופף בדגל שעות בשלווה והנאה גמורה. מבחינתו הצלחה היא הנפנוף של הדגל. זה נתן לי פרספקטיבה אחרת לגמרי למושג ‘הצלחה’, והמאמץ שהמושג הזה דורש מרובנו במרוץ החיים. הספר מעלה את אפשרות ההאטה וההתבוננות בקצב אחר על העולם”, הוא מוסיף.

הקשיים במערכת בריאות הנפש

העבודה באקי”ם פתחה עבור יוספן צוהר חדש להסתכלות על המורכבות שבחוויה האנושית, והוא הספיק גם לצאת ממנה עם כמה מסקנות על מוסדות בריאות הנפש: “מנקודת המבט של מדריך נראה שהמערכת בעיקר מתקשה בבעיות של תקציב לפעילויות וכוח אדם. על זה למעשה מבוססת התשתית לקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים”.

“אני אדם שאוהב להתבונן בנפש האדם”, הוא אומר לסיכום. “אני מגלה בה תמיד אפשרויות חדשות של יופי – אפילו יותר במקומות של מאבק וקושי”.

ניתן להשיג את הספר בחנויות הספרים העצמאיות או ישירות באתר ההוצאה.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות