נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"ילדים אוטיסטים יותר פגיעים לטראומה על רקע המלחמה"

“ילדים אוטיסטים יותר פגיעים לטראומה על רקע המלחמה”

על רקע מתקפת ה-7 באוקטובר, החל צוות המעבדה לאוטיזם באוניברסיטה העברית במחקר ייחודי על ההשפעות ארוכות הטווח של המלחמה על הילדים ובני משפחותיהם

אירועי ה-7 באוקטובר, והמלחמה שהחלה בעקבותיהם, השפיעו קשות על כלל אזרחי מדינת ישראל. כשמדובר בילדים אוטיסטים, ההשפעה גדולה אף יותר. היכולת לתווך להם את המצב הופכת להיות אתגר עבור בני משפחותיהם, דבר שמוביל לרמות מוגברות של טראומה ומתח אצל הילדים וההורים כאחד.

צוות המעבדה לאוטיזם לילדים ובני משפחותיהם באוניברסיטה העברית, בראשות ד”ר ג’ודה קולר, החליט לרדת לשורש העניין. ד”ר קולר וצוותו בחנו את ההשפעות הפסיכולוגיות על ילדים אוטיסטים ומשפחותיהם בימים אלה, וגילו כי המלחמה הציבה אתגרים ייחודיים לילדים אוטיסטים, שהסתמכותם על שגרה ויכולת חיזוי הושפעה באופן משמעותי.

מנתונים ראשוניים, שנאספו תוך חודש לאחר תחילת המלחמה, עולה כי ילדים אוטיסטים הפגינו תסמינים העומדים בנקודת הסף להפרעת דחק פוסט-טראומטית בהתבסס על מדדים שדווחו על ידי ההורים. על פי דיווחי ההורים, נרשמו רמות גבוהות משמעותית של טראומה בקרב ילדים אוטיסטים על פני ילדים טיפיקליים בני גילם.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

כדי לסייע למשפחות, אסף ויצר צוות המעבדה משאבי סיוע זמינים בשפות עברית, ערבית, רוסית ואנגלית. גם בימים אלה המעבדה נותרה ייעודית, ומבטיחה מענקים משמעותיים לאחד ממחקרי האוטיזם ההתפתחותי הגדולים בעולם, כולל פרויקט חסר תקדים בישראל לחקר האוכלוסיות היהודיות והערביות. בנוסף, מקימים ד”ר קולר וצוותו שירות אבחון בשפה הערבית. הדבר מדגיש את מחויבות המעבדה לערוך מחקר משמעותי באופן שמקדם את המדע והן את התמיכה בילדים אוטיסטים מכלל האוכלוסייה בכל עת. 

“האירועים האחרונים חשפו את הפגיעות החריפות של ילדים אוטיסטים להפרעות טראומטיות בשגרה ובאפשרות לחיזוי”, אומר ד”ר קולר. “המחקר שלנו מאיר אור על הצורך הקריטי לתמוך בילדים ובהוריהם, עם דגש על ילדים אוטיסטים, בזמן שאנו מנווטים בזמנים מאתגרים אלה. תמיכה בצרכי בריאות הנפש המתעוררים של משפחות אלה, תמנע משבר גדול יותר בעתיד”.

המחקר הנוכחי יניח אבן דרך משמעותית בחקר האוטיזם בישראל, הן בעברית והן בערבית. שילוב המגזר הערבי במחקר פורץ דרך זה, מתאפשר באמצעות מענק נוסף שנערך לאחרונה מקרן אביב. מענק זה נועד להקים שירות אבחון בשפה הערבית בתוך המעבדה, המשלים את השירותים הקיימים בעברית, אנגלית ורוסית. שירות זה, המתוכנן להתחיל בינואר 2024, ישלים פער משאבים קריטי בקהילה דוברת ערבית.

ממצאי המחקר מסמנים את התוצאות הראשוניות של מחקר אורך מתמשך בהובלת הצוות של ד”ר קולר, בשיתוף חוקרים מאלו”ט, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר-אילן והאוניברסיטה העברית. מחקר מקיף זה נועד לעקוב אחר הילדים ובני משפחותיהם מתחילת המלחמה בשנת 23 ועד בדיוק שנה לאחר מכן, דבר שיכול לספק תובנות חשובות לגבי ההשפעות ארוכות הטווח על ילדים אוטיסטים ומשפחותיהם. 

ובתוך כך, למרות אתגרי המלחמה, מעבדת הילד והמשפחה של אוטיזם נותרה איתנה במחויבותה לערוך מחקר משמעותי על אוטיזם. הצוות של ד”ר קולר השיג לאחרונה מענק משמעותי ל-5 שנים, בסך 468 אלף דולר מקרן עזריאלי, התומך באחד ממחקרי ההתפתחות הבינלאומיים הגדולים בעולם בנושא אוטיזם. מחקר זה, שהושק בפברואר 2024, מתיישב עם מחקר מקביל שנערך בקנדה, בראשותו של ד”ר סטליוס ג’ורג’אדס מאוניברסיטת מקמאסטר.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות