נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםצפו: המסרונים האובססיביים לגרושה שעלו לאב במחיר כבד

צפו: המסרונים האובססיביים לגרושה שעלו לאב במחיר כבד

אב לבן עם צרכים מיוחדים הגיש תביעה נגד גרושתו, אמו של הילד; אחרי שהשופט נחשף לאינספור הווטסאפים הכפייתיים ששלח לה – הוא "התהפך עליו"

צילום הדמיה: פיקסלז

גידול של ילד עשוי להגביר את רמת החרדה של ההורים, בוודאי אצל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אבל במקרה הבא נראה שזו הגיעה לרמות כל כך כפייתיות – עד שבית המשפט נאלץ להתערב בנושא.

הסיפור מתחיל בתביעה שהגיש אב לילד אוטיסט בן 11 לבית הדין לענייני משפחה בתל אביב נגד גרושתו, אימו של הילד. בתביעה דרש האב להפסיק את המפגשים בין הילד לבין אחיה של האם (דודו), בגיר שאף הוא על נמצא על הרצף האוטיסטי. אלא שבמהלך בירור התביעה נחשף בית המשפט להתנהלות מצד האב אשר הדליקה “נורות אדומות רבות ובוהקות”, כלשונו של השופט יהורם שקד.

“מדובר בהמון הודעות טקסט ששלח האב לאם בתדירות גבוהה מאוד ובלתי סבירה בעליל, מהן עולה תמונה מטרידה ביותר על התעסקות בלתי נורמטיבית בכל קנה מידה של האב באיבריו המוצנעים של הקטין ובעיקר בפי הטבעת שלו”, כותב השופט שקד בפסק הדין. “האב מתייחס בלי סוף לאדמומיות בפי הטבעת של הבן ונותן לאם הוראות שטיפה וטיפול. מומחית מטעם בית המשפט ציינה גם שהאב שולח לאם תמונות של איברים אינטימיים של הילד שלא היו אמורות להישלח ולא אמורות להיות מצולמות בכלל”.

לדברי השופט, ההודעות של האב גם כללו התעסקות סיזיפית ובלתי פוסקת בענייני עקיצות יתוש, והודעות נוספות המלמדות כי האב לוקח את הקטין לבדיקות רפואיות מיותרות. בנוסף, כללו ההודעות התעמרות של האב באם בנוגע לטיפול בבן.

דוגמאות לווטסאפים ששלח האב לגרושתו

דוגמאות מהתכתבויות הווטסאפ בין האב לאם:

24.2.2022 –     מזכיר שטיפה עדינה ואיליביול בימים הקרובים…

21.2.2022 –     חזר ממך שוב עם אדמומיות קלה בטוסיק. אם תקפידי על ניקוי עם זרם מים עדין במקלחון השירותים וניגוב בתנועות תיפוף עדינות זה היה נמנע. אבקש להקפיד על כך ולשים לו בימים הקרובים אוליביול בוקר וערב.

10.7.2021 –     חזר ממך עם אדמומיות קלה, אבקש שטיפה ומשחה…

9.5.2021 –       … יש התחלת אדמומיות קלה, אבקש שטיפה ומשחה.

3.1.2021 –       … יש אדמומיות קלה – אבקש שטיפה ומשחה…

1.1.2021 –       מזכיר שטיפה משחה וכמובן מוסיגארד…

31.12.2020 –   … מזכיר שטיפה ומשחה…

(וזה הולך ונמשך…)

התכתבויות לעניין העקיצות:

25.6.2022 –     … לתשומת ליבך – הוא חזר אתמול עם המון עקיצות בבטן ובגב שהציקו לו מאד. ביקשתי ממך כבר פעמים רבות (עוד מ- 2016) בעבר לשים לו תכשיר נגד יתושים. אפילו קניתי והבאתי לך תכשיר. למרות זאת את מתעלמת באופן עקבי מהבקשות שלי וגורמת לו עוגמת נפש מיותרת, שלא לדבר חלילה על סיכון להדבקה בקדחת הנילוס המערבי כתוצאה מעקיצות. אבקש שוב – תקפידי לשים לו תכשיר נגד יתושים בעורף, בפנים, מתחת לאוזניים ובגפיים.

21.6.2022 –     הייתה אתמול יציאה גדולה. חזר ממך עם עקיצות – שוב מבקש ממך – תשימי לו מוסיגארד…

2.6.2022 –       מזכיר תכשיר נגד יתושים ומגיני ברכיים ומרפקים. אבקש לשוחח איתו הערב ומחר.

31.5.2022 –     הייתה יציאה גדולה אתמול. אבקש לדבר איתו בערב. לתשומת ליבך – הוא עדיין חוזר ממך עם עקיצות שמציקות לו ואני צריך לתת לו טיפות פנסטיל. את מתבקשת שוב למרוח לו תכשיר נגד יתושים בעורף בידיים וברגליים.

27.5.2022 –     הוא חזר ממך שוב עם המון עקיצות ברגליים. כמה ניתן לבקש ממך? קניתי והבאתי לך תכשיר נגד יתושים. מדוע את לא שמה לו בידיים וברגליים? רק בעורף זה לא מספיק.

(וזה הולך ונמשך…)

ועוד דוגמאות לווטסאפים של האב

התכתבויות לעניין ההתעמרות באם:

19.4.2021 –     זאת לא הפעם הראשונה שהוא סובל מכאבי בטן אחרי שהוא נמצא אצלך. היו למיטב זכרוני חמש אפיזודות כאלה. קחי זאת לתשומת ליבך ותחשבי כיצד להימנע מכך.

23.12.2021 –   להזכירך הוא נבדק אצל ד”ר כהן. נשארה לו קצת ליחה שגורמת לשיעול. אם היית שמה לו סטרימר היה לו קל להוציא אותה ולא היה משתעל.

8.1.2021 –       לחמניה וזיתים? זה נקרא ארוחת בוקר?

31.1.2021 –     אתמול נתת לי לדבר עמו ברבע לתשע בערב והוא עדיין לא אכל ארוחת ערב. אם את משכיבה אותו לישון בתשע וחצי איך הוא לא יהיה עייף? תשכיבי אותו לישון בשעה סבירה כמוני (עד שמונה וחצי) והוא לא יהיה עייף. לתשומת ליבך – את מלבישה אותו במכנסיים קטנים שכבר קצרים עליו.

14.2.2022 –     את שולחת אותו לבית הספר עם תחתונים שכבר קטנים עליו. המידה המתאימה עבורו היא למשל של המותג הייק 16-18. ביקשת ממני לנהל את התקשורת עמך דרך הטלפון של אמך עד להודעה חדשה ואת מתקשרת אלי שוב בטלפון שלך. מעתה ואילך אני אתקשר אליך לכאן.

28.3.2022 –     אני מבין שלעדכן אותי שהוא קצת מנוזל גם מאד קשה לך.

26.3.2022 –     המודעות לזמן אצלך היא כמו המודעות הכללית.

24.3.2022 –     אבקש לא לשים לו תה חם מאד בתרמוס אלא רק פושר.

2.5.2022 –       למה גזרת לו באמצע הפוני וקלקלת את הקו של התספורת? הספר ביקש להבא לא לעשות זאת.

11.5.2022 –     למיטב הבנתי השכבת אותו לישון מאוחר והוא היה עייף…

20.3.2022 –     לגבי הבגדים שהצעתי לך בעבר – תיקחי שקית גדולה ותשימי בה את כל הבגדים בהם הוא מגיע ממני ותחזירי בשבת. אין צורך למיין לסדר או לכבס – מה יכול להיות יותר פשוט מזה? את יועצת ארגונית נכון?

20.3.2022 –     … למה לטרחן שלא לצורך? מה הבעיה לנהוג כמוני?

(וזה הולך ונמשך…)

המומחית: “מצוקה משמעותית אצל הקטין”

המומחית מטעם בית המשפט הסבירה במהלך המשפט כיצד התנהלותו של האב היא בעלת דפוסי חרדה, כפייתיות וכוחניות, מזיקה לקטין ופוגעת בסדר יומו ובהתפתחותו התקינה. ולא פחות חמור מכך, כיצד ניסיונותיו הבלתי פוסקים של האב לנהל את הקטין ואת האם (אשר חיה תחת ניסיונות שליטה של האב למרות שחלפו שנים מהגירושין), פוגעים בקטין ופוגעים בקשר של הקטין עם האם, אשר בנסיבות העניין מהווה עבורו אי של יציבות ורוגע המוקף בים סוער של חרדות וכללים נוקשים ומזיקים.

“התמונה קשה ומורכבת”, כתבה המומחית, “ויש בהתנהלות הזו להוביל למצוקה משמעותית אצל הקטין. האב נוטה לקחת נושא שהוא נכון בעיקרון, אך להביא אותו לרמת פירוט ודיוק שהם עצמם אינם תקינים, הן בביתו והן בהתנהלות מול האם, שממנה הוא מצפה לעמוד בסטנדרטים שהוא מציב. התחושה היא שהוא מייצר לילד סביבה שהיא לכאורה אופטימלית, אך בפועל סביבה חונקת ונוקשה, מלאת עיסוקים, תוכניות וכללים. הוא מנסה להביא את האם להתאים את עצמה לאותם דפוסים וכללים, והוא חשדני מאוד כלפי כל אדם שהוא אינו מאשר אישית…”

חוות דעתה אומצה באופן מוחלט על ידי השופט. “לאחר שנחשפתי לצדדים הגעתי לכלל דעה ומסקנה ברורות  כי התנהלותו של האב מזיקה לקטין במידה ניכרת ומשמעותית, פוגעת בכל שדרת חייו ויש בה אף לסכן באופן חמור את התפתחותו התקינה”, כתב בהחלטתו. “אני מודע לכך כי קביעות אלה הן קשות ואני אף מודע להשלכותיהן הלא פשוטות על האב, ואולם יש רגעים בהם אין כל מנוס אלא ‘מלקרוא לילד בשמו’, מבלי לכבס מילים ומבלי לנסות ולייפות מציאות עגומה, קשה ובלתי סבירה בעליל. לצערי הרב, ולאחר שבררתי היטב את מילותיי, אני נאלץ לקבוע בצער רב כי המקרה שבפני הוא אחד המקרים היותר קשים ויותר חמורים שהונחו לפתחי. כמו כן, זהו אחד המקרים בהם חובה גמורה ומוחלטת להיטיב עם מצבו של הבן ללא כל דיחוי… שגרת חייו במחיצת האב משפיעה עליו באופן שלילי ביותר ומסבה לו נזקים שאת תוצאתם רואים כבר היום, מבלי צורך להמתין ולחזות בהם בעתיד לבוא”.

השופט: “האמא תהיה אחראית בלעדית לכל הטיפולים”

לסיכום, פסק השופט כי “האם תהיה האחראית הבלעדית לכל ענייני הטיפולים בילד, אגב שיתוף האב מבעוד מועד בכל טיפול שאמור להינתן לו; ביתה של האם יהיה הבית העיקרי של הילד וביהמ”ש מורה על צמצום הסדרי השהייה של הילד עם האב. האם תוכל לרשום את הילד לביה”ס הסמוך למגוריה, בהתאם לשיקול דעתה בלבד (כיום הוא לומד בבי”ס המרוחק משני הוריו בשל התנגדות האב ללימודיו בבי”ס הסמוך לבית האם); ההורים יפנו לקבלת הדרכה הורית. בכל הנוגע לדוד המצוי על הרצף האוטיסטי, נקבע כי הטלת הגבלות כפי שדורש האב בסיכומיו על מפגשיו של הקטין עם הדוד, לא רק שלא תגן על הקטין, אלא תפגע בו כמו גם בדרכי ההיקשרות שלו לאחר, לא כל שכן לזה שמתמודד קשיים דומים”.

עוד החליט השופט כי האב ישיב לאם כל תשלום ששילמה בעבור חלקה למומחית, ובנוסף ישלם שכר טרחה לאם בסך כולל של 25,000 שקלים.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות