נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותהיום הבינ"ל: 53% מהאנשים עם מוגבלות לא גומרים את החודש

היום הבינ”ל: 53% מהאנשים עם מוגבלות לא גומרים את החודש

כך עולה מסקר חדש של הלמ"ס. רק ל-46% יש עבודה, 37% מדווחים על מצב נפשי לא טוב. אירועי "לילה סגול" נדחו השנה עקב המצב הביטחוני

הפגנת נכים באיילון. צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם

53% מהאנשים עם מוגבלות מעל גיל 20 מדווחים כי אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית, וזאת לעומת 31% בקרב האנשים ללא מוגבלות – כך עולה מסקר חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם בסוף השבוע לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, שיצוין ברחבי העולם היום, ה-3 בדצמבר.

בשלוש השנים האחרונות התקיימו ב-3 בדצמבר גם אירועי “לילה סגול”, שבמסגרתם הוארו מדי שנה מאות בניינים ברחבי הארץ בסגול, שהוא הצבע המזוהה עם קהילת האנשים עם מוגבלויות בעולם. השנה, הגורמים שעומדים מאחורי הפרויקט – מפעל הפיס, אתר שווים, מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי – החליטו לדחות את האירוע עקב מלחמת “חרבות ברזל” והמצב הביטחוני. בהמשך תצא הודעה לגבי מועד חלופי.

לפני שש שנים הקימה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מרשם האנשים עם מוגבלות. מדובר במסד נתונים לאומי חדש וייחודי שמטרתו לאסוף מידע מבוסס ואמין ממשרדי ממשלה שונים כדי להפיק נתונים סטטיסטיים שוטפים ומגוונים על אנשים עם מוגבלות. במרשם נכללים אנשים שעברו ועדות אבחון או ועדות רפואיות, ומוסדות המדינה מכירים במוגבלותם.

16% מהאוכלוסייה – אנשים עם מוגבלות

בשנת 2022 היו במרשם אנשים עם מוגבלות כ-1.096 מיליון אנשים עם מוגבלויות שונות. במילים אחרות, אחד מתוך 9 תושבי ישראל (בקירוב) מתמודד עם מוגבלות משמעותית. יש לציין כי לפי גופים רשמיים אחרים המספרים גדולים יותר. כך למשל, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים מעריכה כי בישראל חיים כ-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות.

בגילאי 20 ומעלה יש בישראל כ-908 אלף איש עם מוגבלות תפקודית – כ-16% מהאוכלוסייה הכללית. בחלוקה למגדרים מדובר בכ-17% מהנשים ו-14% מהגברים. מטבע הדברים שכיחות המוגבלות עולה עם הגיל ומגיעה ל-26% בגילאי 74-65 ול-43% בקרב בני 75 ומעלה.

מתוך כלל האנשים עם מוגבלות, 53% הם גברים ו-47% הן נשים. כ-132 אלף הם ילדים עד גיל 17, המהווים 12% מכלל האנשים עם מוגבלויות. כ-44% הם בגילאי 18-64 ועוד 44% הם בני 65 ומעלה. בקרב בני 75 ומעלה כל אדם שני מוגדר אדם עם מוגבלות, ובקבוצת גיל זו שיעור הנשים גבוה יותר מאשר הגברים.

21% עם בעיות נפשיות, 5.1% אוטיסטים

מתוך כלל האנשים שהופיעו במרשם 2022, ל-32.9% הייתה מוגבלות פיזית, כאשר 32.7% מתוכם קיבלו גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי; ל-25.7% היו מחלות כרוניות; ל-20.7% היו בעיות נפשיות; 5.2% הם אנשים על הרצף האוטיסטי; ל-5.1% היו לקויות שמיעה; ל-4.7% היו לקויות ראייה ול-2.8% הייתה מוגבלות שכלית התפתחותית.יש לציין כי לרבים מהאנשים עם מוגבלות יש יותר מסוג אחד של מוגבלות.

רק 26%  מהאנשים עם מוגבלות מדווחים כי הם “מרוצים מאוד מחייהם”, וזאת לעומת 44% בשאר האוכלוסייה. 50%  נוספים “מרוצים”, בדומה לשאר האוכלוסייה. 30% מרוצים מאוד מאזור מגוריהם באופן כללי, לעומת 40% בשאר האוכלוסייה. גם שיעור המרוצים מאוד מדירת מגוריהם נמוך בקרב אנשים עם מוגבלות – 35% לעומת 44% בשאר האוכלוסייה. רק שליש (33%) מהאנשים עם מוגבלות מרוצים מהתחבורה הציבורים באזור מגוריהם, בדומה לשאר האוכלוסייה.

יותר בודדים ומדוכאים

אנשים עם מוגבלות חשים יותר בדידות ונותנים פחות אמון באחרים. 20% מהם חשים בדידות לעיתים קרובות, לעומת 3.6% בשאר האוכלוסייה. 13% חשים שאין להם על מי לסמוך בעת מצוקה, לעומת 5.1% בשאר האוכלוסייה.

27% מהאנשים עם מוגבלות חוו תחושת אפליה במהלך תקופת הסקר. 19% חשים מדוכאים תמיד או לעיתים קרובות, 28% נוספים חשים מדוכאים מדי פעם, וזאת לעומת 3.6% ו-15% בהתאמה בשאר האוכלוסייה. 37%  מעריכים את מצבם הנפשי באופן שלילי (לא כל כך טוב או בכלל לא טוב), לעומת 6.8% בשאר האוכלוסייה. ל-35% יש דאגות שמפריעות להם לישון תמיד או לעיתים קרובות, לעומת 11% בשאר האוכלוסייה. 43%  אינם מרגישים בטוחים להסתובב בשעות החשכה באזור מגוריהם או שאינם יוצאים כלל מהבית, לעומת 21% בשאר האוכלוסייה.

בני 65 ומעלה עם מוגבלות בודדים יותר וחשדנים יותר. 43% חשים בדידות לעיתים קרובות או מדי פעם, לעומת 19% בשאר האוכלוסייה.  65% מהם חושבים שיש להיזהר ממרבית האנשים, לעומת 53% בשאר האוכלוסייה.

12% בלבד מעריכים את תפקוד הכנסת

אנשים עם מוגבלות גם מעריכים את תפקוד מוסדות הממשל בשיעורים נמוכים יותר.  60% מעריכים באופן חיובי את תפקוד מערכת הבריאות, 12% בלבד מעריכים באופן חיובי את תפקוד הכנסת. כמחצית (49%) מעריכים באופן חיובי את תפקוד הרשות המקומית שלהם, 38% את תפקוד מערכת המשפט ו-44% את המשטרה.

בשנת 2022 היו כ-226.4 אלף אנשים עם בעיות נפשיות. מתוכם 55% גברים ו-45% נשים. גילם הממוצע של אנשים עם בעיות נפשיות היה 47.3. בקרב כלל האנשים עם בעיות נפשיות, האחוז של ילדים בני 17-0 היה קטן מאוד (0.9%), ואילו האחוז הגדול ביותר היה בקרב בני 34-18. מספר האנשים על הרצף האוטיסטי היה כ-57.2 אלף, מתוכם כ-77% גברים ו-23% נשים.

רק 46% עובדים

בשנת 2021, בקרב בני 67-18 עם מוגבלות רק ל-46% הייתה הכנסה מעבודה. שיעור האנשים שהייתה להם הכנסה מעבודה היה גבוה יותר בקרב גברים לעומת נשים (49.5% לעומת 41.4%) ובקרב יהודים לעומת ערבים (50.1% לעומת 32.8%). בקרב אנשים עם 40% נכות ומעלה, רק ל-39.1% הייתה הכנסה מעבודה, וזאת לעומת 82% מהאנשים שיש להם 19% נכות ומטה.

נתוני הסקר כללו מקבלי גמלאות נכות, מקבלי גמלת ילד נכה, נושאי תעודת עיוור, מקבלי סל תקשורת הזכאים לשירותי תמיכה בתקשורת, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, מושמים במסגרות רווחה, רשומים במחלקות לשירותים חברתיים (כולל גם מידע על אנשים על הרצף האוטיסטי ממשרד הרווחה והביטחון החברתי) ונכי צה”ל (ממשרד הביטחון).

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות