נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםגם אנחנו, בדיור החוץ ביתי, רוצים חיים עצמאיים

גם אנחנו, בדיור החוץ ביתי, רוצים חיים עצמאיים

מסגרות הדיור מספקות את הצרכים הבסיסיים, אבל לא יודעות להעניק כלים למי שמבקש לחיות חיים של עצמאות מרבית ולממש את עצמו. הטור של לי נווה גיא-רון

“תהיתי איך אני יכולה להחזיר לעצמי את תחושת הביטחון”. גיא-רון

לאחרונה השתתפתי בשיחה לא פשוטה עבורי. היא התנהלה בקבוצה שנקראת “צעירים למען עצמאות”. דיברנו על הנושא של דיור ציבורי לאנשים מיוחדים, ועל הצרכים והמגבלות בו.

(לצורך מאמר זה אתעלם מהשאלה מדוע בכלל מוסדות הם הכתובת לאנשים עם מוגבלות כשלי, ולא דיור מלא ונתמך בתוך הקהילה).

השיחה הייתה קשה עבורי, כי הרגשתי שאין לי קול בה. במשך מספר חודשים עבדתי ותכננתי עם חבריי לקבוצה דרכים בהן נוכל לשפר את מצבם של אוטיסטים שנאלצים להסתייע בדיור ציבורי. במהלך השיחות התמקדתי בצורך של אנשים מסוימים עם צרכים מיוחדים לסיוע ולתמיכה נרחבים מהרגיל על מנת לתפקד במסגרות הדיור האלה. מן הסתם, הסיבה לכך שהנושא מהותי עבורי, היא תחושתי כי אני חלק מאותם אנשים, שהרי יש לי צורך נרחב והכרחי בתמיכה ובסיוע של המשלבות שלי.

במסגרת כזו, אני זקוקה לסיוע בשלל מצבים. בין היתר, בכתיבה ובהתנעת תהליכים. מסגרות הדיור הפעילות והחיוניות, בהן נדרשת יותר עצמאות, לא מספקות לאנשים כמוני מענה מותאם, מאחר והן אינן מספקות ליווי מקיף מספיק, או סיוע מדויק ומותאם למשך כל הפעילות היומיומי, גם מפני שאין בהם די אנשי צוות.

אני מרגישה שמוסדות הדיור הקיימים אינם יכולים לדאוג לאנשים כמוני. המוסדות לאנשים עם מוגבלות בתפקוד נמוך הרי אינם מתאימים לי. והנה, כך נוצר חסר, או סוג של “נפילה בין הכיסאות”.

הידיעה הזאת גורמת לי להרגיש כעס וחשש בנוגע לעתיד שלי. אני שואפת לחיים של עצמאות, שבהם אני מחליטה עבור עצמי. חיים שבהם יש לי קול ושליטה. בשביל אלו, אני צריכה מוסדות שיספקו ליווי והכנה שמותאמים לי, ולא שאני אתאים עצמי לאפשרויות או לתכנון מראש של התנהלות המוסד. בין היתר, זה אומר להיות שם בשבילי גם ברגעים שבהם עדיין לא רכשתי כלים להתנהל לבד. אני צריכה מקום שיאפשר לי להרגיש בעלת-ערך, שאני שווה, שאני אני. כולי. במיטבי.

להחזיר את תחושת הביטחון

נחזור לשיחה עם חבריי למאבק. במהלך השיחה העליתי את הצורך במסגרות שמעניקות ליווי מקיף יותר. אמירה זו העלתה התנגדויות וחששות בנוגע למצבן הקיים של מסגרות אלו. אני חושבת שחלק מהחששות שהועלו היו לגיטימיים, ואף העלו נקודות חשובות לדיון ולחקירה. למשל ניצול, הזנחה, שלילת אוטונומיה ופרטיות.

יחד עם זאת, אני מרגישה שחלק מההתנגדויות היו לא לגיטימיות ואף חסרו באמפתיה, ופגעו. כך למשל היה מי שטען כי “אנשים שצריכים יותר עזרה יכולים להיות בדירה משלהם”; “אנשים שצריכים יותר עזרה יכולים להיות בבית עם מטפלים”; “מתוך עשרות אלפים רק כ-800 חיים במוסדות והוסטלים”; “אלה שבמוסדות נמצאים שם כי אין להם משפחה, או בגלל קשים סוציו-אקונומיים, לא בגלל המגבלה הפיזית”; וכדומה.

האמירות האלו גרמו לי להרגיש כעס ועצב. אני לא תומכת מאוד במסגרות כאלה, אבל לא ייתכן שאלה שקיימות תהיינה חסרות את האפשרות לאפשר למי שרוצה בהן לחיות חיים מלאים ועצמאיים ככל האפשר.

תהיתי איך אני יכולה להחזיר לעצמי את תחושת הביטחון, והרגשתי שאני חייבת להיות שם, ככל שאני יכולה, בשביל אנשים כמוני שאין להם קול. לכן, אני כותבת ומקווה שיהיה מי שיקרא ויפעל לשינוי. אני כותבת במטרה לעורר את תשומת ליבכם לקיומם של אותם אנשים, שזקוקים לכם על מנת שיהיה להם מקום בטוח. אנחנו זקוקים למקום בו יתאפשר לנו לקדם את עצמנו, וכל-כך קשה עד בלתי אפשרי לעשות את זה בלי תמיכה.

לכן אני מבקשת ממכם שתזכרו: גם אם יש בינינו כאלו שזקוקים ליותר סיוע, זה לא אומר שאנחנו לא ראויים למחשבה מקורית ומגוונת לגבי המסגרות אליהן מפנים אותנו, כדי שתתאמנה לנו. גם אנחנו רוצים לקבל את הכלים לחיות חיים של עצמאות מרבית. גם כדי שנממש את עצמנו כמו כולם, וגם כדי שלא נהווה נטל גדול מדי על סביבתנו.

אני מבקשת שתיאבקו עבורנו. אנחנו זקוקים לכם.   

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות