נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותמוגבלים בראייה ונוסעים ברכבת? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

מוגבלים בראייה ונוסעים ברכבת? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

בעקבות תביעה ייצוגית על אי הנגשת תחנות על ידי רכבת ישראל: בית המשפט פסק פיצויים בסך 13.5 מיליון שקלים לנוסעים לקויי ראייה

תחנה של רכבת ישראל. צילום: דוברות הרכבת

בית המשפט פסק לאחרונה פיצוי בגובה 13.5 מיליון שקלים, שיחולקו לאנשים עם מוגבלות בראייה שנוסעים ברכבת ישראל. כך עידכן היום ארגון “בזכות” – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות.

אדם עם מוגבלות בראייה הגיש תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, בשל אי הנגשת כל התחנות לאנשים עם מוגבלות בראייה, תוך הפרת חובות הנגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. כך למשל, נמצא שלא בכל התחנות יש שילוט מתאים לאנשים עם מוגבלות, שאין פס אזהרה בולט במקומות שעלולים להוות סכנה, כמו לפני מדרגות, שמכונות לרכישת כרטיסים אינן נגישות לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים ולא לאנשים עיוורים, ועוד.

בית המשפט ציטט בפסק הדין מתוך החוויה של התובע בתחנת הרכבת: “עמדתי כמו טמבל כמה דקות, ידעתי שיש מדרגות, לא ידעתי איפה הן. הפחד הכי נורא זה ליפול במדרגות. חיכיתי שיגיע מישהו והלכתי אחריו, ולפי תנועות הרגליים שלו הבנתי איפה המדרגות. למה? כי המדרגות לא מסומנות. עם כל הכבוד למה שעשתה הרכבת, אם היו עושים מה שצריך לפי התקנות, דואגים לסיפור הזה, לא הייתי עומד שם כמו טמבל ומחכה שמישהו יעבור.”

 בית המשפט עמד בהחלטתו על חשיבות ההנגשה: “הנגשת מבני ציבור ותחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות היא בעלת חשיבות עליונה בהקלת הקשיים שהם מתמודדים עימם ובהקלת ההתמודדות עם הגבלת העצמאות הנגזרת מן המוגבלות. שומה על החברה לתת פתרונות ראויים שיקלו על התנהלות עצמאית ככל האפשר של אנשים עם מוגבלות. לשם כך נחקק חוק השוויון. המטרה היא להקל ולשלב, לאפשר עצמאות מירבית, פרטיות וכבוד”.

מנגד, נציגי הרכבת טענו שהם עוזרים לאנשים עם מוגבלות בראייה בדרכים אחרות, למשל על ידי סיוע של עובדי הרכבת. על כך אמר בית המשפט: “עם כל ההערכה, אין הדבר פוטר את הרכבת ממילוי הוראות הדין. יתרה מזו, חוק השוויון מבקש להעצים את האפשרויות של אנשים עם מוגבלויות לעצמאות על ידי יצירת מרחב ציבורי שיאפשר לאדם עם מוגבלות לנוע בו בביטחון. פתרון שכרוך בבקשת עזרה אינו עוזר להשגת מטרה חשובה זו, ומשום כך אין לראות בו מענה ראוי לצרכים. קודם יש לעמוד בדרישות הדין, ואחר כך להוסיף עליהן, ולא להחליט בשם הקבוצה או בשם המאסדר מה טוב לקבוצת האנשים עם מוגבלות.”

כאמור, בית המשפט פסק פיצוי של 13.5 מיליון שקלים, שיחולק לאנשים עם מוגבלות בראייה שנוסעים ברכבת. הדרך לפנות ולבקש לקבל חלק מהפיצוי תפורסם בהמשך.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות