נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהילד בן 18: האם עדיין מגיעות לי נקודות זיכוי במס?

הילד בן 18: האם עדיין מגיעות לי נקודות זיכוי במס?

אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות; המומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: זכאות של הורים לילדים ובוגרים ל-2 נקודות זיכוי במס הכנסה

צילום הדמיה: pixabay

????

ענת מאזור השפלה שואלת 

בני יהודה, כמעט בן 18, מאובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך ולומד בכיתת חינוך מיוחד. בשנה הבאה ממשיך במסגרת. לא ברור לי אם נוכל להמשיך ליהנות מהטבה של 2 נקודות זיכוי במס הכנסה מגיל 18. הבנתי שיש מכלול של שינויים בגיל הזה. אשמח לקבל הסבר מה קורה בהמשך.

!!!!!

אנחנו עונים

שלום ענת. סעיף 45 לפקודת מס הכנסה מעניק הטבה משמעותית של שתי נקודות זיכוי להורים לילד עם מוגבלות. הכרת הקריטריונים חשובה לצורך מימוש מיטבי.

מה גובה ההטבה? שתי נקודות זיכוי מקנות הטבה שעולה לכדי 470 שקלים לחודש ו-5,640 שקלים לשנה. הזכאות היא עבור כל ילד שעונה לקריטריונים. לדוגמה, עבור 2 ילדים עם מוגבלות הזכאות היא לארבע נקודות זיכוי.  

כדי לממש את נקודות הזיכוי יש לבצע הליך פשוט ישירות מול המעסיק. הנקודות מקטינות את גובה מס ההכנסה שצריך לשלם, לכל היותר עד למצב שבו גובה המס הנדרש הוא אפס. לכן, הן מועילות למי שגובה החיוב שלהם במס מגיע לערך נקודות הזיכוי. את הנקודות ניתן לנצל על כלל ההכנסות שחייבות במס (כגון ריבית מתוכניות חיסכון) ולא רק על הכנסה מעבודה. מי שלפי גובה הכנסתם לא חייבים לשלם מס כלל, לא יוכלו מן הסתם ליהנות מהן.

יחד עם זאת, אם לפי גובה ההכנסה הורה נדרש לשלם מס הכנסה אך בשיעור נמוך מערכן של נקודות הזיכוי, הוא יוכל לנצל חלק מנקודות הזיכוי עד שגובה המס שיחויב בו יהיה אפס. ההורים רשאים להחליט מי מהם מנצל את ההטבה. במידה שיש להם זכאות עבור יותר מילד אחד, הם רשאים לפצל את הזכאות ביניהם (כל 2 נקודות יכולות להיות מנוצלות על ידי הורה אחר). 

לגבי הורים פרודים, כל אחד מהם זכאי ל-2 נקודות זיכוי אם ילדם מקבל גמלת ילד נכה. אם ההורים אינם בחיים או אינם מתפקדים, זכאים להטבה אח או אחות שמונו כאפוטרופוס “לגוף ולרכוש” של הילד. בכל מקרה חשוב להתעדכן אל מול הנהלת החשבונות במקום העבודה שאכן הזכאות ממומשת.

מה אם בטעות שילמתי מס? חשוב מאוד לציין: ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה. קורה לא אחת כי הורה אינו מודע לזכאותו ומשלם מס עודף. במצב כזה יש לפנות לרשות המיסים לקבל החזר מס. ההחזר מתקבל בתוספת ריבית והצמדה, וניתן עבור שנים בהן הייתה קיימת זכאות. למשל, עבור ילד בן ארבע לא יתקבל החזר שש שנים אחורה, אלא מקסימום ארבע שנים.

ואם אני מקבל בנוסף נקודות זיכוי ממקור אחר? מי שעונה על קריטריונים נוספים שמזכים בנקודות זיכוי, עשוי לקבל במצטבר את כל נקודות הזיכוי אלא אם צוין אחרת.

מי זכאי להטבה? 

הורים לילד עד גיל 18 העונה על אחד מהמצבים הבאים:

1. קצבת ילד נכה – נדגיש כי הכוונה למי שזכאי לקבל קצבת ילד נכה גם אם לא מקבל אותה בפעול מסיבות שונות (למשל אם הילד במוסד, אומנה או מקבל גמלת ניידות במקום).

2. זכאות לסל אישי או לחינוך מיוחד – הכוונה לילד שעבר ועדת זכאות ואפיון והוא לומד במסגרת של החינוך המיוחד או במסגרת רגילה עם “סל אישי” (הזכאות לא חלה כאשר הילד לומד עם סיוע של “סל מוסדי”). 

3. מצבים רפואיים – מוגבלות שכלית/ עיוורון/ שיתוק באחת מהגפיים או גפה חסרה.

הורים לבוגר מעל גיל 18 העונה על אחד מהמצבים הבאים:

1. זכאות למסגרת חינוך מיוחד בתיכון על פי החלטת ועדת זכאות ואפיון. הזכאות תהיה תקפה עד לסיום לימודיו (גיל 21).

2. נקבע בביטוח הלאומי אי-כושר עבודה בדרגה 74% לפחות.

3. הבוגר עונה על 3 קריטריונים:

א. אחד מהמצבים הרפואיים – עיוורון /לקות ראייה, שיתוק באחת מהגפיים/ גפה חסרה, מוגבלות שכלית התפתחותית.

ב. סמוך על שולחן הוריו. כלומר, לא יצא מחזקת ההורים. חשוב לציין כי הקריטריון האמור מתייחס הן למצב בו גר בבית הוריו, הן למצב בו גר במסגרת חוץ ביתית (כמו הוסטל או דיור בקהילה) והן לבוגר נשוי. הדבר נתון לשיקול דעת פקיד השומה במס הכנסה בהתאם לנסיבות.

ג. עומד במבחן תקרת ההכנסות – הכנסתו החייבת של בוגר שאינו נשוי אינה עולה על התקרה המוגדרת בחוק, או שהכנסתו החייבת יחד עם בן/בת הזוג לא עולה על התקרה המוגדרת בחוק לבני זוג. 

ענת, בחזרה אלייך: הורים לא תמיד מודעים לכך שקיימת זכאות לנקודות הזיכוי גם אחרי גיל 18 ומפסידים הטבה משמעותית. בגין הזכאות של בנך למסגרת חינוך מיוחד אתם זכאים להטבת 2 נקודות זיכוי לפחות עד לסיום לימודיו בגיל 21. אחר כך יש לבחון אם הזכאות עולה בהתייחס לאחד מהקריטריונים האחרים, בשל חוסר עצמאות כלכלית. 

בכל מקרה, את וגם ההורים האחרים מוזמנים לפנות בנושא אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected]  או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הזה.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

למדורים קודמים:

You searched for טוב ששאלתם | שווים (shavvim.co.il)

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות