נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"



הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבמקום לעלות: אחוז עובדי המדינה עם מוגבלות ירד ב-5 שנים

במקום לעלות: אחוז עובדי המדינה עם מוגבלות ירד ב-5 שנים

כך עולה מדוח נציבות שירות המדינה ל-2022. שיעור העובדים עם מוגבלות נמוך בהרבה מהיעד החוקי שעומד על 5%. המשרד הכי גרוע: הנגב והגליל

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ. צילום: אוניברסיטת בר אילן

דוח הגיוון התעסוקתי לשנת 2022 שמציג את תמונת המצב של ייצוג אוכלוסיות מרקע מגוון בשירות המדינה ובתוכניות העתודה של שירות המדינה, התפרסם השבוע, וככל שנוגע לאנשים עם מוגבלות – הנתונים עגומים ביותר.

על פי נתוני הדוח, בשירות המדינה מועסקים 81,759 עובדות ועובדים ב-95 יחידות, מתוכם רק 2,677 עובדים עם מוגבלות – המהווים 3.3% מכלל העובדים. המשמעות: גם בשנה הזו שירות המדינה טרם עמד ביעד הייצוג של אנשים עם מוגבלות לפי החוק, שעומד על 5%. בדרג ניהול הביניים (4.6%) ובדרג הניהול הבכיר (4.5%) המספרים טובים יותר, אבל גם הם עדיין לא עומדים בדרישות החוק.

גם המגמה מדאיגה: בין השנים 2017 ל-2022 שיעור הייצוג של עובדים עם מוגבלות קטן ב-1.7%, כאשר ב-2022 לא חל שינוי בשיעור ייצוגם לעומת 2021. בקרב הסטודנטים העובדים בשירות המדינה אין סטודנטים עם מוגבלות, או בלשון הדוח 0%.

למרות הנתונים המאכזבים, נציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ, הביע שביעות רצון. “אני שמח להיווכח כי העבודה הקשה שלנו נושאת פרי”, אמר הרשקוביץ עם פרסום הדוח. “אנו רואים משרדים רבים בהם אחוזי ההעסקה של אוכלוסיות מגוונות השתפרו באופן ניכר. כמובן שלפנינו עוד עבודה רבה, ובכוונתנו להמשיך לפעול על מנת שכלל האוכלוסיות ימצאו ביטוי מספק בשירות המדינה, לטיוב ולייעול עבודתנו”.

המשרדים המצטיינים והכושלים

57% מהעובדים עם מוגבלות מכל יחידות הממשלה מועסקים במערכת הבריאות, מתוכם 71% נשים. נכון ל-2022 רק משרד האוצר עמד ביעד התעסוקה של 5%, עם 5.8%. משרד הבינוי והשיכון 4.3%, בריאות 3.9% ושירותי דת 3.5% יחד עם משרד העבודה והרווחה.

משרד החקלאות 2.7%, משפטים 2.3%, תקשורת 2.2%,פנים 2.1%, הגנת הסביבה 2%, תחבורה 1.9%, ראש הממשלה 1.9%, כלכלה 1.6%, שוויון חברתי 1.3%, מדע ותרבות 1.3%, עלייה וקליטה 1.1%, חינוך 1%, תיירות 1%, אנרגיה 0.9%, חוץ 0.3%, בטחון פנים 0.2%, פיתוח הפריפריה והגליל 0%.

מיעוט מכרזים

0.7% מהמכרזים, 66 בסך הכל, יועדו ב-2022 לאנשים עם מוגבלות מתוך כלל המכרזים שפורסמו בשנה זו. מתוך כלל המועמדויות במכרזים המיועדים לאנשים עם מוגבלות, 41% היו של נשים לעומת 59% של גברים. למרות זאת, החלוקה המגדרית של עובדים עם מוגבלות בשירות המדינה דווקא הפוכה – 64% נשים ו-36% גברים. מתוך כלל המועמדים במכרזים כלליים, שיעור המועמדים עם מוגבלות עמד על 3.1% (3,797 מועמדים), מתוכם רק 1.4% נבחרו (68 נבחרים).

בשנה האחרונה נמשכה מגמת הירידה בממוצע המועמדויות במכרזים המיועדים למגזר החרדי ולאנשים עם מוגבלות. ירידה זו הינה בהתאמה לירידה שחלה גם בממוצע המועמדויות במכרזים לכלל האוכלוסייה. לכן, הציבה נציבות שירות המדינה את נושא תעסוקת אנשים עם מוגבלות כיעד אסטרטגי ביחידות שירות המדינה, במטרה לראות מגמת עלייה בייצוג ועמידה ביעד ב-2023.

כחלק מכך הוקם מיזם “נאמני גיוון”, בשיתוף צוות גיוון תעסוקתי בפרקליטות המדינה, ומונו 14 נאמנות ונאמני גיוון בכל יחידה. הנאמנות והנאמנים עברו הכשרות בנושא שחרור חסמים, קליטת עובדים עם מוגבלות, התאמות ועוד.

יוזמות לגיוון תעסוקתי

בדוח צוינו מספר יוזמות חיוביות לגיוון ביחידות שירות המדינה, ובהן מיזם “שיבא משפחה – העסקת ילדי עובדים עם מוגבלות”. מדובר במיזם פנימי במרכז הרפואי שבמסגרתו ניתנה אפשרות לילדי עובדות ועובדים מעל גיל 21 לעבוד בשיבא בתחנות עבודה שונות ולנצל את כישוריהם, תוך ביצוע התאמות נדרשות. במסגרת הפרויקט כבר מועסקים כ-10 ילדי עובדים במחלקות כגון יחידות המחשוב, המרכז לסימולציות, מחלקות האשפוז, קבלת חולים ועוד.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות