בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות שיתוף ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית בתהליך ההתערבות, ובקבלת החלטות הנוגעות אליו. מעורבות בקבלת החלטות בטיפול תורמת להעלאת המוטיבציה של המטופל ולשיתוף פעולה פורה. כדי לאפשר לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית להבין את הנעשה בטיפול ולהיות שותפים בו, יש ליצור עבורם סביבה המנגישה את המידע באופן מותאם.
מחקר חדש של הקרייה האקדמית אונו יצר פתרון יצירתי וחשוב לאתגר. במהלך המחקר, פותח כלי דיגיטלי המבוסס על סרטוני אנימציה נגישים המתארים את הנעשה בחדר הטיפולים. תוצאות הניסוי בכלי הדיגיטלי העלה כי הוא מאפשר לצוות המטפל לתווך את הטיפול טוב יותר, ולשתף פעולה טוב יותר עם המטופלות והמטופלים הצעירים.
את המחקר ביצעה אורית בן שושן (OT ,MA), מרפאה בעיסוק מורשת נגישות השירות, במסגרת לימודי התואר השני שלה במדעי הבריאות והשיקום. את עבודתה הנחתה ד”ר מיכל טנא רינדה. “הסרטונים נבנו בהתאם לכללי הנגישות תוך התייחסות לקשיים השפתיים והקוגניטיביים של ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית, בכדי למקסם את יכולת הבנת המידע המוצג בהם”, מסבירה בן שושן.
כך זה עובד
בסרטונים מתוארות פעילויות מתחומי המשחק והכתיבה שעליהם עובדים המטפלים והמטפלות בטיפול. תחומי ההתערבות נבחרו בהסתמך על דיווחי מרפאות בעיסוק שהשתתפו במחקר, וסקירת ספרות המראה כי אלו מוקדי ההתערבות בריפוי בעיסוק באוכלוסייה זו. בסרטונים רואים תחילה ילד המגיע לטיפולי ריפוי בעיסוק ומציג את המרפאה בעיסוק ואת הנעשה בחדר ריפוי בעיסוק. בהמשך מתאר הילד באופן המותאם לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית את העזרה שהמרפאה בעיסוק מעניקה לו, על מנת שילמד לשחק עם חבר ולכתוב את שמו.
ממצאי המחקר שהתבצעו בקרב 15 ילדים שהשתתפו במחקר, מעלים כי שימוש בסרטונים מאפשר למרפאות בעיסוק להסביר את הנעשה בטיפול ומעלה את המוטיבציה של הילדים לשיתוף פעולה. בנוסף, נראה כי ההתאמה של קצב וסגנון הדיבור בסרטונים שמדובבים מתוך נקודת המבט של הילד תוך שימוש באינטונציה ילדית ובקצב דיבור איטי, עוררו הזדהות בקרב הילדים שביקשו לחקות את הפעילות שבה צפו.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
על מנת לאפשר למרפאות בעיסוק שימוש מיטיבי בכלי הדיגיטלי, פותח פרוטוקול שימוש בסרטונים וחוברת המלצות העוסקים בתחום הנגשת מידע במרחב הטיפולי. השימוש בכלי פשוט מאוד: נכנסים לקישור, בוחרים קטגוריה (פרוטוקול העברה, צפייה בסרטונים, חוברת נגישות ומאגר מידע), ומתחילים. בקטגוריית “צפייה בסרטונים” ניתן לראות את חדר הטיפולים, כשהאביזרים שבחדר והדמויות המוצגות בו קליקביליות ומספקות הסבר על מה שרואים על המסך. בבחירה בסרטונים ניתן לבחור בין כתיבה למשחק, כשהפעילות כולה מתווכת לילד, מונפשת ואינפורמטיבית.
בן שושן מספרת כי מרפאות בעיסוק שהתנסו בסרטונים דיווחו כי בעזרתם הן הסבירו תחילה לילדים את תפקידן ואת המטרות הטיפוליות, ובכך אפשרו להם להבין ולהשתתף בקבלת ההחלטות בטיפול. “המחקר מהווה פלטפורמה חדשנית בנושא הנגשת המידע למטופלים באמצעות כלי דיגיטלי”, היא אומרת לסיכום.
ליצירת קשר ולפרטים נוספים לחצו כאן, או פנו בדואר אלקטרוני