נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמחקר ראשוני: האם הגבלת זמן מסך משפרת תסמיני אוטיזם

מחקר ראשוני: האם הגבלת זמן מסך משפרת תסמיני אוטיזם

הורים לתשעה ילדים אוטיסטים התבקשו להגביל את זמן הצפייה שלהם במסכים לשעה אחת בשבוע. כך זה השפיע על ההתנהגות וההתפתחות

פעוט משחק בטלפון. צילום הדמיה: ביגסטוק

האם זמן צפייה ממושך במסכים – טלוויזיה, מחשב וטלפון סלולרי – עשוי להזיק לילדים על הרצף האוטיסטי? על השאלה הזו, שמטרידה הורים רבים לילדים עם אוטיזם, ניסו לענות חוקרים מאוניברסיטת דרקסל בפילדלפיה שבארצות הברית.

במחקר פיילוט קטן שביצעו החוקרים התבקשו הורים לתשעה ילדים אוטיסטים בגילאי 18 חודשים עד 40 חודשים להגביל את זמן המסך של ילדיהם לשעה אחת בשבוע לכל היותר. בזמן הזה קיבלו ההורים הדרכה של צוות מקצועי על זמן מסך והתפתחות הילד, ובנוסף סיפק הצוות שעה שבועית של תמיכה בבית להורים ולילדים, וכל זאת במשך חצי שנה.

ערב הפיילוט בילו הילדים שנטלו בו חלק 5 עד 6 שעות בממוצע מדי יום מול המסכים, אך בהדרגה, ככל שהמחקר התקדם, הגיעו לכ-5 דקות בלבד בממוצע ביום. כל ילד עבר הערכה בתחילת ובסוף תקופת המחקר בת ששת החודשים בהיבטים של תסמיני אוטיזם, התנהגות תפקודית והתפתחות. כמו כן, ההורים המשתתפים השיבו לשאלונים לגבי תפיסות ההתערבות שלהם בטיפול בילדיהם ורמת הלחץ איתו הם מתמודדים.

“ממצאי המחקר שלנו תומכים במחקרים רטרוספקטיביים ובדיווחי מקרה המצביעים על שיפורים מהירים בתסמיני אוטיזם בעקבות הפחתת מסך, וזאת בנוסף לקבלת הטיפולים הרגילים המקובלים”, אמרה ד”ר קארן הפלר, חוקרת ב-Drexel University College of Medicine והמחברת הראשית של המחקר. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics International. 

“למרות שנדרשת עבודה נוספת, כולל ניסוי אקראי מבוקר של ההתערבות, זהו מחקר פרוספקטיבי ראשון מסוגו הכולל הפחתת מסך בילדים עם אבחנה של אוטיזם וצפייה גבוהה במסך”, המשיכה ד”ר הפלר להסביר. “אמנם מדובר במחקר פיילוט קטן, אך המסקנות חד משמעיות – הנחיית הורים, הדרכה, תמיכה וצמצום זמן מסך יכולים להגביר את האינטראקציה החברתית עבור ילדים צעירים עם אוטיזם”.

לדבריה, התוצאות הראשוניות מבטיחות ומצביעות על כך שיש צורך במחקר נוסף על צפייה מוקדמת במסכים, הנזקים שהם גורמים והפחתת זמן מסך.

למחקר >>> Screen time reduction and focus on social engagement in autism spectrum disorder: A pilot study – PubMed (nih.gov)

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות