נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותים של אחדות: חיבור חרדי-חילוני למען ילדי תסמונת דאון

ים של אחדות: חיבור חרדי-חילוני למען ילדי תסמונת דאון

250 ילדים ובני נוער עם תסמונת דאון מהמגזר החרדי הגיעו אתמול לפעילות שיט מרגשת במרינה של הרצליה: "המאחד בינינו רב על הנפרד"

חזקי שכטר, מאיר זילברברג והרב יהודה הבר במהלך הפעילות. צילום: “בית על הים”

מה קורה כשנער חרדי עם תסמונת דאון, המלווה שלו, בן ישיבה מבני ברק, ומתנדב חילוני מתל אביב נכנסים יחד לסירה? לא, זו לא התחלה של בדיחה; זו פיסת מציאות יפה שהתרחשה אתמול (רביעי) במרינה בהרצליה במסגרת שיתוף פעולה של שתי עמותות – חרדית וחילונית.

למעלה מ-250 ילדים ובני נוער עם תסמונת דאון מהמגזר החרדי, יחד עם מלוויהם, הגיעו לפעילות שיט במרינה כחלק מפעילות פסח של עמותת “יד על הלב”. בצד המארח היו עמותת “בית על הים” ועיריית הרצליה, שמשתפות פעולה מזה מספר שנים במטרה להעצים ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים באמצעות פעילות ימית. הפעילות כוללת גלישה למשפחות, שיט בסירות, תוכניות מיוחדות של גלישת אחים ועוד, כאשר הים משמש ככלי טיפולי לכל דבר.

בעשר בבוקר נפתחה הפעילות בחלוקה של מתנדבים וחניכים לסירות מפרש (סנוניות), ולמרות שהים היה מעט סוער וגלי, זה לא עצר את ההפלגה המרגשת והחניכים נהנו מחוויה ייחודית ומהנה. לצד השיט התקיימו גם פעילויות חוף שכללו תחנת “באלאנס בורד” (קרש איזון), שם החניכים עבדו על שיווי המשקל שלהם, ותחנות משיכה בחבל.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

זהו מאיר, וזה חיזקי

מי שהזניק את הפעילות הוא ראש העיר הרצליה משה פדלון. “אנו בעיריית הרצליה פועלים כל השנה למען אנשים עם מוגבלות בשורה של יוזמות ופעילויות למען הגברת המודעות והבנת הצרכים של כל אחד ואחת מהם”, סיפר ראש העיר. “את כל זה אנחנו עושים בשיתוף התושבים, שיחד עם ‘בית על הים’ יוצרים כאן חברה מדהימה, שמקדמת חיים של שילוב, קבלת האחר וסובלנות. אנחנו מקבלים בברכה ושמחה את הרב יהודה הבר, מנהל עמותת ‘יד על הלב’, ואת החניכים שלו, ואני מאחל לכל העוסקים במלאכה הצלחה גדולה, ושבעזרתם – אנשים עם מוגבלות יוכלו להשתלב בחברה בקלות וביעילות”.

ראש העיר הרצליה משה פדלון (במרכז) עם החניכים. צילום: “בית על הים”

כאמור, לכל חניך עם תסמונת דאון הוצמד מלווה בן ישיבה. אחד מהצמדים שתפסו את עינינו היו חזקי שכטר, בן 16 ממודיעין עילית, והמלווה שלו מאיר זילברברג (19.5) מבני ברק. חיזקי ציין בהתלהבות שהוא משתתף כבר כמה שנים בקייטנת פסח של “יד על הלב”, ושהמשפחה שלו מברכת על הזמן הזה שבו הוא נהנה ומתרגל פעילויות באופן עצמאי. “בקייטנה אנחנו גם מכינים כל יום ארוחת בוקר, צהריים וערב, וזה טוב”, סיפר בגאווה.

מאיר, המלווה, סיפר על הקשר החזק ביניהם: “החיבור של חיזקי ושלי היה מיידי, ומהר מאוד הרגשנו כאילו אנחנו משפחה. זה המון בגלל הלב הענק שלו, וכמו שאני רואה כאן מסביבי, גם הלב הענק של כל החניכים עם תסמונת דאון. חשוב להכיר גם את השונה וזו הסיבה שהגעתי לכאן, וחשוב לי להעביר את זה גם לאנשים בבית. תודה לרב הבר על הזכות הזאת; זה סיפוק ענק וגם כיף גדול”.

הפעילות, יש לציין, התקיימה ללא עלות עבור החניכים, בזכות שיתוף הפעולה של “בית על הים”, עמותת “בני הרצליה” וצופי ים, שביחד דאגו לכל עשרות המתנדבים, המתקנים, הציוד והסירות. שי ויטר, מנכ”ל “בית על הים”, סיפר שהפעילות הייתה כל כך מוצלחת ששתי העמותות כבר מתכננות את הפעילות המשותפת הבאה בקיץ הקרוב.

החניכים בתמונה קבוצתית. צילום: “בית על הים”

העשייה החברתית נולדה מסיפור משפחתי

“‘בית על הים’ הוקמה מתוך הבנה שכדי לחזק ילד או ילדה עם צרכים מיוחדים, הים הוא כלי טיפולי שאין דומה לו”, אמר ויטר. “הוא מאתגר, הוא עוזר לתרגל התגברות על אתגרים פיזיים ורגשיים, והוא מצריך שיתוף פעולה ותקשורת עם חברים נוספים (למשל בהשטת סירה). סל הכלים הזה שאנחנו מעניקים לחניכים שלנו מלווה אותם הלאה בזירות האחרות בחיים, כמו בלימודים ובמשפחה, משפר להם את הביטחון העצמי ועוזר להם להתפתח ולצמוח”.

הרב הבר הגיע לתחום החברתי בעקבות סיפורו המשפחתי. “לפני 28 שנים נולדה לי ולאשתי בתנו השנייה ציפורה (ציפי) וגילינו שהיא עם תסמונת דאון”, סיפר אתמול. “המסע ארוך השנים שעברנו איתה הוביל אותי להקמת עמותת ‘יד על הלב’ לפני כ-12 שנה, במטרה לאגד משפחות לילדים עם תסמונת דאון, לפעול לטיפוחם של הילדים ולתת עזרה לבני המשפחות”.

לפני שנתיים, שיתף הרב, הבת ציפי נישאה לבחור חרדי, גם הוא עם תסמונת דאון. “הוא מקסים והם חיים בזוגיות מוצלחת ומתפקדת”, אמר הבר, “וזו גם אחת המטרות העיקריות של ‘יד על הלב’ – להביא למצב שילדי תסמונת דאון יגדלו להיות אנשים מועילים בקהילה ובחברה, יעבדו ויקיימו אורח חיים רגיל ככל האפשר”.

לסיכום, ביקש הרב התייחס גם לימים הקשים שעוברים על החברה הישראלית. “אנחנו כולנו נמצאים בתקופה לא פשוטה ויש אנשים שמנסים לפלג את העם”, אמר, “אבל הם לעולם לא יצליחו כי המאחד רב על הנפרד. כל הפעילויות והנתינה הם הם הדבר המאחד שצריך להמשיך אותו כמה שיותר”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות