נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותמתמודדים עם התקפי חרדה? המוצרים האלו יוכלו לסייע

מתמודדים עם התקפי חרדה? המוצרים האלו יוכלו לסייע

לא מדובר בתרופות או בטיפול פסיכולוגי – אלא באמצעי נייד וקל לתפעול שייצר הסחת דעת. כך זה יעבוד

מוצרים להרגעת התקפי חרדה. צילום באדיבות ליהי ינקוביץ
מוצרים להרגעת התקפי חרדה. צילום באדיבות ליהי ינקוביץ

יותר ממגפת הקורונה שהשתלטה על חיינו קרוב לשלוש שנים שלמות, המועמדת האמיתית לזכות בתואר מחלת העשור היא החרדה. יש כבר מי שמזהה את המגמה הזו – ומנסה לטפל. אחת מהן היא ליהי ינקוביץ, סטודנטית לעיצוב תעשייתי במכללת HIT בחולון. במסגרת הלימודים שלה עבדה על מספר מוצרים שצפויים לעזור לאנשים המתמודדים עם חרדה.

“כל חיי אני מוקפת באנשים שחווים התקפי חרדה”, מספרת ינקוביץ, “לאורך השנים תמיד קראתי, חקרתי ובדקתי מה הטיפולים הקיימים בתופעה, כדי להיות מוכנה ליום בו זה יפגוש אותי. הופתעתי לגלות כי הטיפולים הנפוצים ביותר הם בעיקר תרופתיים או פסיכולוגיים”, היא מוסיפה. “יש מוצרים מעטים בשוק שנועדו לטפל בנושא, אבל אף אחד מהם לא מיועד למתבגרים, שהם אחוז מאוד גבוה מהסובלים מהתקפי חרדה (כ-50%)”. סדרת המוצרים שהיא פיתחה, Serenity, כוללת שלושה פתרונות שונים למצבים שונים של חרדה בקרב מתבגרים.

האם יש לך זיקה אישית לנושא החרדה?
“אמנם אינני חווה התקפי חרדה חמורים שמשפיעים על היומיום או התפקוד שלי, אך אנשים רבים מהסביבה הקרובה שלי חווים התקפי חרדה על בסיס חודשי, שבועי ואפילו יומי. לאורך הזמן הייתי עדה להמון התקפי חרדה, וניסיתי לעזור באותם מצבים. נוכחתי לדעת כי ברוב המקרים הדבר הכי טוב שיכולתי לעשות כדי לעזור זה ליצור הסחת דעת”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


איך הגעת לפריטים שפיתחת?
“לאחר סקירת דרכי הטיפול הקיימות כיום, הבנתי כי ברצוני לעצב פתרון חדש שיהפוך את המשתמש לאקטיבי, שידע כי הוא זה ששולט בחרדה – ולא החרדה בו. הבנתי שביכולתנו להשתמש בכוח הזמין לנו בכל עת – החושים שלנו.

“כל אחד המוצרים שעיצבתי גורמים להסחת דעת בזמן ההתקף, מעצם הפעולה שיש לבצע בשימוש במוצר”, מסבירה ינקוביץ. “בנוסף, בגלל שהמוצרים מיועדים למתבגרים, חשוב היה לי שלא ייראו כמו מוצרים רפואיים, שהמתבגרים לא ירגישו בושה ומבוכה להסתובב עם המוצר, ושאדם המסתכל מהצד לא בהכרח יבין כי מוצר זה מיועד עבור חרדה”.

ניידים ופשוטים לתפעול. המוצרים של ליהי ינקוביץ
ניידים ופשוטים לתפעול. המוצרים של ליהי ינקוביץ

לטפל בחרדה בכל מקום ומצב

לדבריה, הקווים המנחים של עיצוב המוצרים השונים היו ניידות, זמינות ותפעול פשוט. “המטרה היא שהמתבגר ירגיש בנוח לצאת מהבית לכל מקום, ולדעת שבמידה ויתקוף אותו התקף חרדה גם במקומות הומי אדם, יש ברשותו את אחד המוצרים שיעזרו לו להתמודד”, היא מסבירה. ברגע שהמשתמש מרגיש שתסמיני התקף החרדה מתחילים, הוא מוציא מהתיק, מהכיס, או מכל מקום שנוח לו את אחד המוצרים, משתמש בו מספר דקות, דעתו מוסחת, נשימתו חוזרת להיות סדירה וההתקף נחלש עד שנעלם.

המוצר הראשון בקטגוריית המוצרים אותם עיצבה ינקוביץ, מיועד לקבוצת המתבגרים הצעירים. לדבריה, ככל שהמתבגרים צעירים יותר, הניסיון שלהם בהתמודדות עם התקפי חרדה מצומצם יותר. “עיצבתי להם מוצר שיכוון אותם לנשום בקצב איטי יותר, עד לחזרה לקצב נשימה סדיר”, היא מסבירה. “המתבגר שואף אוויר מהמוצר פנימה, וכך עולה משקולת הנמצאת בתוך המוצר, שגורמת למשתמש לשאוף אוויר באופן איטי וממושך. בזמן שהוא נושף את האוויר החוצה, המשקולת יורדת חזרה למטה. כך בעצם המתבגר חוזר לסדר נשימה נכון של 12-16 נשימות בדקה”.

המוצר השני מתבסס על הסחת דעת בעזרת תנועת יד מרגיעה – שפשוף כפות הידיים זו בזו. בתוך המוצר ישנה קפסולה של ריח ארומתרפי שידוע בתכונותיו כמרגיע. המתבגר מניח את המוצר בין שתי כפות ידיו, ומשפשף אותן אחת כנגד השנייה לכיוון הפנים, ובזמן הפעולה הריח של השמן יוצא מן המוצר ועוזר לתחושת הרוגע.

המוצר השלישי בסדרה מתבסס גם הוא על הסחת דעת בעזרת תנועת יד מרגיעה – שפשוף האצבעות בכרית כף היד. מוצר זה מיועד לשלב המתקדם ביותר של החרדה, לקבוצת המתבגרים הבוגרת יותר. “המתבגר מחזיק את המוצר בעזרת הזרת והאגודל, ומסובב את הכדורים שנעים על ציר חופשי עם שלושת אצבעותיו הנוספות”, מוסיפה ינקוביץ להסביר.

טיפול בהתקף חרדה אצל מתבגרים - בכל מקום
טיפול בהתקף חרדה אצל מתבגרים – בכל מקום

יש כבר ניסויים שעברו בהצלחה?
“כן. לאורך השנה האחרונה, כבר משלב המחקר, הניסיונות והמודלים – ועד עכשיו. משתמשים רבים שהסכימו לעבוד איתי השתמשו במוצרים שפיתחתי ועיצבתי, נתנו לי פידבקים ועזרו לי לגבש ולדייק את המודל הסופי”.

מי או מה סייע לך בפרויקט?
“הרצון הגדול למציאת פתרון לבעיה הרווחת של התקפי חרדה בקרב מתבגרים הוא מה שדרבן אותי בפרויקט זה. בשנה האחרונה נעזרתי והתייעצתי עם מרצים רבים במחלקה, אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, מטפלים, נטורופתים, מדריכים של מתבגרים במסגרות שונות ועוד הרבה אחרים שסייעו לי לגבש את הפרויקט לכדי מה שהוא היום. כמו כן, המנחה שלי, לוקה אור, ליווה אותי במקצועיות ומסירות בחודשים האחרונים, ועזר לי לדייק את הקונספט”.

אחרונים חביבים, רצתה להודות ינקוביץ למתבגרים שניסו את המוצרים שלה. “הנסיינים שנתנו לי פידבקים ‘מהשטח’, מה עובד יותר ומה עובד פחות, מה נוח לאחיזה ומה לא, האם זה באמת עוזר להם להירגע ולהעביר את התקף החרדה. כך, יחד איתם, נוצרה סדרת Serenity של שלושה מוצרים לתרגול וטיפול בהתקפי חרדה עבור מתבגרים”.

ליהי ינקוביץ. צילום באדיבות המצולמת
ליהי ינקוביץ. צילום באדיבות המצולמת
ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות