נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויות"תנאים לא אנושיים בהוסטלים; להעביר את כל הדיירים לקהילה"

“תנאים לא אנושיים בהוסטלים; להעביר את כל הדיירים לקהילה”

כך ממליצה הוועדה הציבורית שמונתה על ידי שר הרווחה בעקבות ההתעללות ב"בני ציון" וההרעלה ב"בית דפנה". יו"ר הוועדה: "מצאנו רעות חולות במוסדות רבים". השר מרגי: "מאמץ את הדוח"

הכניסה למעון בני ציון. צילום – אביחי חיים
הכניסה למעון “בני ציון”. צילום: אביחי חיים

משרד הרווחה פירסם לפני שעה קלה את ממצאי דוח הוועדה הציבורית לבחינה דרכי הניהול וההפעלה של מסגרות דיור חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלויות.

הוועדה הוקמה על ידי השר לשעבר מאיר כהן, בעקבות אירועי ההתעללות החמורים כלפי דיירים שהתגלו במעון “בני ציון” בראש העין, והחשד להרעלת מזון ב”בית דפנה” שהובילה למותם של שלושה דיירים.

חברי הוועדה, בראשות נשיאת בתי משפט השלום בדימוס, השופטת שולמית דותן, התבקשו לבחון את ההסדרים הנהוגים למגורים חוץ ביתיים לאנשים עם מוגבלות. על פי המלצות הוועדה, יש לפעול להשמתם של כל דיירי המעונות בדיור בקהילה בתוך חמש שנים בהליך שנקרא “אל-מיסוד”. ההמלצות מציעות להגדיר את ההליך כ”משימה לאומית”.

כמו כן מציעה הוועדה לאמץ הגדרה ברורה של דיור בקהילה ככזה שבו אדם מתגורר בדירה משלו וזכאי למעטפת שירותי תמיכה, או לחילופין במערך של דיור מוגן בקהילה כאשר הדייר חי בחדר לבדו בדירה שבה עוד שלושה שותפים לכל היותר. בנוסף ממליצה הוועדה על גיבוש תקנות לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בהתאם לממצאי הדוח, על הגדלת שכר העובדים והשקעה בהכשרתם, על שינויי חקיקה בנוגע לשימוש באמצעים מגבילים כלפי דיירים, על שינויים במנגנוני הפיקוח של משרד הרווחה ושינויים ארגוניים נוספים.

מאז עבר חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בכנסת, החל המשרד בהכנות ליישומו. לאחר הליך שיתוף הציבור החלו ועדות מקצועיות לעבוד על ניסוח התקנות לשירותי הקהילה הנדרשים לצורך מעבר אנשים עם מוגבלות לקהילה. במקביל פירסם לאחרונה המשרד מכרז חדש להפעלת 20 דירות בקהילה בתעריף גבוה כפיילוט לקראת יישומו של החוק בשנה הבאה. 

השופטת בדימוס שולמית דותן. מתוך רשת 13

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, הודה לחברי הוועדה על עבודתם ואמר: “המקרים שתוארו בדוח הם קשים וכואבים, ואנו כחברה מתוקנת לא יכולים לקבל מציאות כזאת, על אחת כמה וכמה כשמדובר באנשים חסרי ישע. אנשים אלה זכאים לשוויון זכויות מלא וליחס חם ועוטף של החברה כולה. זו חובתה של מדינת ישראל לדאוג לכך”.

שר הרווחה: “הדוח ישמש תוכנית עבודה”

מרגי הבהיר כי הוא מאמץ את מסקנות הדוח ויפעל ליישומן. “עבורי דוח זה ישמש כתוכנית עבודה”, הבטיח השר. “מדובר במשימה לאומית שמחייבת שיתוף פעולה רחב של משרדי ממשלה ורשויות נוספים. לשם כך הנחיתי את מנכ”ל המשרד להקים צוות מקצועי ליישום מסקנות הדוח. כמו כן בכוונתנו לשלב את מסקנות הוועדה ביישום החוק לשירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שעל יישומו עובדים בימים אלו גורמי המקצוע במינהל מוגבלויות”.

יו”ר הוועדה, השופטת שולמית דותן: “על פי כתב המינוי שלה בחנה הוועדה ובדקה את מצבם של האנשים עם מוגבלות השוהים במוסדות השונים המפוקחים או מנוהלים על ידי משרד הרווחה. הוועדה בדקה את תפקוד המשרד ודרכי התנהלותם של המוסדות השונים. העובדות שנגלו לעיני הוועדה ותמונת המצב הקשה שנחשפה על ידה הובילו למסקנה שהבעיות השונות והפגיעות הקשות בזכויותיהם של האנשים עם מוגבלות השוהים במסגרות דיור חוץ ביתיות נובעות מן המדיניות של הגישה המוסדית וריכוז האוכלוסייה האמורה במוסדות בהם שוהים עשרות רבות ולעתים אף כ-200 דיירים במוסד אחד.

“הוועדה הגיעה למסקנה”, ממשיכה דותן, “שטיפול שורש בבעיות הקיימות יכול להתבצע אך ורק בדרך של שינוי השיטה המוסדית וביצוע תהליך סדור, שיטתי ועקבי של תהליך ‘אל-מיסוד’. רק תהליך זה, שנבחן ואומץ על ידי האו”ם ואושרר על ידי המדינה, וגם נבחן ויושם על ידי מדינות שונות, יהווה מענה למרבית הרעות החולות, הקשות והבלתי אנושיות שקיימות ומתחוללות במוסדות רבים. לכן, המסקנה החד משמעית של הוועדה היא שחייבת להתקבל החלטה על קיומו של תהליך לאומי של ‘אל-מיסוד’. הפרטים הנוגעים לתהליך וההיבטים השונים הרלבנטיים מפורטים בדוח הוועדה ויש לקיים לגביהם דיונים מתאימים ולגבש תוכניות לביצוע כפי שהוצע על ידי הוועדה”.

שר הרווחה, ח"כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת
שר הרווחה, ח”כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

המנכ”ל: “מברכים על תוצאות הוועדה”

מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי ינון אהרוני: “גורמי המקצוע במשרד הרווחה תומכים באופן מלא במעבר של דיירי המעונות לדירות בקהילה, ובשנים האחרונות כבר שיכן המשרד כ-6,000 מתוך 18,000 הזכאים בדירות בקהילה. מסקנות הוועדה נותנות דחיפה נוספת להאצת התהליך וטיובו ואנו מברכים על כך. משרד הרווחה יודע להוביל תהליכים מקצועיים משמעותיים וארוכי טווח. יישום מסקנות הוועדה מצריך צוות משימה ייעודי שילווה את המשרד לאורך תקופה ארוכה”.

עוד בנושא:

השופטת: “כחברה עלינו להתבייש בטיפול באנשים עם מוגבלות”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות