נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאוטיזם בתפקוד גבוהה"רוב בוגרי הקורס שלנו ישתלבו בשוק התעסוקה כטבחים"

“רוב בוגרי הקורס שלנו ישתלבו בשוק התעסוקה כטבחים”

קורס הבישול הראשון לאוטיסטים, של אלו"ט ובית הספר "אטיליו", יסתיים בקרוב עם 12 בוגרים גאים. "חברה אחת כבר מחכה להם ואחרים מתעניינים, הם יהיו עובדים מעולים", מספרים המארגנים. ומה עם הקורס הבא? "כבר יש רשימת המתנה"

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

12 בוגרים על הרצף האוטיסטי נמצאים בימים אלה בקורס בישול מיוחד במינו – בסופו כולם ייצאו עם תעודות מקצועית המעידות על לימוד יסודות המטבח והבישול.” הקורס כולל השמה ומציאת תעסוקה לבוגרים, לצד ליווי מלא גם לאחר מכן, עד התאקלמותו של הבוגר.

מדובר בפרויקט חדשני של חטיבת הקהילה בעמותת “אלו”ט” ובית הספר לבישול מקצועי, “אטיליו” באור יהודה, שפתח את שעריו לקליטתם של חניכים עם צרכי תמיכה נמוכים-בינוניים. המטרה: להקנות את הידע הדרוש לעבודת המטבח, ואולי ביום מן הימים, כך השותפים לפרויקט מקווים, הבוגרים יפתרו את המצוקה הקשה בענף – שנכון להיום חסרים בו כ-5,000 ידיים עובדות בישראל.

“אמא שלי ראתה את הפרויקט באחת מקבוצות הוואטסאפ והעבירה לי את הקישור להרשמה”, סיפר ל”שווים” אלון אדמירלסקי (24), חניך בקורס הבישול. “בהתחלה היססתי, אבח אחרי זה החלטתי לנסות ולהירשם. מאז שהגעתי לכאן אני מרוצה. אני גר בעפולה עם ההורים, אז אני קם בחמש בבוקר ונוסע בתחבורה באוטובוסים ורכבת בערך שלוש שעות עד שאני מגיע לכאן, כדי להתחיל בשעה תשע. אני אוהב להיות במטבח. בבית אנחנו מבשלים ללא מתכונים, וזה כיף מאוד. במשפחה מכנים אותי מומחה לשקשוקה. אני לא יודע אם אצא מכאן שף, אבל להגיע לכאן פעמיים בשבוע ולהכין כל מיני סלטים ומאכלים חדשים – זה מרגש אותי”.

חיתוך, סירים ובצקים

הקורס מורכב מ-20 מפגשים (16 ב”אטיליו”, 4 באלו”ט). במהלכם החניכים לומדים את יסודות עבודת המטבח: בטיחות במזון, חיתוך, טעמים, עבודה עם מרקמים שונים, בישולים עם אלפס, סירים, מחבתות, וטיפול בדגים ובצקים. בסיום הקורס ייערך אירוע סיום מרגש, בו יחולקו תעודות בישול מקצועיות של בית הספר – לקראת המשך ליווי והשמה בתעסוקה.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

הקורס התחיל עם שני מפגשים באלו”ט שנתנו דגש על שוק התעסוקה, כללים, נורמות, סוגי ארגונים וכן תקשורת בין אישית בין קולגות, עם מנהל ישיר ועוד. בסיום הקורס ישנם שני מפגשים נוספים אשר יכללו הכנה לראיון עבודה, שפת גוף ופרזנטציה, כתיבת קורות חיים וכן תכנים נוספים לחיזוק הביטחון העצמי לקראת היום הראשון בעבודה חדשה. מפגשים אלו מועברים על ידי ברק פימה, מנהל תחום שירותים בקהילה ואחראי על הקורס.

“הם מגיעים בזמן, מחויבים, וצריכים רק התאמות קטנות”. שיעור בקורס (צילום: אביחי חיים

“אני היום בהליכים של חיפוש עבודה בתחומי הביולוגיה והמדע, אבל כבר מילדות תחום המטבח תמיד קרץ לי”, סיפרה אלה (28) מתל אביב, חניכה בקורס. “אני זוכרת את עצמי מסתובבת במטבח ליד אמא שלי ומנסה לעזור במה שאפשר. אמא הראתה לי שפותחים קורס בישול, ישר נרשמתי. אתגרים זה כיף עבורי, ולראות את האנשים שעובדים כאן לצידי במטבח זה אדיר. אני לא יודעת אם אני רואה את עצמי במטבח בתור מקצוע יומיומי, אבל אני אוהבת מאוד לבשל וכאן אני מרחיבה את האופקים שלי ולומדת המון משלושת השפים המצוינים, שמבינים אותי”.

נטעאל סלומון (23), בוגרת על הרצף האוטיסטי ממושב נריה ליד מודיעין, עובדת כרכזת קשרי קהילה באלו”ט והיא אחת האחראיות על הפרויקט. “גדלתי ביישוב קהילתי”, היא מספרת. “ההורים שלי היו רכזי קהילות, עשיתי שירות לאומי בגרעין תורני החלק של הקהילה הוא בדמי יחד עם האקטיביזם, הגשתי מועמדות למשרה, עברתי ראיונות והתקבלתי. הייתי חלק מהליך הרישום של הקורס המדהים הזה, ואני מרגישה גאה להיות חלק מהתכנון שלו.

התלמידים בקורס. צילום: אביחי חיים

“הגישה כאן לגבי הבוגרים על הרצף האוטיסטי היא שונה. זה קורס מקצועי לכל דבר, אין פה שינוי בקורס עבור החניכים. עשינו התאמות אבל הקורס נשאר ברמה גבוהה, בדיוק כמו קורסים מקבילים שעוברים עובדי הייטק, טבחים ואחרים – לא עשו לנו הקלות או הנחות. הבוגרים ייצאו מכאן עם כלים שיכולים לעזור להם להשתלב במהירות בשוק העבודה”.

את מביאה לקורס הזה את נקודתך מבטך כאוטיסטית?

“בוודאי. הכנו את הבעלים של המקום והסברנו להם את המרכיבים הרבים שיש לאנשים אוטיסטים, כל אחד כאן הוא אדם אחר ויש לו יכולות שונות, כמו גם סמנטיקה מה צריך להגיד ומה עדיף שיגידו אולי בצורה אחרת. אלו”ט היא אמנם עמותת הורים, אבל חשוב לנו הקשר עם האנשים עצמם. היה חשוב לנו לדבר עם הבוגרים עצמם ולא רק עם ההורים, כדי שנדע שהם מחויבים להגיע לכאן. בסוף כולם אנשים בוגרים שיכולים להחליט החלטות. בתקווה חלק מהם ישתלבו גם בעתיד בשוק התעסוקה, לצד התאמות קלות של העסק (הפסקות, הדרכות), ותאמין לי – הם ירוויחו”.

“האנשים שנמצאים כאן מוציאים מנות מדהימות”. צילום: אלו”ט

“אנשים מחכים כבר לקורס השני”

לדברי יעל גבר, מנהלת מקצועית של חטיבת הקהילה באלו”ט, “יש לחבר’ה שלנו פוטנציאל גדול לעשות המון דברים. חלק מהעבודה שלנו זה לא רק לספק את התנאים להעסקה של אנשים אוטיסטים, אלא גם להגיד לקהילה מה היא יכולה להרוויח אם רק יעסיקו אותם. האנשים שנמצאים כאן מוציאים מנות מדהימות. הם מגיעים בזמן, מחויבים, וצריכים רק התאמות קטנות. כל האנשים שמגיעים לכאן הם עצמאים, מרביתם מגיעים לבד לקורס. הם צריכים רק מעט התאמות, ואנחנו כאן כדי לייצר אותן יחד ולתמוך בתהליך הלמידה. אני רוצה שנמשיך לפתח שירותים שאנשים על הרצף יוכלו להשתלב בהם, ולהגיע לגיל 18 עם אופק תעסוקתי להשתלבות בכלכלה הישראלית”.

איך הייתה ההיענות כשפרסמתם את הקורס?

“היענות מדהימה, יש לנו כבר רשימות המתנה. אנשים רק מחכים שנפתח את הקורס השני, בתקווה בקיץ הקרוב. מהצד השני גם יש לנו כבר מעסיקים שמחכים לחבר’ה שלנו ויעסיקו אותם, כמו חברת תמ”מ (תעשיות מזון למטוסים). כמובן רק מי שיימצא מתאים לעבודה. ערכנו סיור במפעל ויש התרגשות לצד מחויבות מצד הבוגרים לעבודה בעולם המטבח. גם ההורים של הבוגרים מרגישים שהם בעננים. המטרה שלנו היא לייצר קבוצת שווים של בוגרים על הרצף האוטיסטי. העובדים שייצאו מכאן יהיו מקצועיים, עם מוטיבציה גבוהה והם יהיו העובדים הכי טובים בענף המטבח בישראל”.

השף מיכאל כץ עבד כשף ומורה בחו”ל במקומות רבים, בין היתר באנגליה ובמקסיקו. בארץ הוא לימד בעבר ילדים ונוער בסיכון בשוק מחנה יהודה בירושלים. כיום, כל כולו מוקדש ללמד את החניכים על הרצף האוטיסטי את עבודת המטבח.

“יש כאן אנשים מצוינים שבקלות יוכלו להשתלב במקומות עבודה בענף”, אומר כץ. “הקורס הוא מקצועי ביותר. לא הורדנו להם כמעט כלום מהקורס הרגיל שלנו. המטרה היא לא הבישול, אלא להכיר את עולם המטבח. הם רואים איך המטבח בנוי, הרעשים של החיתוך, להרגיש בנוח עם הסכין ביד ולא לפחד ממנו. לקחת משימה ולסיים אותה עד הסוף, כולל ניקוי העמדה לאחר מכן בזמן מוקצב. בקיצור, הכנה לעולם האמיתי”.

השף כץ מספר שלפני כל עבודה במטבח, הוא מראה לחניכים במשך כ-5 שעות איך עושים את המנות המדוברות מההתחלה ועד הסוף. “אני מדבר על חומרי הגלם ועל איך עובדים, אני מבקש שישאלו אותי שאלות”, הוא מספר. “חלקם גם יוצאים לעבודה לאחר מכן, ולא שואלים דבר כי הם הבינו את החומר. זה מרגש לראות את התוצרים לאחר מכן, ואת הגאווה שיש להם כי הם הכינו את המנות”.

דגים, בצקים, עבודה עם מרקמים שונים. שיעור בקורס (צילום: אביחי חיים)

“לא עושים כאן טובה לאף אחד”

צ’יקו קרוליצקי, הבעלים של “אטיליו”, בשותפות עם השף הראשי מיכאל כץ, מספר על החיבור עם עמותת אלו”ט והוצאת קורס הבישול לדרך. “בית הספר מתמקד מאוד בחיבור שלו לקהילה”, אומר קרוליצקי. “יש לנו ערכים מאוד ברורים לצד הקולינריה. אנחנו מפעילים מסגרות של נוער בסיכון, העובדת הראשונה שגייסנו הגיע דרך “סיכוי שווה”. בישלנו למפונים, עזרנו ואנחנו עדיין עוזרים בתקופת המלחמה. זה חלק מתפיסת העולם שלנו: להחזיר לקהילה. אבל חשוב להבין שאף אחד לא עושה טובה כאן לאף אחד”.

איך אתה מדמיין את עתידם של בוגרי הקורס?

“מרבית הבוגרים שייצאו מבית הספר ישתלבו בשוק התעסוקה. הם יוכלו להיות עובדים מעולים במקומות שאנחנו מייעדים אותם אליהם. הקורס נותן את הכלים המתאימים להתחיל את הדרך של עבודת המטבח. מלמדים כאן את היסודות. אף אחד לא יהפוך כאן לשף, אבל כן מי שירצה יוכל להתאים לעבוד בעולם המטבח. יש לנו כבר את חברת ת.מ.מ (תעשיות מזון מטוסים), שתעסיק בוגרים שלנו. לצד זה יש עוד חברות שמתעניינות ויגיעו לראות את העובדים בפעולה. יש כאן חבר’ה מצוינים שאני בטוח שיתאקלמו בצורה מדהימה, זה בדיוק מה שהם צריכים – אנשים רציניים שיודעים לעבוד בצורה סכמטית, עם רוטינה, והם יכולים לפתור בעיות רבות בעולם המטבחים של היום”.

בשנה האחרונה אלו”ט מפתחת שירותים לאוטיסטים בעלי צורכי תמיכה נמוכים-בינוניים. קורס הבישול הוא חלק מפיתוח תחום התעסוקה בשוק החופשי. תחום נוסף עוסק בשירות הצבאי – אלו”ט נמצאים בשלבי סיום בתהליך פתיחת מכינה קדם צבאית ייחודית לאוטיסטים עם צו גיוס. בנוסף, אלו”ט השיקה החודש תוכנית מנויים מיוחדת במינה (בשם AUTIZONE) שמקנה אפשרות להשתתפות במגוון הרצאות וסדנאות העצמה ופיתוח אישי.

שווים בתעסוקה

קורס הבישול הוא חלק מפרויקט “שווים בתעסוקה”, המציע הכשרות מקצועיות לאנשים עם מוגבלות שבסופן אפשרויות להשמה בעבודה. מאחורי הפרויקט עומדים מפעל הפיס, אתר “שווים”, קרנות הביטוח הלאומי, הפורום הכלכלי חברתי ומיזם “תעסוקה שווה”, ושותפים בו גם כלי תקשורת גדולים, ובהם “ידיעות אחרונות-Ynet”, רשת 13 ו”ישראל בידור”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות