נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותחינוך מיוחד בצל המלחמה: 3 המודלים שהציע משרד החינוך

חינוך מיוחד בצל המלחמה: 3 המודלים שהציע משרד החינוך

למרות הקושי הרב בשמירה על שגרה בצל האזעקות, אלו ההצעות הזמניות לחזרה זהירה לספסל הלימודים בכל האזורים שאושרו על ידי פיקוד העורף. כל הפרטים

כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Rawpixel.com
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Rawpixel.com

היום ה-12 למלחמת “חרבות ברזל”: במשרד החינוך מבינים כי המלחמה תימשך זמן רב, ולצד האפשרות של למידה מרחוק במקומות מסוימים, מאפשרים בהתאם להנחיות פיקוד העורף, לקיים לימודים פיזיים גם של תלמידי החינוך המיוחד (לרבות גנים, בתי ספר, כיתות תקשורת ועוד). עם זאת, לפי מידע שהגיע ל”שווים”, ברוב המקומות בארץ הלמידה הפיזית עדיין מאוד מצומצמת.

בתוך כך, אתמול (שלישי) הפיץ משרד החינוך מסמך מידע למנהלי בתי הספר על מודלים ללמידה פיזית בחירום לתלמידי החינוך המיוחד. כך זה יעבוד:

המודל הראשון: למידה פיזית בכלל מוסדות החינוך

ההצעה הראשונה והאופטימלית: הגעה של התלמידים לספסל בית הספר, בכפוף להנחיות פיקוד העורף שפורסמו אמש. במשרד מציינים כי צריך להתייחס לזמן הפינוי הנדרש בעת אזעקה, והיכולת להכניס את כלל התלמידים עם מוגבלויות למרחבים מוגנים. במידה ולא מצוי פתרון כזה במוסד החינוכי, תיאלץ המסגרת לעבור ללמידה מרחוק.

כמו כן, בסוגיית שיבוץ התלמידים, במידה ותלמיד לומד מחוץ ליישוב בו הוא מתגורר, ושם לא מתקיימת למידה או אין אפשרות להסיעו למוסד החינוכי, יימצא לאותו תלמיד שיבוץ זמני במוסד חלופי. העניין חל גם על תלמידים שמשפחתם עברה בעקבות המצב הביטחוני ליישוב אחר. במשרד החינוך מדגישים כי במידה ואותם התלמידים צריכים הסעה למוסד החינוכי, האחריות תהיה על הרשות המקומית לספק מלווה להסעה ודרכי הגעה למוסד החינוכי.

המודל השני: למידה במרכז חינוכי וטיפולי יישובי זמני

הפעלת מרכזים חינוכיים תחת הרשויות המקומיות, באישור המפקח על החינוך המיוחד. מדובר על מוסדות חינוך של כלל התלמידים בגילאי 21-3, הדורש מענה פיזי ולא ניתן להפעילו במוסדות החינוך כבשגרה. הלימודים במוסדות יהיו בין השעות 14:00-08:00 בימים א’ עד ה’. במשרד החינוך מדגישים כי הגעת התלמידים למוסד וחזרתם יהיו באחריות ההורים. הם מציינים גם כי במקרים חריגים ניתן לפנות לרשות המקומית לבקשת סיוע בהסעות.

באחריות הרשות המקומית שתבחר להפעיל מרכז חינוכי להקצות מבנה ייעודי שעומד בהנחיות פיקוד העורף, ומתאים לפעילויות חינוכיות וטיפוליות. כמו כן, הרשות המקומית תדאג לתחזוקה של אותו מבנה ולקיום הנחיות הביטחון והבטיחות, לכוח אדם ותוודא שהיקף שעות הסיוע לא יעלה על מספר שעות הסיוע של זכאות התלמיד.

עוד נכתב כי עם הגעת התלמידים והצוותים למרכז החינוכי, יש לקיים איתם תרגולים וריענון של הנחיות פיקוד העורף, ולהיערך לסיוע במידה ויידרשו לו בזמן אזעקת אמת. לכל תלמיד גם תגובש מערכת שבועית בשיתוף הוריו. השיעורים יכללו נושאים לימודיים, טיפוליים וחברתיים.

המודל השלישי: הגעת צוותי חינוך, טיפול וסיוע לבית התלמיד

המודל המדובר מיוחס גם הוא לתלמידים בכל הגילאים שלא יכולים להגיע למוסד חינוכי בעקבות מוגבלותם. צוותים מהשלטון המקומי ומטעם משרד החינוך יגיעו לבית התלמיד, בכפוף להנחיות פיקוד העורף ובאישור קצין הביטחון של הרשות המקומית.

הצוות החינוכי שיגיעו לתלמידים, על פי משרד החינוך, הם עובדי הוראה, מטפל ממקצועות הבריאות, סייע אישי או כיתתי. המפגשים בבתי התלמידים ידרוש הסכמה של הצוותים החינוכיים. במידה והורה ירצה בסיוע, הוא יפנה למנהלת הגן או מחנכת הכיתה בבית הספר, כדי לאפשר מפגש זה תחת התנאים של פיקוד העורף. המפגשים יהיו בשעות הלימודים בין 14:00-08:00.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


יותר ויותר מסגרות נפתחות מדי יום

היום (רביעי) התקיים דיון מיוחד בנוגע להיערכות החינוך המיוחד בוועדת החינוך בכנסת, לצד שגרת המלחמה. תמי אומנסקי, מנהלת אגף החינוך מיוחד, אמרה בדיון כי “אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ להחזיר עד כמה שאפשר את השגרה, כולם בטראומה וכולם בקושי גדול. חלק מהילדים נמצאים בבתים עוד מיום כיפור וסוכות, וזה מאוד קשה למשפחות. אנחנו רואים שיותר ויותר מסגרות נפתחות מיום ליום”. אומנסקי טענה בוועדה כי המודלים שהועברו למנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות הם בגדר אפשרויות, ואינם חובה לביצוע. “מדובר במודלים שנעשה בהם שימוש גם בקורונה, והותאמו לימים אלה”, הדגישה.

נתן צבי פינקל, מנהל תיכון אוהליך, אמר שהחינוך המיוחד הוא בראש סדר העדיפויות, אבל להפעיל בית ספר לחינוך מיוחד קשה שבעתיים מלהפעיל בית ספר רגיל. “יש הרבה קשיים להחזיר את החינוך בעת הזאת. יש בעיה גדולה של כוח אדם. רבים מגויסים ומגויסות ולא פנויים להוראה. לשנע כיתה של תלמידי חינוך מיוחד זה הרבה יותר קשה מאשר ילדים ללא מוגבלות”.

“כשמדברים על חזרה לשגרה זו טעות לחשוב קודם כל על החינוך המיוחד”, טען עוד פינקל. “ילדי החינוך המיוחד בנויים על הסעות, מחברות ההסעות לא יכולים להתחייב לנו, וזו בעיה קשה שאין לה פתרון. אין היום אפשרות להעביר ילדים בדקה וחצי למרחב מוגן, זה בלתי אפשרי”.

עו”ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אמרה כי למרות ששנים מתריעים על כך, עדיין בבתי ספר חינוך מיוחד, מקלטים וחדרים ממוגנים לא נגישים. “הורים פנו למשרד החינוך והרשויות המקומיות ואמרו להם שהם לא חייבים לבצע הנגשה שהיא לא פרטנית. אולי בעקבות המלחמה מישהו יחליט שזה משהו שצריך לעשות אותו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות