נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהאנימציה שתעזור לצעירים עם מוגבלות לשתף פעולה

האנימציה שתעזור לצעירים עם מוגבלות לשתף פעולה

מחקר חדש של הקרייה אקדמית אונו מגלה כי הסרטונים הנגישים מסייעים לתהליך הריפוי בעיסוק לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית, מתווך ומסביר את הנעשה בטיפול, ובכך מגדיל את שיתוף הפעולה

האנימציה המונגשת של אורית בן שושן. צילום מסך מתוך האתר
האנימציה המונגשת של אורית בן שושן. צילום מסך מתוך האתר

בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות שיתוף ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית בתהליך ההתערבות, ובקבלת החלטות הנוגעות אליו. מעורבות בקבלת החלטות בטיפול תורמת להעלאת המוטיבציה של המטופל ולשיתוף פעולה פורה. כדי לאפשר לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית להבין את הנעשה בטיפול ולהיות שותפים בו, יש ליצור עבורם סביבה המנגישה את המידע באופן מותאם.

מחקר חדש של הקרייה האקדמית אונו יצר פתרון יצירתי וחשוב לאתגר. במהלך המחקר, פותח כלי דיגיטלי המבוסס על סרטוני אנימציה נגישים המתארים את הנעשה בחדר הטיפולים. תוצאות הניסוי בכלי הדיגיטלי העלה כי הוא מאפשר לצוות המטפל לתווך את הטיפול טוב יותר, ולשתף פעולה טוב יותר עם המטופלות והמטופלים הצעירים. 

את המחקר ביצעה אורית בן שושן (OT ,MA), מרפאה בעיסוק מורשת נגישות השירות, במסגרת לימודי התואר השני שלה במדעי הבריאות והשיקום. את עבודתה הנחתה ד”ר מיכל טנא רינדה. “הסרטונים נבנו בהתאם לכללי הנגישות תוך התייחסות לקשיים השפתיים והקוגניטיביים של ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית, בכדי למקסם את יכולת הבנת המידע המוצג בהם”, מסבירה בן שושן.

כך זה עובד

בסרטונים מתוארות פעילויות מתחומי המשחק והכתיבה שעליהם עובדים המטפלים והמטפלות בטיפול. תחומי ההתערבות נבחרו בהסתמך על דיווחי מרפאות בעיסוק שהשתתפו במחקר, וסקירת ספרות המראה כי אלו מוקדי ההתערבות בריפוי בעיסוק באוכלוסייה זו. בסרטונים רואים תחילה ילד המגיע לטיפולי ריפוי בעיסוק ומציג את המרפאה בעיסוק ואת הנעשה בחדר ריפוי בעיסוק. בהמשך מתאר הילד באופן המותאם לילדים עם מוגבלות קוגניטיבית את העזרה שהמרפאה בעיסוק מעניקה לו, על מנת שילמד לשחק עם חבר ולכתוב את שמו. 

ממצאי המחקר שהתבצעו בקרב 15 ילדים שהשתתפו במחקר, מעלים כי שימוש בסרטונים מאפשר למרפאות בעיסוק להסביר את הנעשה בטיפול ומעלה את המוטיבציה של הילדים לשיתוף פעולה. בנוסף, נראה כי ההתאמה של קצב וסגנון הדיבור בסרטונים שמדובבים מתוך נקודת המבט של הילד תוך שימוש באינטונציה ילדית ובקצב דיבור איטי, עוררו הזדהות בקרב הילדים שביקשו לחקות את הפעילות שבה צפו. 


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


על מנת לאפשר למרפאות בעיסוק שימוש מיטיבי בכלי הדיגיטלי, פותח פרוטוקול שימוש בסרטונים וחוברת המלצות העוסקים בתחום הנגשת מידע במרחב הטיפולי. השימוש בכלי פשוט מאוד: נכנסים לקישור, בוחרים קטגוריה (פרוטוקול העברה, צפייה בסרטונים, חוברת נגישות ומאגר מידע), ומתחילים. בקטגוריית “צפייה בסרטונים” ניתן לראות את חדר הטיפולים, כשהאביזרים שבחדר והדמויות המוצגות בו קליקביליות ומספקות הסבר על מה שרואים על המסך. בבחירה בסרטונים ניתן לבחור בין כתיבה למשחק, כשהפעילות כולה מתווכת לילד, מונפשת ואינפורמטיבית.

בן שושן מספרת כי מרפאות בעיסוק שהתנסו בסרטונים דיווחו כי בעזרתם הן הסבירו תחילה לילדים את תפקידן ואת המטרות הטיפוליות, ובכך אפשרו להם להבין ולהשתתף בקבלת ההחלטות בטיפול. “המחקר מהווה פלטפורמה חדשנית בנושא הנגשת המידע למטופלים באמצעות כלי דיגיטלי”, היא אומרת לסיכום.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים לחצו כאן, או פנו בדואר אלקטרוני

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות