נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםהדרישה: שכר של 8,000 ש' למטפל בדיור לאנשים עם מוגבלות

הדרישה: שכר של 8,000 ש’ למטפל בדיור לאנשים עם מוגבלות

מטה המאבק, הכולל 30 עמותות, והמפעילים הפרטיים מאיימים: "אם משרדי הרווחה והאוצר לא יגיעו עם פתרון, נשבית את מסגרות הדיור והתעסוקה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מזה תקופה ארוכה שמסגרות הדיור והתעסוקה לאנשים עם מוגבלות מצויות במשבר קשה, ועכשיו נראה שהוא מגיע לשיא: אקים, אלו”ט, איל”ן, פורום מצליח (מפעילי דיור), פורום פת (פיתוח תעסוקה) ועוד כ-30 ארגונים החליטו להקים מטה מאבק משותף לתיקון תנאי השכר של כוח האדם במסגרות. אתמול (שלישי) הם כבר ישבו עם מנכ”ל משרד הרווחה ינון אהרוני והשר יעקב מרגי, אך בשורות גדולות לא יצאו מהפגישה.

“זה שתקציב המדינה עבר מבלי לשדרג את המעמד והשכר של המטפלים במסגרות הדיור, זה כשל. מישהו כאן לא עושה את העבודה שלו”, אמרה לאתר “שווים” סיגל פרץ יהלומי, מנכ”לית אקים, שהקימה את מטה המאבק יחד עם העמותות האחרות. “שר הרווחה איתנו, המנכ”ל איתנו והם ‘על זה’, אבל את האוצר זה לא מעניין”.

הארגונים טוענים כי בעוד שהסייעות בשלטון המקומי סגרו הסכמי שכר עם האוצר, ובקרוב גם המטפלות במעונות היום השיקומיים צפויות לסגור על תנאים דומים, המטפלים במערכי הדיור והתעסוקה לאנשים עם מוגבלויות “פשוט נשכחו”. המפעילים מגדירים את בעיית כוח האדם במסגרות כ”מצב חירום”.

חסר שליש מכוח האדם הנדרש

על פי הערכות משרד הרווחה, מדובר במחסור של כ-33% בכוח אדם, הנובע בין השאר מהמשכורות הנמוכות בתחום והסטיגמה הירודה של המקצוע. השכר הממוצע למטפלים ומדריכים במסגרות המדוברות עומד על 30-31 שקלים לשעה, ובחישוב פשוט שכר חודשי של כ-5,000-6000 שקלים. ככה, טוענים בעמותות, אי אפשר להביא כוח אדם ראוי.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

המאבק של הארגונים לא תמיד מתקבל בעין יפה אצל משפחות הדיירים. בימים האחרונים נשמעים קולות של הורים לבוגרים עם מוגבלויות שטוענים כי לפני שהארגונים והעמותות “בוכים” למדינה שאין כסף למדריכים, שיבדקו איזה רווח הם מושכים לעצמם מהעסק הזה. בתגובה אומרים לנו בעמותות ובארגונים כי משרד הרווחה הוא זה שמגדיר ומתקצב את שכר העובדים כשכר מינימום, ואם העמותות רוצות להשיג עובדים, הן צריכות להכניס את היד עמוק לכיס ולשלם הרבה יותר, “וגם זה ברוב המקרים לא עוזר”.

מטה המאבק דורש מהממשלה להעלות את שכר המטפלים והמדריכים לכ-8,000 שקלים בחודש, בדומה להסכם השכר של הסייעות בשלטון המקומי. לטענתם, שכר כזה יחד עם מענק שנתי של כ-8,000 שקלים, מענקי חגים, פגרת קיץ ועוד, יעשו את ההבדל ויביאו לפתרון המשבר.

חבר הכנסת יעקב מרגי. צילום - משידור הוועדה
שר הרווחה יעקב מרגי. צילום מסך משידורי ועדת העבודה והרווחה

“אם לא יהיה פתרון, נשבית את המסגרות”

“כבר כמה שנים אנו מנהלים מגעים עם משרד הרווחה ונוטלים חלק בפורומים משותפים כדי לקדם את הסוגייה, וביתר שאת בשנה האחרונה, אך עד כה עם אפס תוצאות”, אומרים במטה המאבק. “כמי שפועלים מתוך אחריות, ממלכתיות ודאגה לילדים ובוגרים עם מוגבלות בכל חלקי החברה הישראלית, אנו דורשים ממשרדי הרווחה והאוצר לזמן אותנו בדחיפות לשולחן הדיונים על מנת למצוא פתרון ותקציבים להפעלת המסגרות והשירותים”.

אם לא יימצא פתרון בקרוב, מזהירים במטה המאבק, “ניאלץ להחריף את הצעדים עד כדי השבתה של המסגרות”.

יו”ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, הודיע כי הוא מחזק את המאבק של הארגונים והעמותות. במכתב ששלח לשר הרווחה ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כתב ביבס: “במצב הקיים אנו עדים לנטישת עובדים, קושי בגיוס עובדים, מתן שירות חסר ולא איכותי, הזנחת אוכלוסיות פגיעות והשארתן ללא מענה. עליכם מוטלת החובה לפעול ולמצוא פתרון לתופעה זו שלפתחנו ולעצור את ‘כדור השלג’ ההולך ומתגלגל. אני קורא למשרד האוצר להכניס יד לכיס, לתקצב הסכמי שכר תואמים, וזאת בדחיפות ובטרם יהיה מאוחר מדיי”.

גם המפעילים הפרטיים בעיצומים

יחד עם מטה המאבק, גם ארגון “מ.ד.פ מוסדות דיור קהילתי פרטיים”, “ארגון מצליח” ו”ארגון עלה” (המפעילים הפרטיים) עובדים מיום שני האחרון במתכונת חירום (מתכונת שבת). זו כוללת עצירת כל פעילויות הפנאי מחוץ למסגרות, הקפאת ועדות קליטה לדיירים חדשים בכל המסגרות, עצירה של הדרכות צוות, ישיבות, אי מילוי טפסים של משרד הרווחה, אי מענה במייל או בטלפונים ועוד. בארגונים אלה טוענים שמצב כוח האדם הנוכחי לא מאפשר להם לקיים פעילות מלאה, ועד שמשרד הרווחה לא ימצא פתרון – העיצומים יימשכו.

מסגרות הרווחה ברחבי הארץ מיועדות לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, שיקום ועוד. מדובר בכ-18,000 אנשים עם מוגבלויות. בשירותי התעסוקה נותנים מענה לכ-12,000 בוגרים עם מוגבלות וכן ל-7,500 ילדים ונערים עם מוגבלות במועדוניות, בתי ספר וגני ילדים.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה: “בדומה לכלל המשק, גם מסגרות הדיור של מינהל מוגבלויות מתמודדות עם מחסור בכוח אדם, ואנו נוקטים במספר פעולות לתיקון מצב זה. רק באחרונה יצאה לדרך תוכנית תמרוץ והכשרות לעובדים צעירים שמתמידים בעבודתם במסגרות הדיור, וזאת במטרה לגייס ולשמר כוח אדם איכותי במסגרות אלו”.

ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות