תוכנית מיוחדת להכשרת אנשים עם מוגבלות שכלית שישמשו ככוח סיוע במערכת החינוך יצאה לדרך.
התוכנית שהוקמה על ידי עמותת אקים בשיתוף מכללת לוינסקי-וינגייט, נפתחה בתחילת השנה האקדמית וכוללת שמונה נשים, כולן עם מוגבלות שכלית התפתחותית. היא צפויה להימשך שנה, ובסיומה יקבלו הסטודנטיות הסמכה מקצועית לשמש כסייעות במערכת החינוך.
המיזם נולד על מנת לשלב את חניכי אקים בשוק העבודה ובמיוחד בתחום הסיוע במערכת החינוך, שבו קיים חוסר משמעותי בכוח אדם. “אנחנו מכירים את מצוקת כוח האדם במערכת החינוך”, מסבירה נועה בן צבי, סמנכ”לית אקים. “הרעיון הוא ללכת להכשרה מקצועית שהיא לא משהו באוויר אלא משהו שאנחנו יודעים שיש בו צורך קונקרטי. אין שום סיבה שנשים עם מוגבלות שעברו את ההכשרה לא יצליחו להשתלב בתחום”.
הסטודנטיות שהתקבלו לתוכנית עברו סינונים ובדיקות התאמה למקצוע והביעו רצון לעבוד בו. לרובן ניסיון קודם בעבודה עם אקים, שליוותה אותן בפרויקטים קודמים שעשתה בשנים האחרונות. “את חלקן ליווינו כשעבדו קודם בגני ילדים”, מציינת בן צבי, “ואת חלקן ליווינו בתוכניות מוקדמות של גיוס לצבא. אנחנו מכירים אותן ואת תחומי העניין והתוכן שלהן. לא לכולן היה ניסיון בתחום, אבל לחלקן הגדול כן. לאלה שלא היה ניסיון היה רצון וחיבור לתחום ולעבודה בו”.
“התוכנית הופכת אותי למקצועית יותר”
אחת מהסטודנטיות היא אירה סנדומירסקי, בת 34 עם מוגבלות שכלית. מגיל צעיר היא אהבה שני דברים מרכזים: לצייר וילדים. החלום הגדול שלה היה לעסוק בשני העולמות, והיא התחילה להגשים אותו לאחר שירותה הצבאי, כאשר עבדה לראשונה כסייעת בבית ספר לחינוך מיוחד לאמנויות “פסיפס” במודיעין. כעת, בזכות התוכנית, היא תוכל לקבל גם הסמכה רשמית לעבודה ולהיות סייעת מוסמכת.
למשתתפות בהכשרה ניתנה אפשרות לבחור היכן הן רוצות לסייע. אירה בחרה לעשות התמחות בבית ספר “אילנות” בירושלים לחינוך מיוחד ולעבוד עם ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים – עבודה שצברה בה ניסיון בעבר. “הכיתות בבית הספר שונות מהכיתות שכולם מכירים”, היא מספרת, “הן נקראות כיתת נוער, כיתת הדר וכו’. הגילאים של התלמידים נעים בין 6 ל-21, והכיתות שבהן אני מסייעת הן לגילאי 8, 10 ו-12”.
למרות שזו לא התנסות ראשונה שלה בתחום, אירה מציינת שהתוכנית מאוד עוזרת לה ומקדמת אותה. “זה מלמד אותי לכבד יותר, לתת יותר, הופך אותי למקצועית ומאפשר לי לתת את הסיוע הכי טוב שאפשר”, היא אומרת. מלבד אירה יש בתוכנית עוד שבע סטודנטיות, והיא משוכנעת ביכולתן להצליח להשתלב בתחום. “הן ממש מעולות”, היא מפרגנת, “אני בטוחה שהן יצליחו למצוא עבודה לאחר סיום ההכשרה”.
המדריכות – סטודנטיות בעצמן
בזכות הלמידה במכללה הסטודנטיות יוצרות גם קשרים חברתיים עם סטודנטים אחרים ומפתחות חיי חברה משמעותיים. “הכרתי אנשים חדשים והתחברתי אליהם מאוד”, אירה מספרת.
המדריכות בתוכנית הן סטודנטיות שבעצמן לומדות במכללה ולומדות גם הן להיות סייעות, כך שיש להן את החיבור למקצוע ואת היכולת לתת לסטודנטיות את כל הכלים הדרושים. כדי לתמוך בהן הן מצטרפות אליהן מפעם לפעם להתמחות בגנים ובבתי הספר, שם הן מלוות אותן מקרוב. “אחת לכמה שבועות אנחנו עושות סבב גנים כדי לראות שהבנות מסתדרות ומצליחות בהתמחות”, מספרת אורפז, מדריכה בתוכנית.
נכון לעכשיו לומדות בתוכנית רק נשים, אך המטרה היא לשלב בעתיד גם גברים עם מוגבלות שכלית.
כדי להמשיך בעשייה המבורכת עמותת אקים פתחה לאחרונה במבצע התרמה. לתרומות מוזמנים להקליק >>> www.akim.org.il