נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמחקר: גם בתקופה הקדומה שילבו אנשים עם מוגבלות

מחקר: גם בתקופה הקדומה שילבו אנשים עם מוגבלות

ממצאים מיוחדים ליד העיר נבארו בספרד: קברים מלפני 2,600 שנה חשפו את עצמותיהם של ארבעה תינוקות, מתוכם שלושה עם תסמונת דאון ואחד עם תסמונת נדירה אחרת

שרידי ילד עם תסמונת דאון מלפני כ-2,600 שנה. צילום: ממשלת נבארו וג'יי. אל לריון
שרידי ילד עם תסמונת דאון מלפני כ-2,600 שנה. צילום: ממשלת נבארו וג’יי. אל לריון

מחקר חדש תומך בטענות קודמות שחברות פרהיסטוריות ברחבי העולם טיפלו באנשים עם מוגבלויות.
לפי המחקר, שפורסם היום (רביעי) ב-Nature Communications, גילו החוקרים ליד העיר הספרדית המודרנית נבארו קברים מלפני כ-2,600 שנה שבהם היו קבורים ארבעה תינוקות: תינוקת ושני תינוקות נוספים עם תסמונת דאון (טריזומיה 21) ועוד תינוק עם טריזומיה 18, הידועה כתסמונת אדוארדס. זו הפעם הראשונה שממצאים כאלה מתגלים בתיעוד ארכיאולוגי.

מדובר בשנים 770 עד 550 לפני הספירה, והמקום הוא כפר בשם אלטו דה לה קרוז ליד נבארו. התינוקת, כך מתברר מהמחקר, זכתה לקבורה יוצאת דופן. למרות שבתקופת הברזל אנשים בספרד נהגו בדרך כלל לשרוף את מתיהם, היא הובאה למנוחות מתחת לרצפות של בית מגורים מהודר, כשיחד איתה קבורים טבעות ברונזה, פגז מהים התיכון ושלושה כבשים או עיזים.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


היא לא הייתה לבד: ארכיאולוגים שעבדו בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת מצאו עשרות תינוקות קבורים מתחת לרצפות באלטו דה לה קרוז ובכפר סמוך. “השאלה העיקרית הייתה: מה מיוחד בילדים האלה?” סיפר רוברטו ריש, ארכיאולוג באוניברסיטה האוטונומית בברצלונה, ממובילי המחקר.

כעת החוקרים יודעים שלארבעת התינוקות (מתוך 35 שהיו קבורים שם) היו הפרעות כרומוזומליות, וסביר להניח שהם לא היו יכולים לחיות זמן רב, בהתחשב בטיפול הרפואי של אותה תקופה. “זה היה לגמרי לא צפוי”, אומר ריש, בהתחשב בכך שתסמונת דאון מתרחשת באחד מתוך 700 הריונות כיום. “ארבעה מתוך 35 זה די הרבה”.

שרידים מקבר של תינוק עם תסמונת דאון מתקופת הברזל. צילום: ממשלת נבארו וג'יי.אל לריון
שרידים מקבר של תינוק עם תסמונת דאון מתקופת הברזל. צילום: ממשלת נבארו וג’יי.אל לריון

החוקרים גילו שלתינוקות היה כרומוזום נוסף באמצעות מסד נתונים מחקרי המכיל גנום של כמעט 10,000 פרטים עתיקים. טריזומיה היא מקרה מבחן טוב לחקר חריגות גנטיות בעבר מכיוון שקל לזהות אותה, גם אם דגימה מכילה מעט DNA. “טריזומיה היא שינוי גדול, כי יש לך כרומוזום נוסף שלם”, מסביר הגנטיקאי קיי פרופר ממכון מקס פלנק לאנתרופולוגיה אבולוציונית, גם הוא ממובילי המחקר.

החוקרים מצאו בסך הכל שבעה מקרים של טריזומיה במסד הנתונים של מקס פלאנק, כולל ארבעת התינוקות מספרד מתקופת הברזל, ילד בן 6 חודשים עם תסמונת דאון מבולגריה שמת בסביבות שנת 2700 לפנה”ס, ילדה מתקופת הברונזה ביוון ותינוק מימי הביניים מפינלנד.

ההערכה היא שכל הילדים האלה מתו בינקות או אפילו זמן קצר לפני הלידה. עד לזמנים המודרניים, חלק מהסיבוכים הבריאותיים שנגרמו על ידי תסמונת דאון, ובהם מומי לב מולדים הדורשים ניתוח לתיקון, היו עלולים להיות חמורים מדי עבור רוב הילדים האלה כדי לשרוד לבגרות.

בעידן שלפני הרפואה המודרנית, הקהילה כנראה נאלצה לתת לתינוקות אלה טיפול יוצא דופן כדי לשמור אותם בחיים. שבעת הקברים שנמצאו עשויים ללמד שהילדים הללו טופלו בכבוד, או אפילו הוערצו במותם. אבל קשה מאוד לומר זאת בוודאות. ייתכן אפילו שהם לא זוהו עם תסמונת דאון מכיוון שהיו צעירים מדי.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות