נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמשרד החינוך: "לקצר את יום הלימודים לאוטיסטים ל-14:30"

משרד החינוך: “לקצר את יום הלימודים לאוטיסטים ל-14:30”

מנהלת אגף החינוך המיוחד הדהימה את הנוכחים במהלך דיון בכנסת כשהכריזה: "אין מספיק עובדי הוראה, לא נוכל להמשיך את הלימודים עד 16:45". מטה המאבק: "ילדינו אינם הפקר"

אין שום משרד ממשלתי שלוקח את מלוא האחריות”. ח”כ פינדרוס (צילום: דוברות הכנסת)

האם בקרוב יצטמצמו שעות הלימודים לתלמידים על הרצף האוטיסטי, ויימשכו עד לשעה 14:30 בלבד?  אם שואלים את משרד החינוך, התשובה עשויה להיות כן. במהלך דיון שנערך היום (ג’) בכנסת, הכריזה מנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, תמי אומנסקי כי על רקע גידול במספר המאובחנים על הרצף, מורגש מחסור חמור בעובדי הוראה. אומנסקי הפתיעה את הנוכחים כשציינה: “אי אפשר להמשיך את יום הלימודים עד לשעה 16:45. צריך להקדים את סיום יום הלימודים לשעה 14:30 בערך, ולספק לאותם תלמידים מסגרת חינוכית אחרת עד לשעה 16:45”.

הדיון התקיים בוועדה המיוחדת לפניות הציבור, בראשות ח”כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה). הוועדה התכנסה היום (שלישי) לדון בגידול המשמעותי בשיעור הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, והיעדר מענה מספק בשל כך.

במהלך הדיון התבקשה אומנסקי להתייחס לסוגיה ואמרה: “נדרש כאן מהלך בין-משרדי כדי להקל על הילדים על הרצף האוטיסטי במדינת ישראל. לגבי המחסור בעובדי הוראה – המצב לא טוב. גם אם היינו היום מעסיקים את כל הסטודנטים שמסיימים חינוך מיוחד, אין לנו מספיק אנשים. אנחנו כפופים להנחיות בג”ץ להשאיר את יום הלימודים לילדים אוטיסטים עד השעה 16:45, אבל אין לנו מספיק אנשי חינוך להחזיק יום לימודים מלא עבורם”.

אומנסקי ציינה כי בשנתיים האחרונות המשרד אפשר באופן חריג למסגרות שלא מצאו צוותי חינוך, לקצר את יום הלימודים. “אנחנו משפרים את הרשויות שנותנות מענה להארכת יום הלימודים. נדרשת תוכנית אסטרטגית אחרת. אנשים לא שולחים קורות חיים כדי לעבוד בחינוך המיוחד עם אוטיסטים”.

“המדינה מפקירה את הילדים האוטיסטים”

מערכת החינוך מתמודדת בשנים האחרונות עם עלייה משמעותית במספר התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי: מספרם בכיתות החינוך המיוחד ובמסלולי השילוב גדל בעשור האחרון פי 7.08. מהנתונים עולה כי מספר התלמידים בשנת 2024 על הרצף האוטיסטי עומד על 44,377. מתוכם 40.9% לומדים במוסדות לחינוך מיוחד, 32.5% תלמידים שזכאים לסל אישי ו-26.6% לומדים בכיתות חנ”מ בבתי ספר לחינוך רגיל. שיעור תלמידים עם אוטיזם מכלל תלמידי החינוך המיוחד בישראל עומד על 20.4%.

בית ספר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
בית ספר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

עו”ד מיכאל זץ, סמנכ”ל באלו”ט, טען: “יש חוסר הלימה בין הגידול במספר הילדים על הספקטרום לבין המענה שהמדינה נותנת. המדינה מפקירה את הילדים על הרצף ואת בני משפחותיהם. במקום לתת להם את הכלים להשתלב בקהילה נוצר אצל הילדים האלה תלות בבני המשפחה הקרובים שלהם”.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

רויטל לן-כהן, מקואליציות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אמרה: “לא היה שינוי בנרטיב, בתפיסות העולם ובידע של כלל משרדי הממשלה בנושא השילוב של תלמידים אוטיסטים. גודל כיתות הלימוד לא מאפשר לשלב את התלמידים האוטיסטים בצורה יעילה במסגרות החינוך הרגילות. הירידה בשילוב בחינוך הרגיל מובילה לחוסר היכולת להפעיל את בתי הספר של החינוך המיוחד עד לשעה מאוחרת”.

מטה המאבק: “שוב משרד החינוך פוגע בילדים ובהורים”

ח”כ אושר שקלים (הליכוד) הוסיף: “קצב הגידול בילדים שמאובחנים על הספקטרום לא תואם את המענה בכוח האדם ובכיתות הלימוד של משרד החינוך. נכון להיום מקצוע הסייעות לילדים על הרצף לא מוסדר בחקיקה, תנאי סף והגדרת התפקיד לוקים בחסר. קיים מחסור במטפלים ורופאים בתחום הבריאות כדי לתת מענה לילדים על הרצף האוטיסטי. צריך להקים גוף מדינתי חדש שימפה את הילדים על הספקטרום ויעניק את סדר העדיפויות לטיפול ברחבי הארץ”.

מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים מסר בתגובה לדברים: “שנה אחרי, שוב משרד החינוך לא השכיל ולא עשה תוכניות. שוב המשרד פוגע בילדים עם מוגבלויות על הרצף האוטיסטי, שוב המשרד פוגע בהורים בשנת 2024. לשבת בבית זה לא מקובל עלינו, ואנחנו נפעל ביתר שאת לשנות את המצב ואת המחשבה של המשרד כלפי השנה הנוכחית והשנים הבאות. ילדינו לא הפקר”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות