נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםזינוק של 21% במספר התלמידים עם אוטיזם בשנה"ל הקרובה

זינוק של 21% במספר התלמידים עם אוטיזם בשנה”ל הקרובה

כך נחשף בתשובת משרד החינוך לעתירה לבג"ץ נגד קיצור יום הלימודים לשעה 16:00: "צריך עוד 700 כיתות, אין מספיק כוח אדם, פעלנו כדי שהפגיעה תהיה מינימלית"

שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

בין שנת הלימודים הקודמת (תשפ”ג) לשנת הלימודים הקרובה (תשפ”ד) נרשם גידול של 21% במספר הילדים עם אוטיזם במערכת החינוך. מדובר בעוד 5,600 תלמידים על הרצף – מה שדורש לטענת משרד החינוך פתיחה של למעלה מ-700 כיתות תקשורת נוספות לעומת שנה שעברה.

הנתונים המדהימים האלה נחשפו במסגרת תשובת משרד החינוך לבג”ץ, שהוגשה בסוף השבוע בתגובה לעתירה שהוגשה לאחרונה על ידי עמותת אלו”ט. בעתירה מבקשת אלו”ט מבג”ץ לבטל את החלטת משרד החינוך לקצר את יום הלימודים בגני ובכיתות התקשורת (במסגרות החינוך המיוחד ובמסגרות הרגילות) בשנת הלימודים שתיפתח ב-1 בספטמבר משעה 16:45 ל-16:00, וזאת עקב מצוקת כוח האדם במערכת.

מספר התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי במערכת החינוך גדל מ־14,100 ב־2017 ל־22,100 ב־2020 ולכ־30 אלף נכון להיום. זהו קצב עלייה של 16% בממוצע בשנה ויותר מהכפלה במספר בתוך חמש שנים בלבד. בשנת הלימודים הקרובה המספרים צפויים לעמוד כבר על כ-35 אלף, אולי אפילו יותר. לאור הנתונים המגיעים מארצות הברית, ולפיהם אחד מכל 38 ילדים מאובחן היום עם אוטיזם, המגמה הזו הולכת רק להתגבר, והשאלה הגדולה היא האם מדינת ישראל נערכת לכך.

ובחזרה לעתירה: “מבלי לגרוע מן הקושי המובן עבור התלמידים והוריהם, יטענו המשיבים כי אין עילה להתערבות שיפוטית, ויש לדחות את העתירה ואת הבקשה למתן צו ביניים שנלוותה לה”, נכתב בתשובת משרד החינוך. “מדובר בהחלטה מערכתית-מקצועית עליה החליט מנכ”ל משרד החינוך, לאחר עבודת מטה שנערכה על ידי גורמי המקצוע במשרד, בשיתוף גורמים נוספים. הלכה למעשה, העותרים מבקשים כי בית המשפט הנכבד יחליף באופן מלא את שיקול דעתו של מנכ”ל משרד החינוך, ויורה לו לקבוע את אופן הטיפול במחסור החמור בכוח אדם במסגרות החינוך לתלמידים עם אוטיזם – תחום מערכתי-מקצועי ומורכב הנוגע לאופן עבודתו של משרד החינוך ולתחום מומחיותם של גורמי המקצוע שלו”.

לטענת המשרד, “לבית המשפט אין סמכות להחליף את שיקול דעתה של הרשות המוסמכת, בתנאי שהחלטתה חוקית ואינה לוקה באחד מפגמי המשפט המינהלי, ובפרט חריגה קיצונית ממתחם הסבירות”.

לגבי ההחלטה לצמצם את שעות הלימודים, מבהירים במשרד החינוך כי אין מדובר בהחלטה הנובעת מטעמי תקציב או מטעמים פדגוגיים,  אלא “צעד מעשי-מערכתי מתחייב שנובע מן המציאות המצערת שלפיה במתכונת הנוכחית אין די עובדי הוראה כדי להפעיל את שנת הלימודים כסדרה. ההחלטה מבקשת להתמודד עם מחסור חמור ביותר בכוח אדם במסגרות אלה, תוך ניסיון להביא לפגיעה המצומצמת ביותר בתלמידים ובהוריהם”.

“ההחלטה הובילה לצמצום המחסור בעובדי הוראה”

לטענת גורמי המקצוע במשרד, הם ערכו בדיקה מקיפה של כוח האדם הדרוש לפתיחת מסגרות החינוך המיוחד בשנת הלימודים הקרובה, והיא העלתה כי קיים מחסור חמור בכוח אדם, והוא התעצם מהשנה הקודמת. לדבריהם, כאמור, ישנו גידול של 21% במספר התלמידים עם אוטיזם, ובמספרים מוחלטים עוד 5,600 תלמידים – מה שמצריך פתיחת יותר מ-700 כיתות נוספות.

כך, בשנת הלימודים תשפ”ד (הקרובה) מספר המסגרות הכולל יעמוד על למעלה מ-4,200, לעומת 3,520 מסגרות בתשפ”ג. אותם גורמים מעריכים כי קיים מחסור כולל של 1,300 עובדי הוראה במערכת החינוך המיוחד, אך מסייגים כי מדובר בנתונים דינמיים אשר עשויים להשתנות מעת לעת. “כבר עתה מצאו גורמי המקצוע במשרד החינוך כי ההחלטה (על קיצור יום הלימודים – א.ח) הובילה לשיפור ניכר באיוש עובדי הוראה בכיתות ובגנים של תלמידים על הרצף האוטיסטי לקראת שנת הלימודים תשפ”ד”, נכתב בתשובה. “לפי נתוני משרד החינוך, מאז קבלת ההחלטה צומצם המחסור בעובדי הוראה מ-1,324 ל-654”.

ובכל זאת, לטענת המשרד, בשל המחסור בכוח אדם הוא אינו יכול להפעיל את כל מסגרות החינוך לתלמידים אוטיסטים עד לשעה 16:45, ובכלל הקושי לגייס ולשמר את עובדי החינוך לא נובע ממספר שעות העבודה, אלא משעת סיום העבודה המאוחרת. “בנוסף”, מצוין בתגובה לעתירה, “יש קושי מערכתי ביישום מודל של קיצור יום הלימודים בחלק מהמסגרות בלבד. מודל כזה עלול ליצור הטיות ברישום מצד הורים, שיבקשו לרשום את ילדיהם למסגרות בהן יום הלימודים ארוך יותר; וכן מצד צוותי החינוך והסיוע שיעדיפו לעבוד במסגרות המסיימות בשעה מוקדמת יותר”.

פגיעה בחופש העיסוק? “הדרך ארוכה”

בתשובה מתייחסים המשיבים לטענת ההורים כי קיצור יום הלימודים פוגע ביכולתם להתפרנס ולפרנס את משפחתם, עד כדי סיכון לפיטורים ממקומות העבודה. “אין חולק כי קיצור יום הלימודים במסגרות לתלמידים עם אוטיזם בשנת הלימודים הקרובה עשוי להשפיע על שעות הנוכחות שלהם בעבודתם”, מודים במשרד. “אבל מכאן ועד לפגיעה חוקתית בחופש העיסוק של הורים – הדרך ארוכה. אם לא הייתה מתקבלת ההחלטה הגורפת על קיצור יום הלימודים, לא ניתן היה לקיים את מסגרות הלימודים כסדרן, בשים לב למחסור החמור בכוח אדם ושיבוש הלימודים הסדירים כפועל יוצא מכך – והדבר היה פוגע בתלמידים ובהוריהם במידה לא פחותה ואף רבה יותר”.

אלו”ט: “מקווים שבג”ץ ישמע את זעקת הילדים”

מאלו”ט, מגישת העתירה, נמסר בתגובה: “לצערנו, תשובת המדינה אינה מפתיעה אותנו, הגם שברור שההחלטה לקצר את שעות הלימודים במסגרות עבור ילדים על רצף האוטיזם אינה מידתית ואינה מתיישבת עם העובדה שהמחסור בכח אדם משתנה מרשות לרשות, וישנן רשויות שבתחומן כלל אין מחסור ועל כן אין שום בעיה להמשיך לקיים את יום הלימודים כסדרו. לילדים על רצף האוטיזם הלומדים במסגרות ייעודיות ולהוריהם אין אלטרנטיבה ליום לימודים ארוך, ועל כן כל פגיעה בזכות זו צריכה להיות מידתית ופרטנית בהתאם לנסיבות.  

“נלמד לעומק את תשובת המדינה ונגיב בהתאם בבג”ץ, בתקווה ששופטי בג”ץ ישמעו את זעקת הילדים ובני משפחותיהם ולא יאפשרו את הפגיעה הבלתי סבירה בכלל הילדים על הרצף הלומדים במסגרות הייעודיות. אנו שואבים כוח מנחישות עשרות אלפי הילדים על הרצף וההורים שאנו מייצגים ומשמשמים להם כפה. נמשיך במאבק המשפטי ונמצה את כל הכלים העומדים לרשותנו עד שנצליח להסיר את הגזירה של משרד החינוך מעל ראשי התלמידים, ולא נאפשר שילדים על רצף האוטיזם ישלמו את המחיר על אוזלת יד של שנים במשרד החינוך. אנו נחושים לוודא שתיהפך כל אבן עד שיימצא פתרון אחר למחסור בכח האדם, באופן נקודתי, כך שהפגיעה בתלמידים המיוחדים תהיה מינימלית”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות