נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותבעקבות הרעש בטורקיה: כך תתמודדו עם רעידת אדמה

בעקבות הרעש בטורקיה: כך תתמודדו עם רעידת אדמה

האירועים האחרונים מגבירים את החשש מרעידות משנה בישראל. אלו הן המלצות הבטיחות החשובות לאנשים עם מוגבלות

רעידת אדמה (אילוסטרציה). צילום: BigStock
רעידת אדמה (אילוסטרציה). צילום: BigStock

רעש קשה בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר פקד הלילה (בין ראשון לשני) את טורקיה וסוריה, והורגש גם כאן בישראל. נכון לעתה, מספר ההרוגים ברעידת האדמה עלה ליותר מ-1,300 בני אדם ונספרו אלפי פצועים. על פי ההערכות, המספרים האלו רק ילכו ויעלו ככל שינקוף הזמן ויתבררו ממדי האסון.

בתוך כך, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בשיתוף עם פיקוד העורף, משרד המשפטים, משרד הרווחה ומשטרת ישראל מזכירים לציבור את הפעולות הבסיסיות שניתן לעשות כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו להיערך במצב של רעידת אדמה בישראל. כדי לצמצם נזקים עד כמה שאפשר בעת הצורך הוציאו הגופים השונים מדריך מפורט בשפה העברית, האנגלית, הערבית וגם בשפת הסימנים, בתיאור קולי ובפישוט לשוני.

מה עושים בעת רעידת אדמה?

אם מצבכם הרפואי מאפשר זאת, ניתן לצאת מהמבנה לשטח פתוח, להיכנס לממ”ד או לצאת לחדר מדרגות. רצוי לתפוס מחסה בעזרת רהיט כבד, או לשבת על הרצפה צמוד לקיר פנימי. במידה ואתם יושבים על כיסא גלגלים, נעלו את גלגלי הכיסא ועשו ככל הניתן להגן על ראשכם. אם אתם מרותקים למיטה, הסתובבו על הצד, ושכבו בתנוחה עוברית שתסייע לכם להגן על הראש.

במידה ואתם מחוץ למבנה – הישארו בשטח פתוח, התרחקו ממבנים, גשרים ועמודי חשמל. במידה ואתם בים, עזבו מיד את החוף, התרחקו ממנו ככל שניתן וטפסו לקומה גבוהה (קומה רביעית ומעלה), כדי להימנע מגל צונאמי שעלול להגיע.

רעידת אדמה (אילוסטרציה). צילום: BigStock
רעידת אדמה (אילוסטרציה). צילום: BigStock

שלושה כללים בסיסיים שיכולים להציל חיים

  1. בחרו נתיב יציאה
  2. הכינו ציוד לחירום
  3. בחרו איש קשר לסיוע

שלושת הכללים האלו יעזרו לכם להתכונן למצבים מיוחדים. תרגלו הגעה למחסה או כניסה למצב מוגן לפני רעידת האדמה. תרגול בשגרה יאפשר לכם לזכור כיצד לפעול בעת רעידת האדמה, והוא מציל חיים. שתפו את בני המשפחה ואת המטפלים האישיים שלכם כשבעת הצורך כולם ידעו מה לעשות וכיצד להתגונן.

אנשים עם לקות ראייה ועיוורים – אחסנו מקלות רזרביים, סוללות, פנסים, וסמנו את ציוד החירום בכתב גדול, סרט פלורסנטי או בכתב ברייל.

אנשים כבדי שמיעה או חירשים – הכינו פנקס ועפרון עם מספרי החירום השונים, כתבו את רשימת התרופות, במידה וצריכים, וכל מידע אישי או רפואי אחר שיעזור. לדוברי שפת הסימנים הצטיידו בכרטיס המזהה את היותכם חירשים הדוברים את שפת הסימנים.

אנשים עם מוגבלות פיזית ותנועתית – הכינו ערכה לתיקון פנצ’רים, כפפות וגנרטורים לגיבוי, במידה ואתם נעזרים במחולל חמצן.

אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית ונפשית – שלבו בערכות החירום תמונות ועזרים להעברת המסר, תרגלו תרגילים שעוזרים לכם להירגע, או החזיקו בחפץ מרגיע.

צרו קשר עם הרשות המקומית

חשוב מאוד לעדכן את הרשות המקומית במצבכם הרפואי במידת הצורך, כדי שיוכלו לסייע במידע ותזדקקו לעזרה נוספת. ארגנו מראש ציוד חיוני לחירום הכולל תרופות, מים, מכשיר שמיעה רזרבי, משקפי ראייה נוספים, משרוקית, ערכת עזרה ראשונה ועוד. יש לפעול לפי הנחיות הרשויות המקומיות וכוחות הביטחון בעת הצורך.

מספרי מוקדי החירום

משטרה – 100 (מוקד מידע: 110)

מד”א – 101

כיבוי והצלה – 102

פיקוד העורף – 104

מוקד עירוני – 106

משרד הרווחה – 118

לפרטים נוספים לחצו כאן

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות