נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויות"הממ"ד של אבא שלי לא מונגש, הוא ניצל מהתופת בנס"

“הממ”ד של אבא שלי לא מונגש, הוא ניצל מהתופת בנס”

שי, תושבת קיבוץ ניר יצחק שאביה, אדם עם מוגבלות, פונה מעוטף עזה, סיפרה לוועדת הרווחה בכנסת על הקושי של החיים בעוטף ללא ממ"ד נגיש: "אני צריכה להתפלל שלא ייפול פצמ"ר"

שי מקיבוץ ניר יצחק בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת "אבא שלי ניצל בנס". צילום מסך
שי מקיבוץ ניר יצחק בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת “אבא שלי ניצל בנס”. צילום מסך

“בשבת של ה-7 באוקטובר נכנסו מחבלים לבית שלנו, בזזו וירו. אבא שלי, המתנייד בכיסא גלגלים, הוכנס בנס על ידי המטפל שלו לממ”ד, שגם הוא לא מונגש”, סיפרה שי, תושבת קיבוץ ניר יצחק, בכינוס מיוחד של ועדת העבודה והרווחה בצל אירועי מלחמת “חרבות ברזל”. מטרת הדיון הייתה לבחון את הפערים והקשיים שקיימים בפינוי אנשים עם מוגבלות מבתיהם בזמן חרום.

אחרי שפינו אותנו, נותרנו ללא מענה לפינוי נגיש עבור אבא שלי”, היא הוסיפה. “הרכב המונגש שלו נורה ונהרס, והפינוי מטעם המדינה נעשה רק באוטובוסים. פניתי לכל גורם אפשרי, ולא ניתן שום מענה. בסופו של דבר, דוד שלי והמטפל של אבא שלי דחקו אותו לתוך רכב פרטי”. סוגיית המיגון גם עלתה בדבריה של שי: “אבא שלי צריך להיכנס תוך חמש שניות לממ”ד. אני צריכה להתפלל שלא ייפול עליו פצמ”ר. אין לנו תחושת ביטחון בתוך הבית שלנו, כי הממ”ד שלנו לא מונגש”.

הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“אנשים עם מוגבלות מופקרים במלחמה”

“מאז השבת השחורה קיבלנו מאות פניות של אנשים עם מוגבלויות שאין להם חדרי מיגון והם מופקרים לנפשם – הדבר הזה לא יכול להתקיים”, טענה יוזמת הדיון, חה”כ קארין אלהרר (יש עתיד) המתניידת באמצעות כיסא גלגלים ממונע. בשנים האחרונות התקיימו מספר דיונים בכנסת בנוגע לפינויים של אנשים עם מוגבלות במצבי חירום, אך בזמן אמת, כמעט חודש מאז פרוץ המלחמה, רבים מהם עדיין ללא מרחבים מוגנים.

“במצב חירום לאנשים עם מוגבלויות קשה שבעתיים”, הוסיפה אלהרר. “הם לא מצליחים להגיע למרחב המוגן בזמן, בהנחה שיש להם כזה, וכל מה שנותר להם לעשות זה להתפלל לנס. גם כשכבר מחלצים אנשים, ומפנים אותם, אין לאן. רוב חדרי המלון בישראל לא נגישים לאנשים עם מוגבלות”, אמרה עוד. “אני גאה בעשייה של החברה האזרחית, אבל המדינה לא יכולה להסתמך רק עליה. צריך הירתמות של כל משרדי הממשלה למשימה הלאומית הזאת”.

מימין לשמאל: מיכל וולדיגר, חה"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה חה"כ ישראל אייכלר. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מימין לשמאל: מיכל וולדיגר, חה”כ קארין אלהרר, יו”ר הוועדה חה”כ ישראל אייכלר. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“לאדם עם מוגבלות אין אפשרות להתפנות לכל מקום. צוות האפוד הסגול של נגישות ישראל מסייע מאז פרוץ המלחמה בפינוי נגיש של אנשים עם מוגבלות ובמציאת מענה נגיש לצרכיהם”, ציינה מיכל רימון, מנכ”לית נגישות ישראל. “חשוב לוודא שכלל המידע הרלוונטי יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות, להבין את צרכיהם השונים, לפעול להגדלת הפתרונות הנגישים ולספק לאנשים את כל המכלול הדרוש להם כדי שיהיו וירגישו בטוחים”.

“מסגרות שפינינו בדרום נפגעו ישירות”

נציג משרד הרווחה בדיון, מר אילן ברוש ציין כי במסגרת הפינויים היזומים שביצעה המדינה, כ-2,600 אנשים עם מוגבלות הועברו למלונות. ב-7 המלונות הנגישים שהמדינה הקצתה אוכסנו 916 משפחות שבהן אנשים עם מוגבלות, וממוסדות הרווחה פונו סך הכל 1,200 אנשים עם מוגבלות.

“שלוש מסגרות שפינינו בדרום חטפו פגיעה ישירה, ממש בתוך המבנים, ימים ספורים מהפינוי”, סיפר ברוש. “בקריית שמונה פונו שתי מסגרות כבר לפני שבוע. אם תהיה התפתחות בצפון המצב יהיה מורכב, שכן מגבול הצפון ועד חיפה יש עוד 240 מסגרות. בשתי מסגרות אין מיגון, והן כבר פונו לחלופות”.

ברוש התייחס גם לסוגיית החדרים הנגישים במלונות. לדבריו, “בהרבה מהמלונות הוכנסו אנשים ללא מוגבלות לחדרים הנגישים, וכעת אי אפשר להוציא אותם. היה צריך לחשוב על זה בפינוי הראשוני. כעת אנחנו מנסים לחפש בין היתר בכפרי הנוער מקומות שניתן להנגיש”.

יו”ר הוועדה ח”כ אייכלר אמר לסיכום הדיון: “צריך שבכל רשות יהיה אדם שמכיר ויודע על כל האנשים עם מוגבלות שצריכים סיוע, ויסייע להסדיר כל בעיה פרטנית של כל אדם – עד שיגיע למקום מבטחים. חשוב לתת הנחייה מחייבת לכל משרדי הממשלה לשתף פעולה בצורה מלאה עם תומכי הקהילה ועם הארגונים והעמותות המסייעים לאנשים בשטח”.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חה"כ ישראל אייכלר. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת העבודה והרווחה, חה”כ ישראל אייכלר. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות