נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזם"מסגרות התקשורת לא יכולות ליישם בפועל את פסיקת בג"ץ"

“מסגרות התקשורת לא יכולות ליישם בפועל את פסיקת בג”ץ”

השופטים פסקו נגד קיצור יום הלימודים, אבל עשרות בתי ספר מדווחים כי אינם ערוכים לכך: "המחסור בכוח אדם חמור". החשש: מסגרות רבות ינצלו את סעיף החריגים - ובפועל יסיימו את הלימודים ב-16:00

הדיון בבג"ץ. צילום: אביחי חיים
הדיון בבג”ץ. צילום: אביחי חיים

למרות פסיקת בג”ץ שניתנה שלשום (ראשון) שקבעה כי אין לקצר את יום הלימודים בכיתות התקשורת מ-16:45 ל-16:00 – עשרות בתי ספר לחינוך מיוחד בכל הארץ הוציאו הודעות להורי התלמידים המעדכנות כי יום הלימודים אכן יקוצר – מפאת מחסור משמעותי בכוח אדם.

כך למשל, הועבר המסר להורי התלמידים בבית הספר “שושנה דמארי” לחינוך מיוחד בתל אביב, לאחר פרסום החלטת בג”ץ: “אנחנו שמחות עם כל צעד שמטיב עם הילדים והילדות שלנו, יחד עם זאת, יום הלימודים יסתיים בשעה 16:00 לפי סעיף 31 המתיר זאת, בשל מחסור חמור בכוח אדם”.

ביממה שלאחר הפסיקה הגיעו עשרות פניות מצד הורים על הודעות דומות לארגון אלו”ט, שיזם את העתירה נגד החלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים לצד הורים לילדים על הרצף האוטיסטי. מסגרות שונות בערים תל אביב-יפו, ירושלים, פתח תקווה, לוד, מודיעין, אשדוד, קריית גת, הרצליה ואחרות הודיעו כי על אף החלטת השופטים – אין להם יכולת להפעיל את בתי הספר עד 16:45.

בעקבות הפניות הרבות הוציא ארגון אלו”ט מכתב בהול למ”מ מנכ”ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, בדרישה שלא לאפשר קיצור יזום ועצמאי של יום הלימודים במסגרות החינוך, ולא לנצל את הסעיף המתיר זאת אלא במקרים חריגים בלבד. “כל עוד לא הוצאו תחת ידי משרד החינוך הנחיות סדורות לשנת הלימודים תשפ”ד, הרי שאין בסמכותן של מסגרות חינוך שונות להחליט על דעת עצמן באשר לאורך יום הלימודים, בבחינת ‘איש כטוב בעיניו יקצר'”, מסר הארגון במכתב. “החלטות עצמאיות מעין אלה נעדרות סמכות, ומכאן בטלות מעיקרן”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


משרד החינוך: קיצור יום הלימודים – רק במקרים חריגים

לאחר שליחת המכתב, הבוקר (שלישי) יצאו הנחיות משרד החינוך למנהלי המחוזות עם הוראה לכבד את פסיקת בג”ץ, ולקיים את יום הלימודים עם כוח אדם זמין כמו עובדי הוראה, מטפלים ממקצועות הבריאות או האומנויות וכו’. לפי הנחיית מנכ”ל משרד החינוך, האופציה של קיצור יום לימודים תתאפשר רק לאחר אישור מנהל מחוז ומנכ”ל המשרד, אחרי שמוצו כל האפשרויות האחרות.

על פי המסמך, במקרים חריגים בלבד שלא ניתן יהיה לתת מענה, לאחר ביצוע מאמצים לאיתור צוותי חינוך למילוי השורות, ניתן יהיה להגיש בקשה נקודתית לקיצור יום הלימודים באמצעות מנהל המחוז. המנהל יבחן את הבקשות בשיקולים כמו “לא נמצאה מורה/גננת משלימה”, או “לא נמצא פרח הוראה”.

בהתאם, רשויות מקומיות שכן יוכלו להפעיל את הכיתות עד השעה 16:45, יפוצו על ידי משרד החינוך. מ”מ המנכ”ל סיכם במכתבו למנהלי המחוזות: “אנא, היו רגישים, וקבלו החלטות (לקיצור יום הלימודים – א.ח) במשורה, ורק במקום בו יש צורך אמיתי וכאשר מוצו כלל האפשרויות”.

שר החינוך יואב קיש מסר באותו מסמך: “משרד החינוך קיבל את החלטת בג”ץ ויממש אותה במלואה. חשוב להבין כי ההחלטה לא יצרה מציאות אחרת ולא פתרה את משבר כוח האדם. משרד החינוך יעשה ככל שביכולתו לאייש את מירב המשרות מחדש ולשפות את הרשויות שישלימו את החוסרים, וזאת כדי למקסם את שעות הלימוד”.

מ”מ מנכ”ל המשרד מאיר שמעוני אמר: “הנחיתי את מנהלי המחוזות במשרד להיערך להפעלת המסגרות עד השעה 16:45. מנהל או גננת שאין להם את כוח האדם למסגרת עד שעה זו יפנו לאישור מנהלי המחוזות. לצערי, ברור לנו כי החלטה זו גם תייצר פער בין הרשויות עקב החוסר היחסי של כל רשות, אך אנו נעשה ככל שביכולתנו לאייש את המשרות מחדש ולשפות את הרשויות שישלימו את החוסרים”.

אתמול פרסמנו ב”שווים” כי בעיריית תל אביב-יפו מנסים להביא לפתרון כוח האדם, ומוכנים לשלם לתומכות חינוך שכר שובר שוק של 85 שקלים לשעה, לצד הטבות נוספות, עבור עבודה בגני התקשורת בעיר עד השעה 16:45.

“100 גננות הודיעו הבוקר על סיום עבודתן”

אמש התקבלה תגובה רשמית מיו”ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, לפסיקת בג”ץ: “אנחנו קוראים לכל הגורמים הנוגעים בדבר לשתף פעולה ולעשות את כל המאמצים תחת לוח הזמנים הקצר שנותר עד פתיחת שנת הלימודים תשפ”ד כדי לאתר כוח אדם נדרש שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים כמו שצריך”.

“בכוונתנו להמשיך ולהוביל, ביחד עם משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וכלל השותפים,  במאמצים לגבש תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, החל משנת הלימודים תשפ”ה, שתמצא פתרון למצוקת כוח האדם הכרונית בחינוך המיוחד, ותאפשר מסגרת איכותית לכלל ילדי המסגרות התקשורתיות בישראל”, הוסיף שיף לסיכום.

גם יו”ר פורום מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, יצא נגד הקולות במשרד החינוך שטוענים כי פסיקת בג”ץ עלולה לפגוע עוד יותר בחלק מהמסגרות לאוטיסטים. “אין צורך לכנס את מנהלי המחוזות ולשחק במשחקי חשיבה מיותרים, מאולצים וטוחני זמן”, טען לוי בפוסט שכתב בחשבון הפייסבוק שלו. “יש לשנות סדרי עדיפויות לטובת העלאה משמעותית של שכר הצוותים החינוכיים, ואני מבטיח שהבעיה תיפתר במהירות הבזק”.

מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך, ורדה אופיר, אמרה הבוקר בראיון לרינו צרור בגלי צה”ל כי הלימודים עד 16:45 יתקיימו רק במקומות בהם יימצא כוח אדם לכך. “הבוקר הודיעו כ-100 גננות על סיום עבודתן, כי הן לא יכולות לעמוד בגזירה הזו. זה הרבה יותר משעת לימוד. איפה שיש מורים יש מורים, איפה שלא – לא. יש מחסור על מחסור כל הזמן. השנה היה ברור כבר במרץ שאנחנו במצוקה גדולה. ההחלטה התקבלה בעקבות המצוקה של מנהלי המחוזות”.

דדי עטאס, מנכ”ל אלו”ט, התייחס לאמירותיה של אופיר: “גם מנהלת המחוז עצמה אמרה שבחלק מהמקומות היא תסתדר. אנחנו עתרנו נגד ההחלטה השרירותית שלהם לסגור את הכל. קודם כל, שיאפשרו למי שיכול לפתוח. למה לסגור בתי ספר במגזר הערבי והחרדי, שם הבעיה פחותה”?.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות