נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותהלחץ עבד: קצבת קשישים סיעודיים לא תיפגע

הלחץ עבד: קצבת קשישים סיעודיים לא תיפגע

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: האוצר הסכים שלא תתבצע הפחתה בקצבת קשיש ברמות סיעוד 1 ו-2 ולא תבוטל הזכאות למטפלת בית

ירונה שלום. מ״מ מנכ״ל ביטוח לאומי. צילום - דוברות ביטוח לאומי
ירונה שלום. מ״מ מנכ״ל ביטוח לאומי. צילום – דוברות ביטוח לאומי

הלחץ של המוסד לביטוח לאומי, ארגוני הנכים והתקשורת עשה את שלו: משרד האוצר נסוג בימים האחרונים מכוונתו לבטל את שירותי הסיעוד לקשישים ברמות הסיעוד היותר קלות – כך הודיעה אתמול ממלאת מקום מנכ”ל הביטוח הלאומי ירונה שלום בכנס אילת לעבודה של ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי.

לפני שבועיים פירסמנו כאן ב”שווים” כי בביטוח הלאומי מתנגדים נחרצות להחלטת האוצר לבטל את הזכאות של כשליש מהקשישים הסיעודיים (ברמות תפקוד 1 ו-2) למטפל/ת ביתי/ת. כתוצאה מההחלטה, שהייתה אמורה להיכלל בחוק ההסדרים החדש, היו צפויים עשרות אלפי קשישים שיוכרו ברמות סיעוד אלה החל מ-2024 להפסיד בפועל בין 500 ל-900 שקלים מדי חודש.

“הורדה של סכומים אלה כל חודש מקשישים שמתמודדים עם סרטן, דמנציה, דיכאון וכיו״ב היא דבר שאינו מתקבל על הדעת”, אמרו גורמים בביטוח הלאומי לאתר “שווים”. “לכל אורך הדרך הביטוח הלאומי עמד איתן בדעתו שאין לקזז קצבאות בכלל ולקשישים סיעודיים בפרט. הביטוח הלאומי בעד הגדלת הסיוע ובחינת טיפולים נוספים לאדם סיעודי, אבל במסגרת כלל השירות ובוודאי לא על חשבון הזכויות שלו. אזרחי ישראל שילמו ביטוח לאומי כל חייהם, והם רוצים לדעת שבשעת הצורך יהיה להם מענה. זוהי זכותם הבסיסית וזהו מהותו של הביטוח הלאומי במדינה”.

שלום הודתה אתמול לשר העבודה יואב בן צור (ש”ס), הממונה על הביטוח הלאומי, “שללא תמיכתכם הצעת החוק הייתה נראית אחרת”. ממלאת מקום מנכ”ל הביטוח הלאומי הבהירה כי במסגרת החוק המתוקן לא תתבצע כל הפחתה בקצבה ולא תבוטל הזכאות למטפלת בית. תחת זאת, הקשיש הסיעודי יוכל לבחור בין מה שמוצע כיום לבין שירותי מניעת הידרדרות שתספק קופת החולים שלו. “אחרי הידברות עם האוצר הגענו למסקנה שצריך לפעול אחרת. התוכנית תהיה אופציונלית, והקשיש יוכל לבחור בין החלופות”.

במקביל, פעל לביטול הגזירה ארגון הנכים “נכה לא חצי בן אדם”. אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר הארגון, פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ והתריע בפניו על הנזק הכבד שייגרם לנכים סיעודיים שקצבתם תקוצץ. “שמחים מאוד שהצלחנו למנוע את הפגיעה באזרחים הוותיקים הסיעודיים, כפי שהתחייבנו לעשות”, אמר היום ל”שווים”. “תודה לשותפים שלנו על הנחישות וההובלה המשותפת, וכמובן לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ וצוות אגף התקציבים במשרד האוצר על השיח הקשוב, הבנת המצוקה ושיתוף הפעולה. מקווים ומצפים להמשיך להביא בשורות טובות לציבור האנשים עם מוגבלות והאזרחים הוותיקים בישראל”.

חנן טל, מנכ”ל משותף של “נכה לא חצי בן אדם”, שהיה בחזית המאבק, הודה לגורמים המקצועיים בביטוח הלאומי ובאגף התקציבים באוצר “על הפתיחות וההבנה את טובת הסיעודיים”. טל הבטיח להמשיך לפעול לקידומה של רפורמה מקיפה ויסודית בתחום הסיעוד, “שתשפר ותשמר את טובת הנסעדים מעל הכל”.

עו”ד מאיה גור בנדס ממטה מאבק הסיעודיים אמרה בתגובה: “אנו שמחים ומוקירים תודה לכלל משרדי הממשלה, בדגש על שיתוף הפעולה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ וצוות משרדו, שנענו לפניותינו ומאבקנו העיקש ומצאו לנכון לבטל את הקיצוץ בקצבאות הסיעודיים המצויים בדרגות הנמוכות, וכן להתמקד בבחינת תוכנית סדורה להקמת מערך למניעת הדירדרות ודחיקת תלות בשיתוף עם קופות החולים. מטה מאבק הסיעודיים ימשיך לקחת חלק ולפעול לטובת אוכלוסיית הסיעודיים במדינת ישראל באשר הם”.

נכון להיום יש 1.25 מיליון אזרחים ותיקים בישראל, מתוכם כ-1.1 מיליון מקבלים קצבת אזרח ותיק ושארים וכ-250 אלף מקבלים קצבת השלמת הכנסה. “אנחנו מקווים שהשינויים והרפורמות יביאו לכך שקשישים יעלו מעל קו העוני”, הוסיפה שלום. “גובה קצבה ללא השלמה הוא כ-2,800 שקלים בחודש, ואם אזרחים מקבלים השלמת הכנסה או קצבת סיעוד – הם עוברים את קו העוני ומצליחים לחיות בכבוד. זה הישג. כמובן שאלה לא סכומים שאפשר לחיות איתם, אבל זו התחלה”.

לדבריה, בשנים האחרונות נרשם שיפור ביחס של הביטוח הלאומי כלפי הקשישים הסיעודיים. בעוד שבעבר מבחן התלות לקבלת זכאות לקצבת סיעוד היה משפיל, בהווה – היא אומרת – זה כבר נראה אחרת: “היום זה על סמך מסמכים, ובמקרה שהאחות המעריכה לא יודעת לקבוע, היא תלך לבית הקשיש. זה שינוי משמעותי ביחס וזה מעלה את מיצוי הזכויות בצורה מכובדת וראויה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות