נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותתקדים: עבר תאונה כשנסע לקבל אישור רופא והוכר כנכה עבודה

תקדים: עבר תאונה כשנסע לקבל אישור רופא והוכר כנכה עבודה

כך פסק בית הדין הארצי לעבודה. השופטות: "הוא נדרש על ידי המעביד להביא אישור רפואי על אף שמבחינת הנהלים הוא לא היה חייב לעשות זאת"

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת סיגל דוידוב מוטולה. צילום מסך

בפסק דין תקדימי, בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הכיר בתאונה שעבר עובד שנסע לרופא לצורך קבלת אישור רפואי, לבקשת מעסיקו – כתאונת עבודה.

לפני כ-3 שנים, בעיצומו של משבר הקורונה, עמוס נעים, בן 56, עובד בנק דואר, ביקש לחזור למקום עבודתו בתום תקופת בידוד, לאחר ששהה ליד חולה מאומת. מכיוון שסבל משיעול, המנהלות בסניף בו עבד ביקשו ממנו לגשת אל רופא ולהביא אישור רפואי המעיד כי הוא בריא לחלוטין, כתנאי לחזרה שלו לעבודה.

באוקטובר 2020, בשעות אחר הצהריים, נעים רכב על אופנועו האישי בכביש 4 בדרך אל קופת החולים ועבר תאונת דרכים לא פשוטה. הוא פונה על ידי אמבולנס של מד”א אל בית החולים מאיר בכפר סבא, אושפז במשך כשלושה ימים ואובחן כסובל משבר בכף רגלו השמאלית. מספר ימים לאחר מכן עבר ניתוח לקיבוע בשבר. כתוצאה מהתאונה, במשך קרוב לשנתיים הוא לא יכול היה לחזור למקום עבודתו.


נעים הגיש בקשה לביטוח הלאומי להכיר בתאונה כתאונת עבודה, אך זה דחה את בקשתו בטענה כי הוא לא קיבל גמול על נסיעתו וזו לא התרחשה בדרך אל מקום העבודה אלא בזמנו הפרטי.


משרד עורכי הדין בוים&תומא הגיש תביעה בשמו נגד המוסד לביטוח לאומי בבית הדין האזורי לעבודה. במהלך המשפט הזמינו עורכי הדין את המנהלות במקום העבודה לדוכן העדים, והן תמכו בטענתו של נעים והעידו כי ביקשו ממנו להביא אישור רפואי כתנאי לחזרתו לעבודה.


למרות זאת, בדצמבר 2022 בית הדין דחה את התביעה ודבק בטענות הנגד של הביטוח הלאומי, כי נסיעתו של נעים נערכה על פי לוחות הזמנים שלו, בלי לקבל על כך שכר ומבלי ליידע על כך את מעבידיו – כך שלא  מדובר בתאונה בזמן עבודה.

נעים ועורכי דינו עירערו על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה. בחודש שעבר בית הדין, בהרכב של חמש שופטות, קבע בפסק דין תקדימי כי מאחר שמדובר בנסיבות ספציפיות וייחודיות, ועובדתית הוא נדרש על ידי מעבידיו להביא אישור רפואי על אף שמבחינת נהלי משרד הבריאות הוא לא היה חייב לעשות זאת, הוא מכיר בתאונת הדרכים שעבר כתאונת עבודה.

בית הדין הורה לביטוח הלאומי לשלם לנעים דמי פגיעה עבור 90 ימים. כמו כן, הביטוח הלאומי חויב לשלם לו פיצוי כספי בגין הנכויות הזמניות, וכן לקבוע נכות צמיתה בהתאם לחוות דעת רופאים מומחים.
להערכת עורכי הדין בתיק, אורי בוים וסאהר תומא, מדובר במאות אלפי שקלים במצטבר, וזאת לנוכח מצבו הרפואי, הנכות הצמיתה, אובדן כושר העבודה וחוסר יכולתו לחזור לעבוד בעיסוק בו עבד לפני קרות התאונה.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות