נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותהמפעל המוגן בסכנת סגירה, עשרות עיוורים יישארו בבית

המפעל המוגן בסכנת סגירה, עשרות עיוורים יישארו בבית

לאחר שנקלעה העמותה המפעילה את מסגרת התעסוקה לקשיים כלכליים, קבוצת עיוורים ולקויי ראייה מירושלים עשויים למצוא את עצמם בבית: "זה לא חיים"

עובדת במפעל המוגן ללקויי ראייה ואנשים עם עיוורון בירושלים. צילום: באדיבות עמותת גשר
עובדת במפעל המוגן ללקויי ראייה ואנשים עם עיוורון בירושלים. צילום: רחל בללי

“המפעל הזה הוא כל החיים שלנו, ואם הוא ייסגר לא יהיה לנו בכלל מה לעשות”, מספר ל”שווים” סובחי ברום (60), אדם עיוור שעובד במפעל המוגן של עמותת “גשר” שקיבל צו סגירה מעיריית ירושלים. כבר עשרות שנים שהמפעל המוגן בירושלים מספק תעסוקה למאות אנשים עם לקויות ראייה ועיוורים, ומעניק להם שגרת חיים טובה. כיום מועסקים במפעל כ-45 עובדים, שעשויים למצוא את עצמם ללא שגרה תומכת בקרוב.

“עמותת ‘גשר’ נקלעה לקשיים כלכליים, ואמרה שהיא לא יכולה להחזיק יותר את המפעל”, מספרת ל”שווים” רחל בללי, יו”ר עמותת “ששת” לעיוורים. “גשר” מתפעלת את המפעל שנים רבות בשיטת המכרז מטעם העירייה. במצב בו העמותה מצויה בקושי כלכלי בהפעלת המפעל, אמורה העירייה להוציא מכרז חדש לחברות אחרות. הפעם, משום מה, זה לא קורה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


“יהיה להם קשה להתרגל למקום אחר”

“בעירייה אמרו שהם ימצאו פתרונות חלופיים לאנשים שמועסקים במפעל, אבל זה בעייתי”, מוסיפה בללי. “יש אנשים שעובדים שם כבר עשרות שנים, ויהיה להם קשה עד בלתי אפשרי להסתגל במקום חדש. מה גם, שבמידה וזה יקרה, הם ישובצו עם אנשים עם מוגבלויות אחרות, דבר שיקשה עליהם אף יותר”.

נציין כי מפעלים מוגנים מוקמים ברחבי הארץ לרווחתם של אנשים עם מוגבלויות שונות, במטרה לספק להם שגרת חיים בריאה ותעסוקה מכובדת. חלק ממימון המפעלים מגיע ממשרד העבודה והרווחה, וחלק מגיע מהתוצר שעושים העובדים במפעל. “הם עושים עבודות אריזה מגוונות בהתאם ליכולתם”, מסבירה בללי.

עובדים במפעל המוגן ללקויי ראייה ואנשים עם עיוורון בירושלים. צילום: באדיבות עמותת גשר
עובדים במפעל המוגן ללקויי ראייה ואנשים עם עיוורון בירושלים. צילום: רחל בללי

“אנחנו לא נוותר”

ברום עובד במפעל כבר שנתיים, והתאכזב מאוד לשמוע על הודעת הסגירה. הוא החליט לפעול לביטולה. “זה כל החיים שלנו המפעל”, הוא מעיד, “במידה והוא ייסגר, האנשים כל היום ישבו בבית ולא יעשו כלום. זה לא חיים”. כדי לבטל את ההחלטה טענו העובדים בפני העירייה, בעזרת עמותת “ששת”, כי ייגרם להם נזק רב בעקבות סגירתו. מחר (שני) הם ייפגשו עם סגן ראש עיריית ירושלים במטרה לשנות את ההחלטה. “אנחנו לא נוותר ונעשה הכל”, אומר ברום.

מנגד, בית החינוך לעיוורים בירושלים מוכן לקחת על עצמו את העלויות הכרוכות באחזקת המפעל כדי שיוכל להמשיך ולהוות בית לכל העובדים שלו. לשם כך ביקשו בבית החינוך לעיוורים מהעירייה שייתנו להם את הזכויות על המקום, ויעבירו את התקציב אליהם – אך סורבו. “הם אומרים שאפשר רק דרך מכרז, אבל הם לא רוצים לפתוח כזה”, טוענת בללי.

במידה וההחלטה לא תשתנה, מתכוון ברום לארגן הפגנות מול ראש העיר בתקווה לשינוי המצב. “אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב הזה. בעקבות לקות הראייה או העיוורון איתו נאלצים לחיות עובדי המפעל, יהיה קשה לארגן את ההפגנות. אבל אם לא תהיה ברירה, נארגן גם את זה”, הוא אומר.

עיריית י-ם: “לא תלוי בנו”

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: “מפעל העיוורים הופעל ע”י ארגון ‘גשר’ מתוקף מכרז עירוני, כמו מפעלים נוספים בעיר. לצערנו הרב, הארגון נקלע לקשיים, ועומד בפני פירוק וסגירה. הדבר אינו תלוי בעירייה או נמצא בשליטתה”.

“הארגון הודיע לעירייה בתאריך ה-9.1.24, על כוונתו לסגור את המפעל בתוך חודשיים (ב-10.03.24). מאז העירייה פועלת מסביב לשעון במטרה למצוא פתרונות חלופיים עם מקבלי השירות ובני משפחותיהם, ומול ארגונים זכיינים נוספים בעיר. העירייה תלווה את התושבים ותעשה את מירב המאמצים למצוא את הפתרונות הטובים ביותר עבורם”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות