מאות אנשים עם לקות ראייה באירופה, ועשרות בישראל, שיפרו משמעותית את איכות הראייה שלהם ואפילו קיבלו רישיון נהיגה בעקבות טכנולוגיה חדישה שפותחה בישראל. הכירו את משקפי הדרייבר, משקפיים מיוחדים עדשות שמגדילות ב-18% את חדות הראייה, ומתאימות במיוחד לאנשים לקויי ראייה כמו לבקנים ואנשים הסובלים מבעיות ברשתית.
את המשקפיים יצר עדי קרמר, אופטומטריסט מומחה לשיקום ראייה ירודה, שזיהה בעיה נפוצה אצל לקוחותיו המתקשים לקבל אישור ללימודי נהיגה, להוציא רישיון ולנהוג בכלל. “היינו צריכים למצוא משהו שמגדיל בצורה משמעותית את שדה הראייה כדי לעזור להם”, מספר קרמר.
קרמר משמש נציג של “מולטילנס” בישראל, חברה שוודית שמייצרת משקפי ראייה ונותנת פתרונות ללקויי ראייה. הוא יצר את המשקפיים בשיתוף פעולה עם החברה במשך שנתיים, והם הושקו לשוק לפני כשלוש שנים. מאז שהם משווקים באופן חופשי לכלל הציבור, עשרות אנשים עם ליקויי ראייה, רובם הגדול לבקנים ואנשים עם בעיות ברשתית, נעזרים בטכנולוגיה החדישה שלהם כדי ללמוד נהיגה ולקבל רישיון. עד לפני רכישת המשקפיים, הלקוחות מעידים על קושי רב בלימודי הנהיגה ועמידה במבחני הנהיגה בדרך לקבלת רישיון.
בדיקת ההתאמה למשקפיים נערכת בקליניקה ואורכת שעה אחת בלבד, שבסופה יודעים בוודאות האם המשקפיים מתאימים לנבדק או לא. הבדיקה עצמה משולבת, ונערכת גם בקליניקה וגם מחוצה לה. “המטופל מגיע אלינו, וכשהוא או היא מרכיבים לראשונה את המשקפיים, כבר אפשר להבין אם הם עוזרים או לא”, מספר האופטומטריסט המומחה.
“מסתדרת לבד בזכות המשקפיים”
יוליה אבידור (39), לבקנית עם לקות ראייה, התקשתה מאוד להוציא את רישיון הנהיגה שלה, ולא קיבלה היתר ממשרד התחבורה להתחיל ללמוד באופן מעשי. חדות הראייה שצריכים אנשים כדי ללמוד נהיגה היא 6/12, בעוד שזו של אבידור הייתה 6/18 בעין אחת ו-6/15 בשנייה. כדי לשפר את מצבה היא התנדבה להשתתף במחקר ניסיוני של חברת סטארט-אפ ישראלית בשם “Revital-Vision”, שיצרה תוכנת תרגול ראייה שמשפרת את הראייה באמצעות מרכזי עיבוד התמונה במוח.
בתחילה, כששמעה אבידור על המחקר, היא לא התלהבה מאוד. היא מספרת כי הייתה מודעת לכך שלקות הראייה שלה מורכבת, וחשבה ששום דבר כבר לא יכול לעזור לה. “הייתי סקפטית. חשבתי שזו עבודה בעיניים. אני יודעת שהעין שלי לא מפותחת, ולא חשבתי שאפשרי לשפר את המצב”, היא אומרת ל”שווים”.
למרבה מזלה, כשאבידור סיימה את התהליך במחקר, היא שיפרה את ראייתה ברמה מסוימת, אך לא כזו שמספיקה עדיין כדי לקבל אישור ללמוד נהיגה. בסך הכל היא הצליחה לשפר את הראייה שלה לרמה של 6/15 בעין אחת ו-6/12 בשנייה. “כשסיימתי את המחקר אמרו לי שאני גבולית”, משחזרת אבידור, “הסבירו לי שאוכל לקבל אישור ללמוד נהיגה רק אם אשתמש במשקפי הדרייבר”. כך, בזכות הפיתוח הישראלי-שוודי של קרמר, חדות הראייה של אבידור השתפרה בדרגה נוספת, וכעת היא עומדת על 6/9 בעין אחת, ובשנייה 6/12 – כלומר, מספיק כדי לקבל את האישור הנכסף.
המשקפיים אמנם עזרו לאבידור לקבל אישור ללמוד נהיגה, אך לא רק בזה הם שיפרו את חייה. אבידור עובדת בתור דיאטנית במכון סוכרת בקופת חולים “מכבי”, ובמסגרת תפקידה צריכה להכניס נתונים של משאבות אינסולין למחשב. עקב מצבה הרפואי, היא לא הייתה יכולה לראות את הנתונים על הצג כראוי, דבר שפגע ביכולותיה וגרם לה תסכול רב. “אני זוכרת איך הייתי מקללת את הרגע שבו הייתי צריכה לבקש עזרה בקריאה של הנתונים. בזכות המשקפיים אני כבר קוראת בעצמי, ויכולה להסתדר לבד”.