נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםתכירו את הקפטנית של קבוצת הכדורגל לנערים על הרצף

תכירו את הקפטנית של קבוצת הכדורגל לנערים על הרצף

הילה בן צבי, בת 16 עם אוטיזם, וחבריה השתתפו בטורניר מיוחד של עמותת "שער שוויון": "כמו כל קבוצה רגילה, אנחנו עולים לדשא כדי לנצח"

מתוך טורניר הכדורגל של שווים ניצחון. צילום באדיבות עמותת שער שיוויון
הילה בן צבי בטורניר הכדורגל של “שווים ניצחון”. צילום באדיבות עמותת שער שוויון

הילה בן צבי, נערה בת 16 מעמק חפר על הרצף האוטיסטי, נושמת כדורגל כבר מגיל צעיר. בן צבי שיחקה בקבוצת הנערות של עמק חפר, אך לאחר שאובחנה על הרצף, ולאור קשיי הסתגלות בקבוצה שמכילה נערות “רגילות” בלבד, היא נאלצה לעזוב ולנסות למצוא לעצמה מסגרת מתאימה הקשובה יותר לצרכיה.

ביום שני האחרון נסגר המעגל של בן צבי, כשהשתתפה בטורניר פתיחת השנה של התוכנית “שווים ניצחון” כקפטנית הקבוצה. בטורניר, המופעל ע”י עמותת שער שוויון, נכחו נציגי ההתאחדות לכדורגל כמו מנהל האחריות החברתית, זיו סולומון, מאמן נבחרת הנוער של ישראל, אופיר חיים (אב לילד עם אוטיזם) ושחקני הפועל ת”א דוד קלטינס והישאם לאיוס. שער שוויון היא תכנית חינוכית, חברתית וספורטיבית המקנה מסגרת מועילה לילדים ונוער באזורי הפריפריה החברתית של ישראל. הארגון מפעיל קבוצות בבתי ספר שמשלבות אימוני כדורגל וטורנירים חודשיים, לצד מרכזי למידה לתגבור לימודי ופעילויות חינוכיות להקניית ערכים.

בן צבי לומדת במגמת הכלכלה של בית הספר עמק חפר המשותף לתלמידים על הרצף האוטיסטי ומותאם לצעירים בגילאים 21-13 בתפקוד גבוה. בית הספר המשותף נמצא בשלבי התפתחות כחלק מקריית החינוך ע”ש בן גוריון, ונועד לשלב את הילדים בקהילה ולספק להם מסגרת ייחודית המשלבת חיים משותפים מצד אחד, וגם תשובה לצרכיהם האישיים. לדבריה של בן צבי, הקבוצה שמופעלת במסגרת “שווים ניצחון” לא שונה מאף קבוצה אחרת, וההבדל היחיד הוא הראש הפתוח מצד השחקנים הנוספים בקבוצה הנמצאים כולם על הרצף, וגם מצד צוות האימון הקשוב לצרכיהם של הילדים.

“להביע את הכישרון שנמצא בנו”

כשנשאלה על הדינמיקה החברתית בקבוצה, ואיך ילדים על הרצף מתמודדים עם כישלונות, קרבות אגו ועוד סימפטומים הנהוגים בתחומי המגרש, אמרה: “אנחנו מתנהלים כאן בצורה הכי מקצוענית שאפשר, וכמו בכל קבוצה יש אצלנו גם אגו, כישלונות והצלחות, ובעיקר רצון לנצח. דווקא בגלל שכולנו על הרצף, אנחנו מלאי אמפתיה אחד לשני, ומנסים כמה שפחות להתעסק עם אגו, שאמנם קיים אבל נדחק לפינה. צוות האימון שלנו מכיל ותומך, והמטרה היא כמו כל קבוצה רגילה לעלות לנצח ולהצליח, ומבחינת כישרון, אנחנו בהחלט יכולים לעשות את זה”.

בנוסף, התייחסה בן צבי לרצון להגדלת החשיפה של קבוצות כדורגל לאנשים על הרצף, כשציינה כי “ספורט הוא דבר חיוני וחשוב, במיוחד כשהדבר יכול לתת לנו ערך מוסף, להגדיל את המעגל החברתי ולתת לנו להביע את הכישרון שנמצא בנו. הפרויקט נותן חשיפה לילדים שבחינת כישרון נטו, ראויים לשחק בליגות מקצועניות רגילות, ואני באמת מקווה שהוא יימשך ויגדל בכדי שילדים ובוגרים  נוספים עם כישרון יוכלו להנות ולהרגיש שייכים”.

מתוך טורניר הכדורגל של שווים ניצחון. צילום באדיבות עמותת שער שיוויון
בן צבי בפעולה. צילום באדיבות עמותת שער שוויון

ליגות מקצועניות לאנשים על הרצף?

מאמן הקבוצה, מתן חנוכייב, סיפר ל”שווים” על השחקנים שהוא עובד איתם כל שבוע: “הילדים האלה מלאי כישרון, וחלקם הגדול מתאים מבחינה מקצועית לרמות הגבוהות ביותר של הכדורגל. אני נמצא בתחום שנים רבות, שיחקתי בליגות הנמוכות, ואני יכול להגיד בפה מלא שהילדים האלה יותר טובים בכדורגל ממה שאני הייתי בגיל שלהם. אני באמת מאמין שצריך לתת להם במה, ולהקים ליגות מקצועניות המיועדות להם, כדי שמצד אחד יוכלו להגשים ולממש את כישוריהם, אך מהצד השני יסופק ליווי ומענה לצרכים שלהם. האימונים אצלנו מלווים גם בצוות אימון, אך גם באנשי מקצוע למקרה שיהיו התקפים רגשיים. אני חושב שהגדלת התחום והקמת ליגות מקצועניות ייעודיות יתרמו להם מצד אחד, אבל גם לכל החברה שתוכל ליהנות מעוד כישרונות נפלאים”.

אופיר חיים, מאמן הנבחרת הצעירה ובעצמו אב לילד על הרצף, שיתף בתחושות המלוות בפתיחת טורניר שכזה, כשאמר: “אני שמח לראות כאן שיש אפשרות אמיתית לילדים על הרצף לשחק כדורגל, כי כשהבן שלי היה צעיר לא הייתה לו האפשרות הזאת. תזכרו שאתם טובים כמו כל אחד ואפילו יותר, ואני מאחל לכם הצלחה גדולה על המגרש וגם מחוצה לו”. מנהל האחריות החברתית של ההתאחדות לכדורגל, זיו סולומון, הוסיף: “ההתאחדות לכדורגל רואה את ערך השילוב החברתי כערך עליון וזה הנושא הראשי שבו נתמקד בשנתיים הקרובות במסגרת האחריות החברתית. אנו רואים בספורט בכלל ובכדורגל בפרט גשר המאפשר לצלוח אתגרים גדולים ומשוכנעים כי לכל אחד ואחת יש מקום על כר הדשא”.

דוד קלטינס, שחקן הפועל ת”א, שיתף: “את עמותת ‘שער שוויון’ אני מכיר כבר מספר שנים, והגעתי בעבר לטורניר דומה של ילדים בירושלים. זו תמיד זכות להיות כאן בשביל אלה שרואים בנו דוגמה, לדבר איתם ולשחק איתם, ובעיניי זה חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו כשחקני כדורגל וגם כבני אדם. אני שמח שהמועדון שלנו מארח את האירוע ומאפשר לנו להיות יותר מעורבים בקהילה שלנו”.

“מדובר בקבוצות כדורגל לנערים עם צרכים מיוחדים שמשחקים באופן מקצועי. בין הנערים נוצר חיבור מיוחד המתבטא על מגרש הכדורגל ומייצר חוויה משותפת ותחושת מסוגלות ושייכות”, אמר לירן ג’רסי, מנכ”ל ומייסד “שער שוויון”. “אנחנו גאים בשחקנים ובשחקניות הצעירים שלנו שמשחקים כדורגל בהנאה גדולה ובצורה הוגנת וחברית, ותורמים להתפתחות העתידית של ענף הכדורגל גם באוכלוסיות המיוחדות. אני מבטיח שאנחנו נמשיך להנגיש את עולם הכדורגל לכל קבוצה באוכלוסייה שרק תחפוץ בו, שכן מדובר בכלי עם יכולות אדירות לצמצום פערים ושוויון חברתי”.

יליד 1994. רווק מראשון לציון. מתמודד עם קרוהן, אבל לא נותן למחלה לנהל את חיי. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, ומשלב בכך את תפקידי בשווים, שנותן במה גם ליצר העיתונאי וליצר הנתינה לקהילה שבי, שקיימים מילדות.

כתבות אחרונות