נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויות"מחפשת לבני עם המוגבלות חבר. בתשלום"

“מחפשת לבני עם המוגבלות חבר. בתשלום”

פוסט של אמא לצעיר עם תסמונת דאון כבש את הלב של אמריקה: 60,000 שיתופים ואלפי מתנדבים שרק רוצים לבוא לבלות איתו - בלי כסף

כריסטיאן באוורס. צילום מעמוד הפייסבוק

“אני מחפשת בחור צעיר, בין הגילאים 20-28, שירצה להרוויח קצת כסף. מדובר ביומיים בחודש למשך שעתיים בהם אני אשלם לך להיות חבר של בני. כל מה שאתה צריך לעשות זה לשבת איתו ולשחק משחקי וידיאו בחדר שלו. שום דבר אחר”.

את הפוסט הלא שגרתי הזה כתבה בתחילת החודש דונה הרטר, תושבת סנט צ’ארלס במיזורי שבארה”ב ואמא של כריסטיאן באוורס, צעיר בן 24 עם תסמונת דאון. דונה הבחינה בבדידות של בנה, שהתמודד מאז ומתמיד עם קשיים חברתיים, והייתה מודאגת. את מרבית הימים הוא בילה לבד בחדרו, צמוד למשחקי המחשב שלו. היא הייתה נחושה למצוא כל דרך להפיג את בדידותו, גם אם המשמעות היא להציע כסף למי שיבוא להתיידד איתו.

הפוסט שלה כבש את הרשת ואת ליבם של המוני אמריקאים. הוא זכה ל-60,000 לייקים, 30,000 תגובות, 60,000 שיתופים, וגם להתעניינות רבה מצד התקשורת. התגובות הדהימו את האם, ומה שהגיע אחריהן הפתיע אותה לא פחות.

80 דולר למשמרת של שעתיים

“כריסטיאן היה עטוף בתיכון, אבל לא הצליח לפתח חברויות אמיתיות בבגרותו”, שיתפה דונה את כלי התקשורת. “בסופי שבוע הוא היה צופה באחיותיו הגדולות עושות מסיבות פיג’מה בזמן שהוא היה לבד. הוא היה שואל אותי: ‘אמא, מתי החברים שלי באים?’ ולא הייתה לי תשובה טובה בשבילו”.

היא מתארת את כריסטיאן כאדם מאוד חברותי. “כשאנחנו בחוץ הוא מסוגל להזמין כל אחד להצטרף אלינו”, היא מספרת. “פעם אחת הלכנו לאכול פיצה והוא הזמין לשולחן 15 פועלי בניין לשבת איתנו, והם באמת הצטרפו”.

כריסטיאן עם אימו דונה. צילום מהפייסבוק

הרעיון לכתוב את הפוסט עלה אצלה לפני כמה שבועות. “חשבתי לעצמי, מה יהיה אם אני אשלם לאדם מהאזור שמחפש הכנסה נוספת כדי לבלות עם כריסטיאן פעמיים בחודש”, היא משחזרת. “חשבתי שזה יכול לעזור לשניהם”. ב-2 בפברואר היא פירסמה את הדברים בפייסבוק והציעה 80 דולר למשמרת של שעתיים עם בנה.

לדבריה, התעקשה על התשלום כדי להבטיח שהמועמדים יהיו רציניים ואכן יופיעו למשמרות עם כריסטיאן. היא גם הבהירה שבנה לעולם לא יידע על התשלום. “תייגתי אותו כדי שתוכלו לראות את הפרופיל שלו”, כתבה באותו פוסט, “אבל הוא לא יודע לקרוא”. האם גם ציינה שמי שיבוא להיות עם כריסטיאן לא יהיה לבד ושתמיד יהיה מישהו נוסף מהמשפחה בבית.

“המתנדבים הם שידוכים מושלמים”

מה שקרה מהרגע שהפוסט עלה לאוויר הוא לא פחות ממדהים. כל מי שהביע עניין לבוא להיות עם כריסטיאן סירב לקבל כסף, והיו רבים כאלה. כמות המתנדבים הייתה כל כך גדולה, שתוך זמן קצר דונה נאלצה להעסיק מישהי שתתכנן את היומן שלו. “עד עכשיו ארבעה חברים חדשים ביקרו את כריסטיאן בבית”, היא מספרת. “הם מבלים בחדר שינה שלו, צופים בסרטים או משחקים במשחקי וידיאו. הוא גם קבע עם חלקם ללכת לשחות בבריכה. למזלי, המתנדבים האלה הם שידוכים מושלמים בשבילו”.

בין המגיבים היו גם הורים רבים לילדים עם צרכים מיוחדים, שסיפרו על התמודדות דומה לזו של דונה. “הבנתי, ‘וואוו, זה לא קורה רק לכריסטיאן'”, היא אומרת. דרך הפוסט שלה הורים החלו להתחבר למתנדבים כדי למצוא גם לילדיהם חברויות משלהם.

הסיפור המשיך לצבור תאוצה בכל רחבי המדינה. תוך שבועיים התייצבו בבית המשפחה שמונה שוטרים מערים סמוכות כדי לבלות עם כריסטיאן. בנוסף, ראש עיריית ונצוויל הודיע כי החליט למנות אותו בחודש הבא ל”ראש העיר ליום אחד”. “הוא ירכב על משאית כיבוי, יעבור השבעה ויקבל תעודה”, אמר ראש העיר ניק גוצ’יונה. “אנחנו רוצים שהוא יידע שהוא אהוב בקהילה”.

כריסטיאן עם מתנדבים שהגיעו לביתו. מעמוד הפייסבוק

ויש גם ביקורת

“האהבה שמרעיפים על הבן שלנו מדהימה”, אומרת דונה. “כריסטיאן אומר שכאשר הוא מארח חברים זה מרגיש כמו גן עדן. הוא הולך לישון עם חיוך על הפנים תוך שהוא משחזר את כל היום שעבר. לראות אותו יוצר חברויות אחרי שנים של מאבקים מספק לנו אושר עצום”.

לצד הפרגון העצום היו גם תגובות שליליות על המהלך של האם. היו כאלה שאפילו האשימו אותה ב”מכירה” של כריסטיאן. “אני לא מוכרת את הילד שלי, אני מוכרת שעתיים מהזמן שלו”, מבהירה דונה. “אם אין לך ילד עם צרכים מיוחדים לעולם לא תבין את הכאב שהם עוברים כל יום”.

לדבריה, הכאב של לצפות בילד מיוחד נאבק לא פוחת עם הזמן, הוא אפילו נהיה גדול יותר: “כריסטיאן אומר לי לפעמים: ‘אמא, כשאגיע לגיל 25 אני רוצה רישיון נהיגה’, או ‘כשאהיה נשוי ויהיו לי ילדים…’, או ‘כשאעזוב את הבית…’ אבל אני יודעת שהוא בתפקוד נמוך מדי כדי לחיות חיים עצמאיים. זה דבר קשה”.

דונה מבינה שתשומת הלב מהפוסט שלה לא תימשך לנצח. “למרות זאת אני אופטימית ומקווה שחלק מהמתנדבים יישארו בקשר עם כריסטיאן גם בעתיד”, היא מסכמת.

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות