נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמעתה: ילדים קטועי גפה אחת יקבלו 50% מקצבת ילד נכה

מעתה: ילדים קטועי גפה אחת יקבלו 50% מקצבת ילד נכה

הצעת התיקון של חה"כ ינון אזולאי (ש"ס) אושרה על ידי ועדת העבודה והרווחה בכנסת: "לא נתפס שעד היום לא הייתה הכרה". יו"ר הוועדה חה"כ אייכלר: "מדובר בעוול היסטורי"

יו"ר ועדת הרווחה, חה"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת הרווחה, חה”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כפי שפורסם לראשונה בשווים: ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (רביעי) תיקון לתקנות הביטוח הלאומי, שיעניקו לראשונה זכאות של 50% מגמלת ילד נכה לילדים קטועי גפה אחת, או בעלי גפה אחת שאינה מתפקדת.

גמלת ילד נכה ניתנת בחמש רמות זכאות, בהתאם למוגבלות הקטין והעומס המוטל על ההורים. כיום התקנות קובעות זכאות לגמלה בשיעור של 100% למי שילדו קטוע שתי גפיים, אך אינן מזכות בגמלה את מי שילדו קטוע גפה אחת בלבד. עו”ד שרית דימרי דבוש מהביטוח הלאומי הסבירה בדיון קודם שנערך בכנסת על תיקון החוק, כי עד כה ילדים אלה לא היו יכולים לקבל גמלה אם היו לקויות אחרות הנלוות או נובעות מהקטיעה, שבגינן אפשר היה להכיר בהם כזכאים. עם זאת, לדבריה, עצם הקטיעה או היעדר התפקוד לא הקנו זכאות לקצבה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


התיקון שאושר היום בוועדה קובע כי בשל חוסר תפקוד מלא של גפה אחת או בשל העדר גפה אחת כל ילד יהיה זכאי לקצבה חודשית בשיעור של 50% מגמלת ילדה נכה, בסך של 1,676 שקלים בחודש. על פי הנתונים שהוצגו בדיון, התיקון אמור לחול על כ-200 ילדים, ועלותו כ-4 מיליון שקלים בשנה.

חה"כ ינון אזולאי (ש"ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חה”כ ינון אזולאי (ש”ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

“תיקון עוול גדול”

יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר אמר בדיון כי: “מדובר בתיקון עוול גדול, ואני מתפלא שכל כך הרבה שנים לא ניתנה הכרה לילד עם יד או רגל אחת. התחלנו לקדם את המהלך כבר בדיונים על חוק ההסדרים. היו שותפים לו גם מספר חברי כנסת, ושר העבודה יואב בן צור שנרתם, והנחה את הביטוח הלאומי לקדם את תיקון התקנות”.

מספר חברי כנסת שהיו שותפים לקידום התיקון, בשיתוף עמותת “הצעד הבא”, בירכו על אישורו. ח”כ ינון אזולאי אמר: “מדובר בעוול שקיים מ-2009, כמעט 15 שנה. לא ייתכן ולא ראוי שילד שנולד עם גפה אחת או איבד תפקוד בגפה אחת לא יקבל את הגמלה, ולכן התיקון הזה הוא בשורה גדולה”. ח”כ אימאן ח’אטיב יאסין אמרה: “אחרי כל כך הרבה שנים, המדינה פותחת את העיניים והלב ונותנת מענה לאנשים שיקבלו את מה שמגיע להם, ויתאפשרו להם חיים נורמטיביים בעזרת הקצבה”. ח”כ יוסף עטאונה: “אני מברך את השר בן צור על ההיענות לתקן את העוול. זו בשורה טובה מאוד, שיכולה לעזור לאנשים. שמחתי להיות חלק מקידומה”.

“נרגשת ומודה על השינוי”

אתי שבתאי, אמא לילדה קטועת גפה אחת, אמרה לאחר אישור התיקון לחוק: “כשפניתי לביטוח הלאומי וקיבלתי סירוב, לא האמנתי שלא מכירים בבת שלי. גם את הערעור דחו לנו. אנחנו בשנת 2023 וכמו שמכירים בהפרעות קשב וריכוז, באלרגיות, בסכרת נעורים, לא נתפס שעד היום לילד קטוע גפה אחת לא הייתה הכרה. הטיפול בילדים האלה כולל ריצות, טרטורים, טיפולים פסיכולוגיים, ריפוי בעיסוק ועוד. אפילו סייעת בגן לא רצו לאשר לי כי אין לי הכרה. אני נרגשת ומודה לכם על ששיניתם את זה”. עוד פנתה שבתאי לנציגי הביטוח הלאומי, וביקשה שיפעלו למתן הכרה ותגמול רטרואקטיבי להורים שעד היום נשאו לבדם בעלויות הטיפול בילדים.

עו”ד רותי פרמינגר, שהגיעה כמייצגת את קטועי הגפיים בישראל ביקשה להחילו רטרואקטיבית: “מדובר בתיקון היסטורי שצריך להודות עליו. הכרה רטרואקטיבית תהיה אמירה שהממשלה לוקחת אחריות על הלקונה הזאת, שהייתה קיימת שנים רבות, ומסייעת למשפחות שגידלו את הילדים הללו ללא כל סיוע”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות