נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשימאמרים מיוחדיםקיבלתי דוח למרות שיש לי תג נכה – מה עושים?

קיבלתי דוח למרות שיש לי תג נכה – מה עושים?

אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות, והמומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: איך מערערים על דוח חנייה – לאנשים המחזיקים תג נכה?

טוב ששאלתם - קיבלתי דוח למרות תג נכה. מה עושים?. צילום: Jakub Pabis, Pexels
טוב ששאלתם – קיבלתי דוח למרות תג נכה. מה עושים?. צילום: Jakub Pabis, Pexels

????

נויה מאזור המרכז שואלת

בתי שיר, כמעט בת 8, מאובחנת על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך, מוכרת בביטוח הלאומי עם 188% נכות. יש לנו תג חנייה לנכה. לפני כחודש נסעתי עם בתי ברמת גן, וחיפשתי חנייה במשך זמן רב. לאחר מספר סיבובים, משהבנתי כי אין חניית נכים פנויה ו/או כל חנייה אחרת, החניתי את הרכב באזור “פריקה וטעינה”. בדקתי בתמרור במקום, לוודא שאינני חונה במועדי הפריקה והטעינה. כמו כן, נשאר מקום למעבר עוברי דרך. להפתעתי, קיבלתי דו”ח חנייה. פניתי במכתב בבקשה לביטול הדו”ח. הבהרתי את הנסיבות של חניית הרכב במקום. בקשתי נדחתה, בטענה: “הבקשה אינה מגלה כל עילה במסגרת החוק לביטול הודעת הקנס. הרכב הוחנה בניגוד להוראת חוק חנייה לנכים התשנ”ד 1993”. בכלל לא התייחסו למכתבי המפורט, ואין אפשרות לערער. אני מתוסכלת כל כך. יש מה לעשות?


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


!!!!!!

אנחנו עונים

שלום נויה. סוגיית חניית בעלי תג חנייה לנכה מוסדרת בחוק חנייה לנכים תשנ”ד-1993. החוק קובע כי בתנאים מסוימים בעל תג חנייה לנכה רשאי לחנות את רכבו גם במקומות האסורים לחנייה. החוק מקנה “פריבילגיה” להחנות את הרכב במקום שהחנייה בו לא מותרת בדרך כלל, לפי הקריטריונים הבאים: 

  • בסמוך למקום אין מקום חנייה מוסדר לנכים או שהוא לא היה פנוי בזמן החנייה
  • בסמוך למקום אין חנייה פנויה אחרת
  • החנייה לא מסכנת עוברי דרך ואינה מונעת מעבר חופשי להולכי רגל, לעגלות ילדים או לכיסאות גלגלים
  • החנייה אינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה

על מנת לאפשר שימוש נכון בהנחיות, החוק מבהיר גם באלו מקומות חנייה עם תג נכה אסורה:

  • 12 מ’ מצומת (או בצומת עצמה)
  • 12 מ’ ממעבר חציה (או במעבר)
  • 20 מ’ מתחנת אוטובוס (או בתחנה עצמה)
  • כניסה לחנייה
  • נתיב תחבורה ציבורית
  • תחום תחנת מוניות
  • לצד רכב שנמצא בצד הדרך
  • 2 מ’ מברז כיבוי
  • בשטח פריקה וטעינה (בשעות הפעילות שצוינו בתמרור)
  • מקום חנייה שהוקצה לרכב מסוים של נכה 

סוגיית חניית נכים דורשת רגישות מיוחדת. עבור הורה לילד עם צרכים מיוחדים, כל חנייה עלולה להוות התמודדות. הילד אינו תמיד מבין את המצב, ויכול להיכנס להתקפי זעם קשים. יש צורך בהכרה והתחשבות בסיטואציות מורכבות, לאפשר להתנייד בצורה נוחה ובטוחה. המדינה הבינה שאין מספיק חניות נגישות, לכן היא מנסה להקל על חיי היומיום של בעלי תג נכה, בכך שהיא מתירה להם להחנות את רכבם גם היכן שרכבים אחרים אינם מורשים להחנות (בכפוף לתנאים שהוזכרו). בפסיקת ביהמ”ש המחוזי בנושא הובהר כי מטרתו העיקרית של חוק חנייה לנכים הוא לאפשר נגישות מלאה לציבור הנכים לכל מקום שהם חפצים להגיע אליו ברכבם. 

בדברי ההסבר בכנסת צוין כי “סוגיית החנייה היא אחת הבעיות הקשות העומדות לפתחם של אנשים עם מוגבלויות. מתוך ההכרה בחשיבות הזכות לנגישות וההגנה על שלומם ורווחתם של אנשים עם מוגבלויות, ומתוך הצורך להקל על הניידות של הזכאים לתו נכה, יש להבהיר כי לאלו המחזיקים בתו מותר להחנות את הרכב באזור לפריקה ולטעינה”. ביום 28.03.2017 נכנס לתוקף תיקון מספר 6 לחוק חנייה לנכים התשנ”ד- 1993. מטרת התיקון לחוק היא הגדלת היצע החנייה הזמינה לרכב של נכים, במיוחד באזורי המסחר והתעסוקה במרכזי הערים. זאת על רקע מצוקת החנייה הקיימת.

בעת פנייה בבקשה לביטול דו”ח, חובת הרשות או המשטרה לתת תשובה עניינית, תוך התייחסות אמיתית לטענות בעניין. בהתייחס לדו”ח שקבלת, מתיאור הנסיבות נראה כי החנייה הייתה מותרת עפ”י חוק, ויש עילה לביטול הדו”ח. התשובה שקיבלת, בהיותה לאקונית ונטולת כל התייחסות לטענות והבהרות כה מפורטות שהעלית, הרי שאין בכך כל תשובה לפנייתך, ועולה שאלה נוקבת אם כלל קראו את מכתבך. זכותך לפנות שוב במכתב, להדגיש את עילת הביטול, ולדרוש התייחסות עניינית ותשובה מנומקת. מצופה מגורמי האכיפה שיגלו רגישות לצרכים של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ושיתנהגו בהתאם לרציונל העומד מאחורי החוק.

את מוזמנת לפנות בנושא אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הזה.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

לטורים קודמים:

טוב ששאלתם | שווים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות