נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"הורים מאמצים לילד עם מוגבלות זכאים לקצבה שווה"

“הורים מאמצים לילד עם מוגבלות זכאים לקצבה שווה”

ועדת הרווחה דנה בהצעות חוק שישוו בין סכומי התשלומים של הורים והורים מאמצים של ילדים עם מוגבלות. "כל זכות שמגיעה לילד אמורה להגיע גם למשפחת האומנה"

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חה"כ ישראל אייכלר. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת העבודה והרווחה, חה”כ ישראל אייכלר. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשורה של ממש: מדוע משפחות אומנה המטפלות בילד עם מוגבלות מקבלות אלפי שקלים פחות מההורים הביולוגיים? אמש (שני) בדיון בוועדת העבודה והרווחה, העלו את הסוגייה הכואבת בפני חברי הכנסת מרים ומאיר עמנואל, המשמשים משפחת אומנה לילד עם 235% נכות.

“אנחנו מטפלים בילד ומעניקים לו את כל הטוב שבעולם”, סיפרה האם מרים, “כיום הוא בן שנתיים ושמונה חודשים. הילד שלנו הוא מתנה מדהימה, ויש לנו עוד חמישה ילדים משלנו. כולם מגויסים לטובת הילד ששינה את התמהיל המשפחתי שלנו. אנחנו רוצים להמשיך לגדל את הילד וללוות אותו”.

“אם היינו הוריו הביולוגיים היינו מקבלים קצבה חודשית של 7,873 שקלים”, טענה האם. “בפועל, אנחנו מקבלים 5,290 שקלים. הבן שלנו צריך טיפול מתמיד, שמאלץ אחד מאיתנו להיות בקרבת הבית כל הזמן. מאז שהוא נולד, היינו איתו במעל 200 ימי אשפוז. מדובר בהפסד של ימי עבודה, המון נסיעות ודברים שאינם מתוקצבים על סך אלפי שקלים”.

המילים המרגשות האלו לא השאירו עין אחת יבשה בוועדת העבודה והרווחה בראשות חה”כ ישראל אייכלר. הוועדה התכנסה לדיון ראשון על מספר הצעות חוק שיסדירו תשלומי גמלת ילד נכה גם למשפחות האמנה מטעם הביטוח הלאומי. חה”כ אייכלר בירך את ההורים: “צריך להעלות על נס את מסירותכם. אני יודע כמה זה קשה לטפל בילד עם מוגבלות. זו מצווה גדולה ונדאג שתקבלו את המינימום שמגיע לכם”.

האם מרים בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. צילום מסך ערוץ כנסת
האם מרים עמנואל בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. צילום מסך ערוץ כנסת

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


“לקונה ועוול”

הצעות החוק שהוגשו על ידי חברי הכנסת יסמין פרידמן, יצחק פינדרוס ומירב בן ארי, נועדו לתת מענה לפער שנוצר בין הסכומים שמקבלים ההורים הביולוגיים במסגרת “גמלת ילד נכה” לסכומים שמקבלים הורי אומנה ממשרד הרווחה עבור הטיפול והמענים לילד.

ח”כ יצחק פינדרוס הסביר: “מדובר בחוק פשוט שנועד לתקן לקונה ועוול. ילד עם מוגבלות שגדל אצל הוריו מקבל גמלה מהביטוח הלאומי. אם שלחו אותו למשפחת אומנה – הוא לא מקבל. משפחת האומנה מקבלת ממשרד הרווחה כסף עבור צרכיו היומיומיים של הילד, וקיימת תוספת עבור צרכים מיוחדים, אבל במקרים רבים זה לא שווה למה שהיו מקבלים מהביטוח הלאומי, שהוא המוסד המוסמך לקבוע נכויות וזכאויות כאלה”.

הדיון בוועדת העבודה והרווחה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת העבודה והרווחה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח”כ יסמין פרידמן, הוסיפה: “אם אותו ילד לא ייקלט אצל משפחת אומנה ויעבור לשהות במוסד של המדינה, קופת המדינה תוציא פי שלוש יותר מאשר סכום הקצבה המוקנה למשפחת האומנה. מעבר לחסכון לקופת המדינה יש לתקן את העוול שנגרם לאותן משפחות, ולהקנות להן משאבים וכלים שיעזרו להן להתמודד בחיי היומיום”.

עו”ד שלומי מור מהמוסד לביטוח לאומי הסכים שצריך למצוא את הגשר: “כל זכות שמגיעה לילד אמורה להגיע גם למשפחת האומנה. אני בעד שנשב יחד ונמצא דרך במסגרתה אנחנו נקבע את אחוזי הנכות, לפיהם משרד הרווחה ייתן למשפחות האומנה את הסכום”.

ענבר זיתון ממנהל המוגבלויות במשרד הרווחה צידדה גם היא בהצעת החוק. “עשינו עבודה אינטנסיבית ומאמצים רבים לשם כך, והצלחנו למצוא מקור תקציבי שיכול לסייע בתהליך הזה. זה דורש עדיין עבודה על המנגנון של ביצוע התשלומים, אבל זה עניין מקצועי פתיר”.

יו”ר הוועדה הורה לנציגי משרד הרווחה והביטוח הלאומי לגבש בתוך 20 יום מנגנונים במסגרתם הביטוח הלאומי יקבע את הזכאויות, ואלה ישולמו למשפחות על ידי משרד הרווחה בשווי זהה לאלו המשולמים להורים הביולוגיים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות