נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשימאמרים מיוחדיםמתי הורה מיוחד זכאי לפיצוי על אובדן ימי עבודה?

מתי הורה מיוחד זכאי לפיצוי על אובדן ימי עבודה?

אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות, והמומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: חוק דמי מחלת ילד, סיוע אישי וזכויות של הורים לילדים עם מוגבלויות מול המעסיק

יום עבודה (אילוסטרציה). צילום: pexels
יום עבודה (אילוסטרציה). צילום: pexels

?????????

חנה מאזור הדרום שואלת

בני אוהד, בן 14, מאובחן עם חרדות. המצב החמיר מתחילת המלחמה. אוהד מלווה בסייעת במהלך יום הלימודים. שבוע הבא הכיתה יוצאת לטיול. אין באפשרות הסייעת לצאת. לא הוצע כל פתרון אחר, ואוהד חייב השגחה צמודה. אני נאלצת להצטרף לטיול כמלווה, ולהפסיד יום עבודה. ימי העבודה שאני מפסידה סביב הטיפול בו מצטברים, ועולים לכדי פגיעה כלכלית. יש מה לעשות?

!!!!!!!!!!!!

אנחנו עונים

שלום חנה, זה הזמן להכיר את הזכויות בתחום התעסוקה, העומדות בפני הורה לילד שמוגדר כ”אדם עם מוגבלות”. במקום התעסוקה, כל הורה נעמד בעצם אל מול מורכבות חדשה. אם פעם היה חופשי להגיע בזמן ולהישאר עד מאוחר, הרי שההורות משנה את פני הדברים. כשהילד חולה, משמעות הדבר היעדרות הורה מעבודה. אצל הורים מיוחדים, תכפילו. הורים מיוחדים נאלצים להיעדר ממקום העבודה ממכלול של סיבות הנובעות ממוגבלותו של ילדם.

חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), תשנ”ג – 1993, מכיר בסיטואציה המורכבת של ההורים, ונותן לה מענה. הורה עובד זכאי לקבל תשלום מלא על ימים ושעות שנעדר ממקום העבודה, כשההיעדרות היא עבור מה שמוגדר “סיוע אישי” לילד עם מוגבלות. לכל הורה העובד במשרה מלאה, מדובר בשנה על 52 שעות על חשבון המעסיק  ו-18 ימים על חשבון ימי מחלה או חופשה שצבר. הורה יחידני מקבל פי שתיים, והורה במשרה חלקית מקבל באופן יחסי.

הזכאות מתחילה מהשנה השנייה במקום העבודה (המעסיק רשאי כמובן לאפשר כבר מהשנה הראשונה, ובהרבה מקומות עבודה הולכים לקראת העובד בעניין). חשוב לציין שאין כאן מגבלה של גיל. כלומר, אנחנו מדברים על זכות של הורה עובד, לילד בכל גיל – תינוק, ילד בן ארבע, חמש עשרה, וגם ארבעים. הזכאות חלה גם על אפוטרופוסים או הורי אומנה, בהתאם לתנאים בחוק. שימי לב שהאישור ניתן על פי שיקול דעת של רופא, בהתייחס למצבו הרפואי של הילד. אין כאן קריטריון של הכרה בביטוח הלאומי. זה חשוב במקרה של ילדים שנמצאים בתהליך ההכרה, או ילדים שנופלים בין הכיסאות, ואינם מקבלים הכרה בביטוח הלאומי חרף האתגרים שחווים.

הורה צריך להכיר היטב את המושג “סיוע אישי”, בגינו עולה הזכאות. פונים אלינו הורים רבים, חלקם אינם מכירים כלל את זכויותיהם וחלקם מכירים חלקית בלבד, באופן שבפועל אינם מממשים את זכויותיהם. הסיוע האישי במהותו מושג רחב הכולל  ליווי, השגחה וכל סיוע הנצרך ממוגבלותו של הבן או הבת. נציג דוגמאות להמחשה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


הורים בדרך כלל מכירים את האפשרות לנצל את ימי ושעות הסיוע עבור תורים שונים: אבחונים, בדיקות, טיפולים פרא-רפואיים, וועדות. מציאות של “תור כבקשתך” אינה קיימת. התורים אינם מתואמים לשעות שנוחות ומתאימות להורים, ונקבעים על שעות העבודה. ניצול הזכאות לקבלת תשלום על ההיעדרות מקלה ומסייעת.

במצבי החירום שהמדינה התמודדה איתן בשנים האחרונות עלו מצבים חדשים בגינם ניתן היה לדווח על היעדרות לצורך סיוע אישי. כך, בעת לימודי הזום בבית. ילד מיוחד אינו תמיד עצמאי. הורים נאלצו להישאר בבית עם ילדם, ללא כל יכולת עבודה. בהינתן שהצורך בסיוע והשגחה נובעים ממוגבלותו של הילד, ניתן היה לדווח על ההיעדרות לשם סיוע אישי.

בדומה, בנסיבות שמלחמת חרבות ברזל העמידה, הורים נאלצו להעדר ממקום העבודה בשל סגירת מסגרות חינוך או מסגרות תעסוקה. החוק אינו מקנה כל הגנה כאשר מדובר בילד עם מוגבלות מעל גיל 21, וכידוע גם בגיל האמור אינו יכול להישאר ללא השגחה. האפשרות לדווח על היעדרות לשם סיוע אישי התוותה פתרון לעניין. הדבר נכון גם בהתייחס לאילוצים הנובעים מהמצב, כדוגמת קיצור שעות לימודים או הסעת ילד הלוך וחזור למסגרת הלימודית, בהיעדר הסעות.

מימוש אמיתי של הזכות מתאפשר בכל עת, שגרה או חירום, במסגרת ההבנה שלא מדובר כאן ברשימה מתוחמת. הזכות עולה כל מקום שהורה נאלץ להיעדר מן העבודה לצורך סיוע אישי, ליווי או השגחה הנובעים מהמוגבלות של ילדו.

חנה, את מתארת נסיבות שמאלצות אותך להעדר ממקום עבודתך לצורך ליווי הנובע ממוגבלותו של אוהד. בעוד ילדים אחרים בני גילו יוצאים לטיול ללא כל צורך בליווי מעבר לצוות שביה”ס מעמיד, אוהד זקוק לליווי צמוד. הנסיבות האמורות מאפשרות לך לדווח על היעדרות ממקום העבודה לצורך סיוע אישי, ולקבל תשלום על ההיעדרות.

בכל שאלה את מוזמנים לפנות אל מרכז הסיוע ומצוי זכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע. ניתן לפנות במייל: [email protected] או בטלפון: 1-700-501-601

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הזה.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"

לטורים קודמים של מדור “טוב ששאלתם” הקליקו כאן

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות