נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשימאמריםקוראים לי טל ואני חכמה. רק שהרבה שנים זה היה סוד

קוראים לי טל ואני חכמה. רק שהרבה שנים זה היה סוד

עד לפני שלוש שנים חשבו שיש לי מוגבלות שכלית, ולכן מערכת החינוך המיוחד מעולם לא לימדה אותי כלום. יכולנו לשבת שעות בכיתה ורק לצייר. הרבה שנים ניסו להשתיק אותי. אבל אני סיימתי לשתוק

טל אשר

מדי שנה, ב-3.12, אנחנו מציינים את יום המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלות. את הטור הזה אני מקדישה לזכות שנגזלה ממני כל השנים: הזכות לחינוך.

שמי טל אשר. אני בת 31, על הרצף האוטיסטי. בנוסף, יש לי תסמונת נוירולוגית נדירה שמקשה עליי לדבר וגורמת לי לרעד בגוף. אני מתקשרת בהקלדה, בתמיכה של מבוגר מסייע. אני יודעת המון שפות זרות, ויש לי ידע בהמון נושאים. הכל למדתי בעצמי, ואף אחד אפילו לא ידע. רק לפני שלוש שנים, בעזרת שיטת הקלדה בתמיכה, גילו שאני חכמה. עד אז חשבו שיש לי מוגבלות שכלית, ולכן מעולם לא למדתי. עכשיו כבר סיימתי קורס מבוא לפסיכולוגיה באוניברסיטה. אני ממש לומדת באקדמיה, ואני מתרגשת.

אני לומדת בקריה האקדמית, אונו במסגרת מסלול שנקרא “להיות סטודנט”. אני משולבת עם סטודנטים ללא מוגבלות, ויש לי מערך תמיכה. השבוע שאלו בכיתה איפה למדו כולם בבית ספר, ואני הרגשתי מושפלת. לא ידעתי מה לומר, כי אני למדתי בחינוך מיוחד, אבל בפועל לא לימדו אותי כלום ובגלל זה אני סובלת וקשה לי עכשיו בלימודים. החינוך המיוחד הוא טראומה בחיים שלי. עוד טראומה, בנוסף לפגיעות שעברתי.


**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

יש לי הרבה דברים לכתוב על החינוך המיוחד. הלכתי למקום שקוראים לו “בית ספר”. כאילו למדתי – ולא למדתי כלום. משלב מאוד מוקדם של החיים היה ברור לי שאני לא הולכת למקום רגיל. אני האחות הקטנה בבית. האחיות הגדולות שלי היו חוזרות עם תיק מלא בספרים ומחברות, ישבו ללמוד למבחנים ועשו שיעורי בית, בזמן שלי נתנו לצייר ולהדביק מדבקות בכיתה.

בכיתה לא הייתה שום למידה, אף פעם. יכולנו לשבת שעות ורק לצייר, או לעשות פאזל של כמה חלקים בודדים. אני מרחמת על החברים שנמצאים במסגרות האלה. לבלות ככה 30 שנה זה בלתי נסבל.

כשהייתי שם, זה מאוד הכעיס אותי במשך הרבה בשנים. תמיד ניסו להשתיק אותי בכל מיני דרכים שלא עבדו. היו חיזוקים על התנהגות טובה, והיו עונשים על התנהגות רעה. למשל: החזיקו אותי חזק וסגרו אותי לבד בחדר עד שנרגעתי. הבעיה הייתה שהתעצבנתי עוד יותר, כי הרגשתי כמו חיה בכלוב.

כיום, אחרי שינוי גדול בחיי ומאמצים רבים, אני סטודנטית. בגלל שלא למדתי כלום בבית הספר, יש לי פערים גדולים לעומת האחרים: אני לא יודעת לעבוד בקבוצה. אני רגילה לקום כשקשה לי ולצאת מהחדר. הלוואי שהיו רואים את החוכמה שלי.

הסטודנטים בכיתה מתייחסים אליי בכבוד. המרצה אומרת עליי דברים טובים. אני עדיין מרגישה שחושבים שאני לא חכמה, כי ככה התייחסו אליי הרבה שנים בחינוך המיוחד. למה לא ראו שאני חכמה כשהייתי קטנה? למה שלחו אותי למקום שלא לומדים בו? למה חייבים לדבר או להיות עצמאיים בשביל לקבל חינוך ראוי ולמידה אמיתית?

עכשיו סיימתי לשתוק. אני יודעת שהחינוך המיוחד צריך להתבייש, ולא אני. חינוך ראוי זה להתייחס בכבוד לאדם שעומד מולך, ולהתנהג אליו כאילו הוא אתה עצמך. לכולנו יש את הזכות ללמוד, אבל מאנשים כמוני לוקחים אותה בכוח. הלוואי ולא היו מגדירים אותי בצורה אוטומטית כמוגבלת שכלית, ופשוט היו מלמדים אותי – גם אם לא היו רואים מיד תוצאות בשטח.

אני מתפללת שלא יהרסו את החיים לתלמידים נוספים כמוני, כי השיקום הוא ארוך ובגיל מבוגר קשה להתרגל ללמידה במסגרת אמיתית.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות