נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמחקר: הטאבלט מאבחן אוטיזם טוב כמו המומחים

מחקר: הטאבלט מאבחן אוטיזם טוב כמו המומחים

EarliPoint Evaluation עוקב אחרי תנועות העיניים של ילדים בזמן שהם צופים בסרטון המראה אינטראקציה חברתית. עכשיו הוא עשוי לסייע באבחונים

ילדה מביטה במכשיר ה-EarliPoint Evaluation. צילום: מרכז מרקוס לאוטיזם

המדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

מכשיר מבוסס טאבלט שעוקב אחרי תנועות העיניים של ילדים בזמן שהם צופים בסרטון המראה אינטראקציה חברתית בין שני ילדים עשוי לעזור להאיץ את האבחנה של אוטיזם.

שני מחקרים חדשים שפורסמו אתמול בו-זמנית מצביעים על כך שהמכשיר “EarliPoint Evaluation” של חברת “EarliTec Diagnostics” יכול לזהות אוטיזם בילדים בגילאי 16 עד 30 חודשים בדיוק כמו מומחים.

המכשיר עוקב אחרי תנועות העיניים של צופה בווידיאו בקצב של 120 פעמים בשנייה. דבר זה מאפשר למומחים לקבוע מרגע לרגע איזה מידע חברתי ילדים קולטים. בעוד שילדים עם התפתחות תקינה נוטים להתמקד באינטראקציה החברתית, פעוטות עם אוטיזם מביטים לרוב על מקומות אחרים בסרטון.

המחקר שפורסם ב-JAMA Network Open מתאר בדיקה ראשונית של המכשיר על 1,089 ילדים בגיל ממוצע של 22 חודשים. כתב העת JAMA דיווח על ניסוי שנערך בשישה ממרכזי האוטיזם המובילים בארצות הברית. במהלך הניסוי 499 ילדים בגילאי 16 עד 30 חודשים נבדקו תחילה עם המכשיר ולאחר מכן הוערכו על ידי מומחים. שני המחקרים מצאו כי יכולות האבחון של המכשיר היו דומות לאלו של המומחים. אגב, התוצאות שמנפק הטאבלט יכולות להיות זמינות תוך 30 דקות בלבד.

“נכון להיום אוטיזם מאובחן על ידי מומחה בעל הכשרה גבוהה במשך שעות מרובות של בדיקות”, מסביר מוביל המחקר וורן ג’ונס, שהוא מנהל המחקר במרכז מרקוס לאוטיזם ב-Children’s Healthcare של אטלנטה ופרופ’ חבר במחלקה לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אמורי. “למרבה הצער אין מספיק מהמומחים האלה”. יש לציין כי ג’ונס הוא גם מייסד-שותף מדעי ויועץ לחברת “EarliTec Diagnostics”, שכאמור מייצרת את המכשיר.

“המשמעות של המחסור במומחים היא שלרוב המרכזים המתמחים יש רשימות המתנה ארוכות של ילדים”, ממשיך ג’ונס. “זיהוי ילדים עם אוטיזם לפני גיל 3 הוא מאוד חשוב. בעוד שטיפול יכול לעזור לילדים להתפתח בכל גיל, מחקרים הראו שיש תוצאות טובות יותר לטווח ארוך בילדים שמאובחנים מוקדם יותר. הסיבה לכך היא שהמוח של הילדים הצעירים גמיש יותר והם יכולים להשתנות בקלות רבה יותר”.

גיל האבחון הממוצע: כ-4.5 שנים

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לבדוק ילדים לאוטיזם בגיל 18 חודשים ו-24 חודשים. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה”ב, גיל האבחון הממוצע הוא קצת מתחת ל-4.5 שנים.

“EarliPoint Evaluation” קיבל אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקאי בסוף יוני כדי לשמש כלי אבחון לילדים המוערכים על ידי מומחים. החוקרים בוחנים כעת האם המכשיר עשוי לשמש רופאי ילדים כדי לסנן טווח רחב יותר של ילדים.

הרעיון מאחורי הטכנולוגיה הוא לזהות ילדים עם אוטיזם על ידי קליטת חוסר העניין, לכאורה, שלהם באנשים. ילדים “רגילים” בדרך כלל לומדים מיומנויות חברתיות על ידי התבוננות באינטראקציה בין האנשים סביבם. ה-“EarliPoint” מזהה ילדים שאינם שמים לב הרבה, אם בכלל, לאינטראקציה בין ילד לילד בסרטון.

מכיוון שבכ-30% מהמקרים אפילו מומחים אינם בטוחים באבחנות שלהם, מידע מעקב עין עשוי להיות בעל ערך רב אפילו יותר באבחון אוטיזם.

למחקר ב-JAMA

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות