נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםרפורמה? התלונות על תורים להתפתחות הילד ממשיכות להיערם

רפורמה? התלונות על תורים להתפתחות הילד ממשיכות להיערם

כך עולה מדוח נציבות קבילות הציבור שהוגש לאחרונה לשר הבריאות. הדוח: "אין הטבה משמעותית וציבור המטופלים ממשיך להתלונן על הנושא"

שר הבריאות אוריאל בוסו. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“גם בשנה שעברה נרשמו תלונות רבות בתחום התפתחות הילד. ברור כי הבעיה בנושא התורים לאבחונים וטיפולים בילדים טרם נפתרה” – כך עולה מדוח נציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי שהוגש לאחרונה לשר הבריאות.

בשנת 2021 התקבלו בנציבות 207 קבילות בנושא, מתוכן 87 נמצאו מוצדקות (42%). בשנת 2022 התקבלו 192 קבילות בתחום התפתחות הילד, מתוכן 71 נמצאו מוצדקות (37%).

בדוח הקודם שבחן את שנת 2020 ציינו בנציבות כי עם כניסתה של הרפורמה בתחום התפתחות הילד לתוקף בספטמבר 2020 הייתה עלייה במספרי התלונות לנציבות בנושא זה. במהלך 2021 נעשה שינוי רגולטורי נוסף עם פרסומו של חוזר חדש שהאריך את זמני ההמתנה המרביים לשירותי התפתחות הילד מתקופה של עד שלושה חודשים קודם לרפורמה לתקופה של עד חמישה חודשים, בהתאם לגיל הילד ומצבו הרפואי.

ב-2022 נרשמה אמנם ירידה קלה במספר הקבילות בתחום, אך בנציבות קובעים כי המגמה של ריבוי התלונות מאז כניסת הרפורמה נמשכת. “נראה באופן ברור כי הבעיה בתחום זה טרם נפתרה”, נכתב בדוח. “אין הטבה משמעותית וציבור המטופלים ממשיך להתלונן על הנושא”.

עוד מוסיפים בנציבות כי “מהקבילות שהתקבלו אנו רואים כי זמן ההמתנה שנקבע בחוזר כזמן המתנה כולל (ההמתנה לאבחון ולהתחלת טיפול) מיושם לעיתים על ידי קופות החולים כזמן המתנה עד לאבחון ראשוני של הילד בלבד (כאשר לאחריו יש זמן המתנה נוסף לתחילת הטיפול עצמו)”. בנציבות מדגישים כי המדידה של זמן ההמתנה צריכה להתייחס לכלל התהליך, מהפנייה הראשונית ועד להתחלת הטיפול.

עוד בעיה קשה: טיפולי שיניים בהרדמה

נושא חשוב נוסף הדורש טיפול של הנהלת משרד הבריאות הוא חסם הקיים ביחס למתן טיפולי שיניים בהרדמה. מי שזקוק לטיפול זה פעמים רבות הם ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים, ובהם אוטיסטים רבים. “נבהיר כי ביתר תחומי הרפואה, ככל שלצורך מתן טיפול הקיים בסל הבריאות יש להרדים את המטופל, אזי ההרדמה כלולה בטיפול, והיא ניתנת במסגרת הרפואה הציבורית”, כותבים בנציבות. “עם זאת, בטיפולי שיניים מתעוררות מחלוקות ביחס לזכאות להרדמה במקרים בהם עקב סיבות רפואיות לא ניתן לתת טיפול שיניים הכלול בסל ללא הרדמה. יש מקום להסדרה והבהרה של נושא זה על מנת שלא יהווה חסם למתן השירות.

“לצערנו”, ממשיכים בנציבות, “גם בתחום זה בולטת מאוד הבעיה של אי זמינות שירותים. זמני ההמתנה הממושכים מאוד לטיפולי שיניים בהרדמה, המתבצעים בבתי החולים, עולים שוב ושוב בקבילות המוגשות על ידי הציבור ביחס לכלל קבוצות הזכאות. מהקבילות נראה כי התורים להרדמה הם ארוכים ומגיעים לעיתים לשנה ויותר. זמני המתנה ארוכים אלו אינם סבירים עבור מטופלים הסובלים מכאבי שיניים, ויש למצוא מענה רוחבי למצוקת הציבור בנושא זה”.

לאחרונה נכנסו לתוקף שינויים בתעריפים הציבוריים של טיפולים בתחום בריאות השן. במסגרת עדכון זה עודכנו תעריפי ההרדמה הכללית לפי גילאים, והתמורה לנותני השירותים בעד מתן השירות עלתה. “אנו מקווים”, מסכמים בנציבות, “כי התמחור העדכני יועיל להרחבת השירות בבתי החולים הציבוריים וכפועל יוצא גם לקיצור תורים”.

*************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
*************


מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות