נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםללמוד ולהשתלב: המכללה שמציעה מסלול לאנשים עם מוגבלות

ללמוד ולהשתלב: המכללה שמציעה מסלול לאנשים עם מוגבלות

מיזם "להיות סטודנט" קיבל מעמד רשמי, ומעתה כל תלמידה או תלמיד עם צרכים מיוחדים יוכלו להתכונן לתואר ראשון במגוון תחומים: "הזדמנות ייחודית"

משתתפת בתכנית "להיות סטודנט" מרצה בקורס בו למדה. צילום: באדיבות המכללה
משתתפת בתכנית “להיות סטודנט” מרצה בקורס בו למדה. צילום: באדיבות המכללה

בעשור האחרון מופעלת במכללת אחווה שבבאר טוביה התוכנית הייחודית “להיות סטודנט”, במסגרתה אנשים עם מוגבלות עוברים שנת הכשרה לפני לימודים לתואר ראשון ומקבלים כלים להצלחה אקדמית. בימים אלו, התוכנית, שעד היום טרם קיבלה מעמד רשמי במכללה, הופכת לתוכנית מן המניין ותוטמע בכל מסלולי הלימודים של המכללה.

התוכנית החלה כפיילוט של עמותת ג’וינט ישראל בשנת 2013. בחמש השנים הראשונות לפעילותה, היא הייתה פתוחה לאנשים עם מוגבלות נפשית בלבד, עד שבשנת 2017 זכתה המכללה במכרז של ארגון הג’וינט (“מעבר למוגבלות”) – ומאז נפתחה התוכנית לכל סוגי המוגבלויות. הייחודיות בתוכנית היא שאנשים עם מוגבלות יכולים להשתתף בה אפילו ללא תעודת בגרות מלאה וללא צורך בציון של הבחינה הפסיכומטרית. הם יוכלו להמשיך ללימודי תואר בהתאם להישגיהם בתוכנית בת השנה.

ליווי צמוד של חונך

במהלך שנת ההכשרה, הסטודנטים מקבלים מעטפת מלאה מהמכללה וחונך צמוד שתומך בהם בכל התחומים בהם הם זקוקים לעזרה. “החונך שמלווה אותם מקשיב לצרכיהם של הסטודנטים ותומך בהם מבחינה חברתית”, מספרת ד”ר מיכל רביבו, דיקנית הסטודנטים במכללה. המשתתפים בתוכנית יכולים ללמוד עד ארבעה קורסים במהלך השנה, ולצבור עד עשר נקודות זכות לתואר אותו ילמדו. “הקורסים בהם לומדים משתתפי התוכנית הם קורסים אקדמיים רגילים, ומהווים התנסות אמיתית ואפשרות להסתגלות הדרגתית לדרישות האקדמיה. בנוסף, הקורסים יכולים להקל עליהם במהלך לימודי התואר”, מוסיפה ד”ר רביבו.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


אפשרויות התשלום על התוכנית מגוונות, וכוללות בין היתר את גמלת הביטוח הלאומי, משרד הרווחה במנהלת המוגבלויות ומימון עצמי ב-50 אחוז הנחה על הקורסים מטעם המכללה. “אפשרויות התשלום הרבות מעודדות את האנשים להירשם”, מסבירה הדיקנית. “לימודים אקדמיים לא מתאימים לכולם, ובזכות התוכנית אדם עם מוגבלות יכול לבחון האם ירצה להמשיך או לא. זו הזדמנות ייחודית מסוגה לתושבי הדרום והשפלה”.

“אני פורח שם”

מאור ברהום (21), על הרצף האוטיסטי, משתתף בתוכנית ההכשרה. ברהום שמע על התוכנית לראשונה במהלך השירות הלאומי שלו, וידע שלא הולך לפספס את ההזדמנות. “ברגע ששמעתי על התוכנית, לא חשבתי פעמיים וידעתי שאני אהיה חלק ממנה”, הוא מספר. לברהום יש תעודת בגרות, כך שיכול היה ללכת גם ללימודי תואר “רגילים”, אך בחר להשתתף בתוכנית כדי לבחון את רמת הלימודים. “לא ידעתי אם מתאים לי לימודים לתואר”, הוא מוסיף, “עכשיו, בזכות התוכנית, אני בטוח שכן”. בשנה הבאה הוא מתכנן להתחיל לימודים לתואר רב תחומי במכללה, ובטוח שבזכות התוכנית הוא יצליח לקבל את התואר הנכסף.

שני סטודנטים מהתוכנית במופע יובל למכללה. צילום: באדיבות המכללה
שני סטודנטים מהתוכנית במופע יובל למכללה. צילום: באדיבות המכללה

במקביל ללימודים, משתתף ברהום במקהלת המכללה בפרויקט שנקרא “קולות שלובים”, וגם שם הוא משתלב חברתית בקלות. “אני מרגיש שאני מבטא את עצמי בצורה הכי טובה שאפשר, אני ממש פורח שם”, הוא מעיד בהתרגשות.

שני אבן (23), עם בעיות תקשורת, סיימה בהצלחה את שנת ההכשרה של “להיות סטודנט”, וכיום היא לומדת בשנה א’ לתואר במדעי החיים. אבן מספרת ל”שווים” שהכול התחיל כשאביה שמע על היום הפתוח במכללת אחווה. “כשהגעתי ליום הפתוח פנתה אליי רכזת הנגישות של התוכנית, והחלטתי להירשם”. גם אבן בעלת בגרות מלאה, ונרשמה לתוכנית כדי לבדוק האם הלימודים האקדמיים מתאימים לה. אבן תמיד ידעה שהיא רוצה ללמוד ביולוגיה, וכעת, בזכות התוכנית, היא יודעת שתוכל לעמוד בדרישות ולהגשים את חלומה.

בנוסף, אבן השתלבה בפרויקט קהילות סטודנטים מטעם המכללה בקריית מלאכי, לצד 45 סטודנטים נוספים. “אני נהנית מאוד בפרויקט, הכרתי שם הרבה חברים חדשים”, היא אומרת.

לסיכום, ד”ר רביבו מספרת על התוכנית: “אנחנו רואים את משתתפי ‘להיות סטודנט’ משתלבים בתארים שלא היו אפשריים עבורם ללא התוכנית”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות