נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות75% מלקויי השמיעה בישראל מתמודדים עם עוד מוגבלות

75% מלקויי השמיעה בישראל מתמודדים עם עוד מוגבלות

על פי נתוני הלמ"ס, רוב כבדי השמיעה והחירשים בישראל חיים עם מגבלה פיזית, פחות ממחצית מהם משתכרים מעבודה קבועה

אדם כבד שמיעה עם מכשיר שמיעה, חירש (אילוסטרציה). צילום: Unsplash
אדם כבד שמיעה עם מכשיר שמיעה, חירש (אילוסטרציה). צילום: Unsplash

לרגל יום השמיעה הבינלאומי, החל היום (3.3), הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים חדשים אודות קהילת לקויי השמיעה בישראל.

לפי הדוח, ב-2022 היו במרשם אנשים עם מוגבלות כ-1.096 מיליון אנשים אשר הוכרו על ידי מוסדות המדינה כאנשים עם מוגבלות, מתוכם 55.7 אלף אנשים עם לקויות שמיעה (5.1%). כ-70% מהם היו גברים וכ-30% נשים; כ-72% יהודים וכ-28% ערבים.

הגיל הממוצע של אנשים עם לקויות שמיעה בישראל הוא 52.5 שנים. 28.8% בני 44-0, 14.5% בני 54-45, 23.3% בני 64-55 ו-22.5% בני 74-65. בקרב בני 75 ומעלה שיעור לקויי השמיעה עומד על 10.9%.

הבדלים משמעותיים נמצאו בין גברים לנשים. הגיל הממוצע של גברים לקויי שמיעה היה גבוה באופן משמעותי מזה של נשים (55.6 לעומת 44.9). אחוז הילדים עם לקויות שמיעה עד גיל 17 היה גבוה בהרבה אצל הבנות מאשר אצל הבנים (16.6% לעומת 7.5%, בהתאמה). לעומת זאת, בקבוצות הגיל המבוגרות ביותר (מגיל 65 ומעלה) שיעור הגברים היה גבוה באופן ניכר מאשר הנשים – 40% לעומת 17.6%, בהתאמה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


לרבים מהאנשים עם לקויות שמיעה יש יותר מסוג אחד של מוגבלות. בדוח נמצא כי בקרב כלל האנשים עם לקויות שמיעה – לכ-75% היה ב-2022 לפחות עוד סוג אחד של מוגבלות בנוסף ללקות שמיעה. לרוב האנשים עם לקויות שמיעה יש גם מוגבלות פיזית (55.8%); ל-41.2% מהאנשים עם לקויות שמיעה הייתה גם מחלה כרונית; 22.8% מהאנשים עם לקויות שמיעה התמודדו גם עם בעיה נפשית.

פחות ממחצית מלקויי השמיעה עובדים

שיעור בעלי תואר אקדמי בקרב אנשים עם לקויות שמיעה עמד ב-2022 על 21.1% – גבוה משמעותית מהאחוז בקרב כלל האנשים עם מוגבלויות (15.8%). ב-2021 ל-46.2% בלבד מבני 67-18 עם מוגבלות הייתה הכנסה מעבודה. לאנשים עם לקות שמיעה בלבד הייתה עבודה יותר מאשר לכל האנשים עם סוג אחד של מוגבלות, כאשר 71.6% מהם עבדו. כשבוחנים את כלל אוכלוסיית לקויי השמיעה, כלומר גם אלה שיש להם מוגבלות נוספת, שיעור האנשים עם עבודה ב-2021 היה נמוך בהרבה ועמד על 49.5%.בקרב בני 67-18 עם לקויות שמיעה שעובדים, הרוב הגדול קיבלו הכנסה מעבודה שכירה בלבד (88.4%). אחוז מקבלי הכנסה מעבודה עצמאית בלבד היה 5.5%, והאחוז של מקבלי הכנסה גם מעבודה שכירה וגם מעבודה עצמאית היה 6.2%.

מתוך 50.1 אלף אנשים עם לקויות שמיעה בני 18 ומעלה בשנת 2022, 13.3% היו בעלי זכאות מלאה לקבלת שירותי תמיכה בתקשורת (סל תקשורת) ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים. המידע עליהם כולל את כל מי שהופיעו בקובץ מקבלי סל תקשורת הזכאים לשירותי תמיכה בתקשורת, לפי ההגדרה הזאת: “אדם שמשרד הרווחה והביטחון החברתי הכיר בו כבעל לקות שמיעה של 70 דציבלים ויותר באוזן הטובה, ובתנאי שהלקות אירעה עד גיל 3”. זכאות מלאה ניתנת לאדם מגיל 18 ועד גיל פרישה.

בשנת תשפ”ב (2021/22) היו 6,057 תלמידים מתוך כלל התלמידים עם צרכים מיוחדים שאופיינו במשרד החינוך כילדים עם לקות שמיעה כלקות עיקרית, ו/או זוהו במרשם אנשים עם מוגבלות כילדים עם מוגבלות שמיעה. 13.2% מהם זוהו עם מוגבלות/לקות שמיעה בשני מקורות המידע. 23.2% אופיינו על ידי משרד החינוך עם לקות שמיעה כלקות עיקרית, אך מופיעים במרשם אנשים עם מוגבלות כילדים עם מוגבלות אחרת שאינה מוגבלות שמיעה, וחלקם עם כמה מוגבלויות. השכיחות שבהן: אוטיזם, נכויות פיזיות ו/או מחלות נדירות.

במקביל, 63.6% מהילדים הללו מופיעים כילדים עם מוגבלות שמיעה במרשם אנשים עם מוגבלות, אולם אופיינו במשרד החינוך כתלמידים עם לקות עיקרית אחרת שאינה לקות שמיעה; לרוב לקות למידה, עיכוב שפתי, עיכוב התפתחותי או אוטיזם.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות