נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאחים ואחיות מיוחדים חלקו חוויות בכנס: "רק הם מבינים"

אחים ואחיות מיוחדים חלקו חוויות בכנס: “רק הם מבינים”

עמותת "עדי" ותוכנית "תיקון עולם" הזמינו כ-160 נערות ונערים מרחבי הארץ כדי לשתף את האתגרים היומיומיים שלהם: "תחושת שייכות מאוד גדולה"

האחיות והאחים ביחד. צילום: נתנאל גדעוני, צ'יז צילום
האחיות והאחים ביחד. צילום: נתנאל גדעוני, צ’יז צילום

איך מרגישים אחים ואחיות לאנשים עם צרכים מיוחדים? זוהי בדיוק התשובה שניסו לפענח בכנס מיוחד בנושא שארגנה עמותת “עדי נגב נחלת ערן וירושלים” המפעילה שני מרכזים לטיפול באנשים עם מוגבלויות מורכבות. הכנס נערך השבוע במכללה למנהל בראשון לציון, ביוזמת תוכנית “תיקון עולם” ו- “עדי בשבילכם” והשתתפו בו כ-160 נערות ונערים מכל קצוות הארץ, שלהם אחות או אח עם מוגבלות, תלמידים ותלמידות במסגרת תוכנית “תיקון עולם” של העמותה.

אל הכנס, הנחשב לראשון מסוגו בישראל, הגיעו הצעירים כדי לספר אחד לשנייה על האתגרים שהם עוברים בחיי המשפחה, על הקושי שלהם לשתף בכך את הוריהם וגם לא מעט על האהבה הגדולה שיש להם לאחיות והאחים שלהם.

“יחד נגשים את החלומות שלנו”

“אחי עם כיסא גלגלים, הוא לא יכול ללכת או לזוז, אבל מה שהוא לא יכול לעשות בגוף הוא מכפר על כך בשכל. הוא אדם מאוד חכם”, אמר לאתר “שווים” שליו אוטוליגי בן ה-17 ממודיעין על אחיו הגדול נועם. “בקרוב אנחנו עוברים לגור ביחד. אני יודע את המורכבויות הגדולות בכך. חשבנו על עובד זר, אבל אנחנו לא סומכים על אף אחד אחר. עדיף שהוא יהיה איתי, אני החבר הכי טוב שלו”, שיתף עוד.

בינקותו, תרם שלו מח עצם לאחיו כדי להציל אותו ממחלת הסרטן. נועם אמנם החלים מסרטן, אך התפתחה לו מחלה אוטואימונית שהפכה אותו למשותק. חרף השיתוק, נועם לומד בימים אלו לתואר ראשון בפיזיקה, וחולם להמשיך לדוקטורט. “אחי עוזר לי בשיעורי הבית שלי בתיכון, ובכל תחומי החיים. אני רוצה להיות סופר בעתיד, ויש לאחי חלק עצום בכך. יחד נגשים את החלומות שלנו, וגם כל מי שנמצא כאן”, אמר אוטוליגי. “אני שמח שהכנס הזה קיים. יצא לי להכיר מספר אחים לאנשים עם מוגבלות, ושיתפנו אחד את השני בחוויות וההתמודדויות שלנו. זה חשוב כי רק הם יכולים להבין אותנו”.

נועם ושליו אוטוליגי עם אחיהם האמצעי. צילום פרטי
נועם ושליו אוטוליגי עם אחיהם האמצעי. צילום פרטי

במסגרת התוכנית האמנותית של הכנס, צפו המשתתפים ב”פרויקט הרשימה”, הצגת תיאטרון מאת של השחקן והיוצר יובל אברמוביץ’, ובכיכובם של שחקני “תיאטרון הנפש”, העוסקת בהגשמת חלומות. מעבר לשיח ולחיבור שנוצר בין המשתתפים במהלך הכנס, בפעילות הסיכום עלו האחיות והאחים לבמה בזה אחר זה ושיתפו את המשתתפים בסיפורם האישי לצד אחיות ואחים עם מוגבלות.

“אני גאה באחי על המאמץ שלו”

“לא אשקר, לגדול לצד אח עם מוגבלות זה קשה”, סיפרה בגילוי לב מיתר סינוואני בת ה-15, אחותו של שליו בן ה-18 שנמצא על הרצף האוטיסטי. “לוקחים לך את תשומת הלב שאת צריכה, ונותנים אותה למישהו אחר”. כיום, שליו משרת בצה”ל במסגרת תוכנית “תתקדמו”, על אף הקושי שלו לישון מחוץ לבית. “אני גאה בו על המאמץ הגדול שהוא השקיע. יש לי קשר מדהים איתו, ואני עובדת איתו על כך כל הזמן. אני אוהבת אותו מאוד, אבל לפעמים הוא נמצא בעולם משלו, ואני מתקשה להבין אותו. כשהייתי קטנה הייתי נפגעת מכך המון, אבל היום אני מבינה, ויש לנו את הביחד שלנו”, הוסיפה סינוואני.

“אני חושבת שהגדילה לצד אח עם צרכים מיוחדים, גרם לי לראות את החיים באור שונה, ובצורה בוגרת יותר”, אמרה עוד. “אני רוצה שתמיד נהיה שם יחדיו, ובקשר טוב. אין מה לעשות, יש שוני בין הקשר של ההורים איתו והקשר איתי. אני האחות המגניבה שאיתה עושים את הצחוקים”, הקלילה לסיום בבדיחה.

מיתר ושליו סינוואני. צילום פרטי

אלרואי נתניה בן ה-15 הזדהה עם אמירותיה של סינוואני על הקשר המיוחד שנוצר בין אחים, כשאחד מהם על הרצף. גם אחיו בן ה-13, הראל, אובחן עם אוטיזם. “רציתי לראות עוד אחים לילדים עם צרכים מיוחדים, לשתף יחד מה אנחנו עוברים”, הוא אמר בהמשך לדבריה של מיתר. “אחי לימד אותי להיות סבלני יותר בחיים, להבין שכל דבר לא מובן מאליו. אני אוהב מאוד את אחי, אני שומר עליו גם פעמים רבות, וזה לימד אותי לקחת אחריות גם על החיים שלי, וגם על חיי אחרים”, הוסיף.

אלרואי והראל לביא. צילום: רון מילר
אלרואי והראל לביא. צילום: רון מילר

“כשהייתי קטנה קינאתי – היום אני מבינה”

תהל שנדורי בת ה-16, הגיעה היישר מטבריה, כדי לקחת חלק ביום המיוחד הזה למען האחיות והאחים לאנשים עם צרכים מיוחדים. “אחי לא יכול להיות דקה אחת לבד, יש לו אפילפסיה קשה. כל הזמן צריכים להיות איתו, יש לו 112% נכות והוא חייב להיות עם סייעת צמודה בלימודים”, סיפרה. “אני אהיה תמיד שם בשבילו לאורך כל החיים. יש רגעים קשים, אני ילדה מאוד מפונקת והייתי רגילה לקבל את כל תשומת הלב, אבל מהרגע שאחי הגיע הכל עבר אליו. הייתה לי קנאה אליו, אבל התבגרתי, והיום אני מבינה. אני מודה למארגנים על היום המיוחד הזה, כי סוף סוף רואים אותנו האחים, כי גם לנו קשה ואני שמחה שיש אנשים שמבינים את זה”.

האחיות והאחים כותבים. צילום: נתנאל גדעוני, צ'יז צילום
האחיות והאחים כותבים. צילום: נתנאל גדעוני, צ’יז צילום

“עדי בשבילכם” הוא שירות שמציעה עמותת “עדי” בשיתוף משרד הרווחה, המספק שירותי מידע, תמיכה וליווי ללא תשלום עבור משפחות לילדים עם מוגבלויות מורכבות. במרכז פועלים מגוון שירותים – קו חם לייעוץ והכוונה, הורים מלווים הורים וכן קבוצות תמיכה המונחות על ידי אנשי מקצוע. מירי אריכא, מנהלת השירות, אמרה בכנס המיוחד כי “הורגשה תחושת שייכות מאוד גדולה. אחד הדברים שחוזרים על עצמם במפגשים שלנו עם אחים בוגרים הוא חסך בקהילתיות ודברור של ההתמודדויות שלהם כאחים מיוחדים. הם הרגישו שלא ראו אותם בילדותם. התכנסנו פה היום כדי לשנות בדיוק את זה”.

בת אל קטורזה כהן, מנהלת תוכנית “תיקון עולם”, הוסיפה: “ההתמודדות מגיל צעיר, ‘הירושה’ שהאחים יקבלו מהוריהם ואחריות הטיפול על אחיהם ואחיותיהם, היא זאת שהופכת את האחים לילדים עם מוגבלות לחזקים לא פחות. האומץ להודות שהם חלשים אל מול הניצחונות היומיומיים של אחיהם ואחיותיהם – זה הסיפור שלהם”. נציין כי תוכנית “תיקון עולם” היא תוכנית חינוכית שפועלת להפוך את החברה הישראלית לחברת מופת, חברה סבלנית שמקבלת את השונה, וכן פועלת לשינוי עמדות ויחסם של בני נוער כלפי אנשים החיים עם מוגבלות. התוכנית פועלת בכ-230 בתי ספר ברחבי הארץ כולל בחינוך המיוחד.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות