נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםתו נכה נשלל מאדם עם אספרגר – זה מה שקבע בית המשפט

תו נכה נשלל מאדם עם אספרגר – זה מה שקבע בית המשפט

לפני יותר מעשר שנים, צעיר עם אספרגר קיבל תו נכה, אבל לאחרונה משרד התחבורה סירב לחדש אותו. משפחתו לא ויתרה, ופנתה לבית המשפט

תו חניה לנכה. צילום - אהוד קינן
תו חניה לנכה. צילום – אהוד קינן

משפחתו של צעיר בשנות ה-20 לחייו ממרכז הארץ, המתמודד עם תסמונת אספרגר, ביקשה לפני כשנתיים להאריך את תוקף תו החניה לנכה שלו. אבל בניגוד לשנים הקודמות, המשפחה נתקלה הפעם בסירוב מפתיע מצד הרשויות. התשובה שקיבלה המשפחה היא שלצעיר אין מגבלה בתנועה, ולכן אינו זכאי יותר לתו הנכה בכלל.

הצעיר קיבל את התו לראשונה בשנת 2011, כשהיה ילד. הוא אמנם אכן לא מתמודד עם מוגבלות בהליכה או בתנועה, אבל מוכר כנכה 100% לצמיתות על ידי ביטוח לאומי. בעשור האחרון, משפחתו של הצעיר חידשה את תו מדי שנתיים ללא כל בעיה, עד שנתקלה בסירוב האחרון. מאז, המשפחה נאלצה להתמודד עם דוחות חניה רבים שנרשמו על שמו.

קושי להסתגל לשינויים

כחלק מתהליך הבירור אותו נתבקשה המשפחה לעבור, נדרש הצעיר להגיש מסמכים רפואיים רלוונטיים. המשפחה שלחה מכתב המלצה מפסיכיאטר לפיו יש לו קושי “להתמודד עם שינויים ותסכולים” ולכן הוא זכאי להמשיך ולהחזיק בתו. לכך השיב משרד התחבורה כי כי לא נמצא שהתנועה בדרכים ללא רכב מחמירה את מצבו הרפואי.

משפחת הצעיר לא התייאשה וגייסה את עורך הדין בני גבאי לסייע לה. הוא הגיש עתירה בשמה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובמקביל ניסה לעזור לפתור את המחלוקת מול משרד התחבורה. המשפחה ועורך הדין שלחו מכתב מרופא נוסף שמחזק את הטענה בנוגע לקושי של הצעיר להסתגלות לשינויים. רופא משפחה מטעם משרד התחבורה השיב לכך כי “קשיים בהסתגלות אינם מהווים התוויה למתן תו נכה, כמו גם שימוש בתחבורה ציבורית”.

על פי טענות משרד התחבורה המסתמכות על סעיף 1 בחוק החנייה לנכים, הצעיר אינו עונה על הדרשות, משום שהחומר הרפואי המצורף לא מראה כי “תנועתו בדרכים ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו ולכן אינו עונה על התנאים המזכים בקבלת תו נכה הקבועים בחוק.

לא חל שינוי בקריטריונים

סגנית בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אביגיל כהן, קבעה כי יש להחזיר לצעיר את תו הנכה לאלתר, ואף ולתת לו תוקף רטרואקטיבי, מהיום שבו היה אמור להתחדש לפני כשנתיים.

סגנית בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אביגיל כהן. צילום - אתר בתי המשפט
סגנית בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אביגיל כהן. צילום – אתר בתי המשפט

השופטת כהן הסבירה כי אמנם לצעיר אין מוגבלות הליכה, אבל מנגד לא חלו שינויים בקריטריונים לקבלת תו נכה בעשור האחרון. כלומר, אם היה זכאי לו ב-2011 בלי שתהיה לו מגבלה בניידות, אין סיבה שלא יהיה זכאי לתו גם היום, ובמיוחד נוכח העובדה שמצבו של הצעיר לא השתנה.

לדבריה, כשהצעיר ומשפחתו ביקשו להבין האם יש קריטריונים חדשים למתן תו נכה, ולכן פתאום הבקשה לחדש את התו סורבה, הם לא קיבל מענה. השופטת כהן ציינה גם שבדיון בבית המשפט, נציג משרד התחבורה לא ידע להסביר את מהות השינוי, ומדוע נשלל תו נכה שכבר אושר בעבר. לפיכך היא פסקה שיש לאשר מחדש את התו, ואף קבעה שהמדינה תישא בהוצאות המשפט של הצעיר, בסך 5,000 שקלים.

יליד 1994. רווק מראשון לציון. מתמודד עם קרוהן, אבל לא נותן למחלה לנהל את חיי. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, ומשלב בכך את תפקידי בשווים, שנותן במה גם ליצר העיתונאי וליצר הנתינה לקהילה שבי, שקיימים מילדות.

כתבות אחרונות