נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותמדריך: מה מגיע לאדם עם מוגבלות שהתפנה מביתו?

מדריך: מה מגיע לאדם עם מוגבלות שהתפנה מביתו?

האם נדרשתם להתפנות ממקום מגוריכם על ידי המדינה בעקבות המלחמה, או התפניתם מהבית באופן עצמאי? כדאי שתדעו שיש זכויות המגיעות לכם. מדריך "בזכות" עושה לכם סדר

נכות, אדם עם מוגבלות (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
צילום אילוסטרציה: ביגסטוק

ארגון “בזכות” פירסם אתמול (רביעי) מסמך המכיל רשימת זכויות לאנשים עם מוגבלות – ילדים ובוגרים – שנאלצו או שאולי עוד ייאלצו להתפנות מבתיהם. אז מה כדאי לכם לדעת? ראשית, יש לכם זכות להתפנות לפני אנשים אחרים; יש לכם גם זכות להתפנות למקום מונגש ומתואם לצרכים שלכם; יש לכם זכות להביע את העדפותיכם ואת הצרכים שלכם בפני גורם מקצועי שאחראי על הפינוי; יש לכם זכות להתפנות עם מלווה מטעמכם, ואם אין לכם מלווה ואתם זקוקים לאחד כזה – צריך לדאוג לכם לליווי. הנה עוד כמה נקודות חשובות:


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


יש לכם בעל חיים לצורך התניידות?

יש לכם זכות להתפנות עם חיית שירות ועם אמצעים המשמשים אתכם לצורך התניידות, היגיינה אישית, התמצאות או תקשורת, וכן ציוד רפואי חיוני אישי, ציוד עזר אישי, הזנה ייחודית ותרופות.

איך יפנו אתכם?

יש לכם זכות להתפנות בכלי רכב מונגש ומותאם במידת הצורך, ויש לכם זכות לקבל מידע מונגש בדרכים שונות בהתאם לסוג המגבלות בקשר לפינוי.

בעת שהותכם במקום החדש, יש לכם זכות לקבל סיוע ומענים בהתאם לצרכים שלכם. לצורך כך יש לפנות לגורמי הסיוע הממשלתיים במקום שבו אתם שוהים, כמו עובדים סוציאליים שנמצאים במלונות שאליהם הגיעו מפונים. אם אין גורמים כאלה במקום שאליו פוניתם או שהתפניתם עצמאית – יש לפנות לרשות המקומית של היישוב שבו אתם מתגוררים או לרשות המקומית שאליה התפניתם.

טיפולים רפואיים

יש לכם זכות לקבל טיפולים רפואיים מקופת החולים שלכם באופן מותאם ונגיש במקום אליו התפניתם, וגם להמשיך לקבל טיפולים שקיבלתם בעבר בביתכם הקבוע. ב”בזכות” ממליצים לפנות למוקד קופת החולים שלכם ולברר פרטים אודות קבלת שירות וטיפול במקום שבו אתם נמצאים. בנוסף, בעקבות המצב הביטחוני קופות החולים הקימו מרפאות זמניות בחלק מבתי המלון בהם נמצאים מפונים. במרפאות אלו יכולים מבוטחי כל קופות החולים לקבל שירות וטיפול.

בנוסף, יש לכם זכות לפנות לבית המרקחת ולבקש תרופות אותן אתם מקבלים באופן קבוע גם ללא מרשם בתוקף, בהתאם לשיקול הדעת המקצועי של הרוקחים. שימו לב, התשלום עבור מכשירים ותרופות מסוימים ללא מרשם הוא תשלום מלא, כלומר ללא השתתפות כספית של קופות החולים. חלק מהתרופות והמכשירים לא יסופקו בלי מרשם.

מה עם לימודים?

ילדים עם מוגבלות זכאים להמשיך ולקבל שירותי חינוך גם במקום אליו התפנו. משרד החינוך מקים  כעת מרכזי חינוך במלונות ובמרכזי פינוי אחרים של המשפחות המפונות, כדי לתת מענה לכלל ילדי  המשפחות המפונות. במרכזים אלו אנשי החינוך המיוחד מסייעים בהתאמת מענים לצורכי התלמידים. במידה שהתפניתם באופן עצמאי לרשות מקומית אחרת ואינכם נמצאים במלון או במרכז פינוי, אנא פנו לרשות המקומית שבה אתם שוהים על מנת לבקש לשבץ את ילדיכם במוסדות העיר הקולטת.

במקרים בהם תלמיד זכאי לקבל שירותי חינוך מיוחד אך אינו יכול להגיע למוסד חינוכי, ניתן במידת האפשר לקבל מענה של אנשי חינוך, טיפול וסיוע במקום מגוריו החדש לפי מודל משרד החינוך.

בנוסף, אתם זכאים לקבל מכשיר חליפי למכשיר שיקום או ניידות שלא בחזקתכם במקום שאליו פוניתם או שנגרם לו נזק. מידע נוסף לגבי מכשירים חליפיים ניתן למצוא כאן.

כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Rawpixel.com
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: Rawpixel.com

טיפוליים רגשיים

יש לכם ולבני משפחתכם זכות לקבל טיפול רגשי בשל המלחמה ללא עלות. לקבלת טיפול יש לפנות למוקד של קופת החולים בה אתם מבוטחים. בנוסף, ייתכן שאתם יכולים לקבל טיפול רגשי גם דרך משרד הרווחה. פרטים נוספים לגבי קבלת הטיפול והגשת בקשה ניתן למצוא כאן.

אם קיבלתם לפני פרוץ המלחמה טיפול פסיכיאטרי או נפשי, ואתם מעוניינים לחדשו או להמשיך לקבלו, יש לפנות לגורם המטפל הקבוע. אם אין מענה, יש לפנות לקופת החולים בה אתם מבוטחים או אל רופא המשפחה. בנוסף, במרבית אתרי הפינוי ישנם גורמים ממשלתיים כגון עובדים סוציאליים שיוכלו לסייע.

מענקים

אם אתם מתגוררים ביישוב שהוחלט לפנותו והחלטתם להתפנות לבד ולא למקום שאליו המדינה מפנה, או אם אתם תושבי אשקלון ואין לכם ממ”ד בדירתכם – יש לכם זכות לקבל מענק אכלוס בגובה 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד עבור כל יום שבו אתם שוהים מחוץ לבית. למידע נוסף יש לפנות לביטוח לאומי בטל: 02-5393773 או באתר הביטוח הלאומי.

אם מקום מגוריכם הקבוע הוא עד 7 ק”מ מגדר המערכת שמקיפה את רצועת עזה, אתם זכאים למענק  כספי חד פעמי בסך 1,000 שקלים לאדם ועד 5,000 שקלים למשפחה (הורים וילדים עד גיל 18). מידע נוסף ניתן למצוא כאן.

אם אתם מוכרים על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי כאנשים עם מוגבלות, אתם עשויים להיות זכאים לשירות נופשונים למשך 5 ימים כמענה חירומי או כהפגה בשל המצב. לפרטים נוספים יש לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ביישוב שבו אתם מתגוררים בדרך קבע, או למוקד משרד הרווחה בטלפון 118.

טלי מרקוס, מנכ”לית ארגון “בזכות”, מסרה עם הוצאת המדריך: “הכאוס בפינוי תושבים בתקופת המלחמה לא פסח גם על אנשים עם מוגבלות. מפניות שהגיעו אלינו ולארגונים נוספים שעובדים עם אנשים עם מוגבלות מצאנו שהם ובני משפחותיהם לא מודעים לכלל הזכויות המגיעות להם. מדובר בזכויות הנוגעות למהלך הפינוי וזכויות נוספות הנוגעות למעטפת הסוציאלית, הרפואית והכלכלית שאת כולן ריכזנו בזכותון”.

ב”בזכות” מזמינים אנשים עם מוגבלות שפונו או התפנו עצמאית וחווים קשיים במימוש זכויותיהם ו/או הזקוקים למידע נוסף אודות זכויותיהם בעת מלחמת חרבות ברזל, ליצור עימם קשר באחת הדרכים הבאות: בטלפון 02-6521308 | בווטסאפ 054-8213414 | בדוא”ל [email protected]

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות