נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשימאמריםמדירים אוכלוסיות שלמות: שני כשלים בחוק שירותי הרווחה

מדירים אוכלוסיות שלמות: שני כשלים בחוק שירותי הרווחה

התקנות החדשות שוללות הכרה מאנשים עם מוגבלות מעל גיל הפרישה וכאלו שנכותם לא נוצרה כתוצאה ממחלה ניוונית מתמשכת. חייבים לתקן את זה – לפני שיהיה מאוחר

יו"ר ועדת הרווחה, חה"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת הרווחה, חה”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מאת ד”ר עו”ד גיא אקוקה

חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות מטרתו להיטיב עם אוכלוסיות רבות ונרחבות, לשפר את המענים והשירותים שניתנים לה, תוך יישום רוחה וכוונתה של אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות שישראל צד לה. חוק זה טמן בחובו הגדרה תקציבית מפורשת ייעודית, ואף הסמיך את שרי הרווחה להתקין תקנות על אופן יישום החוק.

סדרת התקנות מגדירה מי זכאי להיכלל בגדר החוק הזה – ולאחר מכן את היקף וסוג השירותים שיינתנו על ידי משרד הרווחה באמצעות נותני שירותים שיעמדו במכרז.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


בימים אלה הסתיים המועד שהקצה משרד הרווחה והביטחון החברתי להערות הציבור על התקנות הראשונות. שר הרווחה יניח בפני ועדת העבודה והרווחה בכנסת את התקנות שמגדירות את בסיס פרוט יישום החוק בשלב המקדים והבסיסי ביותר: מי יהיה זכאי ובאילו תנאים יזכה לזכויות אותן מעניק המשרד.

תקנה מספר 3 במסמך המאגד שיובא לאישור הוועדה טומנת בחובה שני מוקשים שסותרים לא רק את תכליתו של החוק – אלא אף את מדיניות הרווחה בכלל, ואת רוח האמנה הבינלאומית שמכוחו נחקק החוק המכונן מלכתחילה.

שני הכשלים העיקריים שמפלים ומדירים באופן בוטה שתי אוכלוסיות עצומות בגודלן מקרב ציבור הנכים בישראל הם אלה שיאובחנו או יוכרו לאחר גיל 67 (בעודם אזרחים ותיקים). מדובר באפליה גילאית מובהקת, וחסם ברור. מגבלתם או נכותם של אלה לא תוגדר כמוגבלות על ידי משרד הרווחה לפי חוק.

אוכלוסייה נוספת שתהיה מודרת מהתקנות ולא יוכרו על ידי החוק כאנשים עם מוגבלות הם אלו שנכותם נוצרה כתוצאה ממחלה ניוונית מתמשכת מגיל 18 ועד גיל 67. כך למשל, מי שיאובחן בגילאים אלה במחלות שונות כמו ניוון שרירים, לקות ראייה, שמיעה וכו’ – והנכות לא נוצרה למשל עקב תאונה או מלידה, יהיה מודר מגדר החוק, ולא יוכר כאדם עם מוגבלות.

שני כשלים מהותיים אלו פוגמים בתקנות ובחוק. זו העובדה כי החוק מרבה להסמיך את שר הרווחה לקבוע את כללי המשחק של יישום החוק על פרטיו. שנית, החוק, כמו גם התקנות הכוללות אבחנות וקביעות רפואיות של ממש, נעדרות חובת היוועצות בשר ובמשרד הבריאות.

כעת מירב המאמצים עוברים מהמישור של הפעלת לחץ על ראשי משרד הרווחה – לחברי ועדת הרווחה של הכנסת.

הכותב הוא אדם עם מוגבלות בעצמו, חבר הוועדה המייעצת בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ויושב ראש הוועדה לביו-אתיקה בלשכת עורכי הדין

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות