נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותבת 15 עם שיתוק מוחין ביקשה כיסא רחצה חדש – וקיבלה אלונקה

בת 15 עם שיתוק מוחין ביקשה כיסא רחצה חדש – וקיבלה אלונקה

הרפורמה בציוד השיקומי מובילה לעוד מקרים של אנשים עם מוגבלות שמקבלים ציוד לא מותאם לצרכיהם. אמה של שירלי מירושלים זועמת: "שיטת הליסינג רק פוגעת בנכים". משרד הבריאות: "לאור פניית המשפחה, נממן חלקית את המתקן המבוקש"

שירלי בת ה-15. צילום: באדיבות המשפחה
שירלי בת ה-15. צילום: באדיבות המשפחה

תמר גלפנד מירושלים, אמא לשירלי בת ה-15 עם שיתוק מוחין, ביקשה מספק של משרד הבריאות כיסא רחצה מיוחד לילדתה בהתאם לזכאותה – ולדבריה קיבלה “מיטת רחצה לגופות”. האם מספרת ל”שווים”: “עושים מאיתנו צחוק, אף אחד לא מתייחס אלינו ברצינות. בשנייה היא נופלת מהמיטה הזאת, אי אפשר לקלח אותה”.

לטענתה של גלפנד, שרצתה להחליף את הכיסא הנוכחי של בתה שאינו במצב מכני יציב, האלונקה שהוצעה לה מספק הכיסאות שעובד עם משרד הבריאות היא רחוקה ממתאימה. “אפילו את מה שיש לה היום לא מאשרים לה. כיסא הרחצה שלה היום מתפרק והברגים יוצאים מהמקום, לכן ביקשתי חדש. זה רמה נמוכה יותר ממה שיש לנו כעת. עד כמה נסבול מהתעללות בחסר ישע? עד כמה הפקידים במשרד הבריאות יהיו חסרי לב וחסרי אנושיות? שיתביישו להם”.

כיסא הרחצה שיש כיום לשירלי
כיסא הרחצה שיש כיום לשירלי
האלונקה שהוצעה לגלפנד
האלונקה שהוצעה לגלפנד

“הבת שלי לא צמח, היא זזה, אבל לא הולכת”, מוסיפה האמא. “נמאס לנו להילחם מול המערכת הזאת. אנחנו רק רוצים לקלח את הילדה בצורה טובה בטוחה ותקינה, וזה מה שמאשרים לה? כיסא רחצה המשמש להובלת גופות? הזוי”.

“עצוב מאוד שזה המצב, שמנסים לחסוך מהנכים את הצרכים הבסיסיים שלהם”, התרעמה האם בשיחה עם “שווים”. “מה אתם רוצים, שהילדה שלי תיפול? שיישברו לה חלקים בגוף? שיהיה לה רע? מה כבר ביקשנו? נופש? מותרות? ביקשנו משהו הגיוני, בסך הכל כיסא רחצה תקין ובטיחותי שנוכל לקלח בו את הילדים שלנו בצורה בטוחה. הגיע הזמן שמישהו במשרד הבריאות יעשה סוף לתופעה העגומה הזאת, ושיהיו שם אנשים שמבינים אנשים נכים, אחרת כולנו נסבול”.

לדבריה של האם, לא יכול להיות שיגבילו הורים לילדים נכים באמצעות שוברים לרכישת ציוד מספק אחד בלבד. “אנחנו רוצים שלא יגבילו אותנו, אנחנו יודעים מה הכי טוב לילדים שלנו ואיזה ספקים מתאימים להם. לכן, צריך לתת שובר פתוח שכל אחד יחליט היכן הוא רוכש את הציוד המתאים לילד שלו, ולא כפי שמתנהל היום ויתנהל בעתיד בשיטת ליסינג שרק פוגעת בנכים”.

הבעיה: הרפורמה באספקת הציוד הרפואי

הדברים הקשים מגיעים על רקע ביקורת גדולה שיש לארגוני הנכים השונים על הרפורמה שקידם משרד הבריאות במכשור השיקומי, שתיכנס לתוקפה ב-1 באפריל השנה. לטענת הארגונים, יש להשקיע את הכסף באישורים לציוד שיקומי מתקדם, ולא להשקיע אותו בהפרטה שלא תיתן מענה לציבור הנכים בישראל.

הרפורמה, כזכור, עברה חרף ההתנגדויות של חברי כנסת רבים ופעילים חברתיים למען אנשים עם מוגבלויות. יו”ר ועדת הבריאות, ח”כ ינון שריקי התייחס לנושא בעבר: “הרפורמה בעניין ציוד לאנשים עם מוגבלות לא הגיעה לאישור הוועדה, והצעד הזה אינו תקין. הספקים מתקשים לעמוד בזמני ההספקה, ועל משרד הבריאות לדאוג לכך שהרפורמה תיכנס לתוקף באופן המיטבי ביותר תוך ראיית טובת המבוטחים בראש ובראשונה”.

מהצד השני, נציגי משרד הבריאות טענו כי עם תחילת הרפורמה ישופר שירות הנגישות לשירות, יצומצמו זמני ההמתנה ויינתנו אפשרויות רבות יותר למבוטחים לצרוך מכשירי שיקום שונים. לצד זאת החשש של המטופלים עדיין נותר על כנו – והם חוששים מכך שיצטרכו להסתפק במוצרים זולים יותר.

משרד הבריאות מסר בתגובה: “המשרד סיפק למשפחת הנערה מתקן רחצה מיוחד המתאים לילדים עם מוגבלות פיזית מורכבת. לאור פניית המשפחה בבקשה לקבל אלונקת רחצה שאינה כלולה בסל המכשירים המאושרים על ידי המשרד, דנה ועדת החריגים בבקשה וביקשה לערוך ביקור בית בכדי לבחון אותה. לאחר הביקור נערכה בחינה מקצועית והוחלט לאשר אלונקת רחצה המתאימה לצרכי הנערה. יצוין כי ועדת החריגים של משרד הבריאות החליטה שתישא בהשתתפות חלקית במימון המתקן המבוקש. המשרד היה בקשר עם המשפחה, אך לצערנו המשפחה לא נענתה להחלטה והזכאות טרם מומשה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות