נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהאם אתה אוטיסט? לפעמים זה תלוי איפה עשו לך אבחון

האם אתה אוטיסט? לפעמים זה תלוי איפה עשו לך אבחון

מחקר חדש בבריטניה קובע: הפער הגדול בשיעור המאובחנים בין מכון אחד לאחר עשוי להעיד על חוסר עקביות מהותי באופן שבו מזוהה אוטיזם

ילד עם אוטיזם (אילוסטרציה). צילום: Unsplash
ילד עם אוטיזם (אילוסטרציה). צילום: Unsplash

בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר קולות בעולם הרפואה והמחקר הטוענים כי העלייה בשיעורי האוטיזם בעולם המערבי נובעת בחלקה הגדול מאבחון יתר של התסמונת. מחקר חדש שמגיע מבריטניה עלול לחזק את החשש הזה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת קולג’ בלונדון (UCL), מצא פערים דרמטיים בשיעורי האבחון של אוטיזם בבוגרים בין מרכזים שונים של ה- NHS (שירות הבריאות הלאומי של בריטניה) ברחבי המדינה.

פרופ’ וויליאם מנדי מאוניברסיטת UCL, שהוביל את המחקר, סיפר על שונות מדאיגה שנמצאה בהסתברויות לאבחון, שנעה בין 35% ל-85% מהמטופלים, בהתאם למיקום במדינה. “חוסר עקביות זה מצביע על צורך דחוף בתיקון מערכתי כדי להבטיח הערכת אוטיזם מדויקת ושוויונית בפריסה ארצית”, טוען מנדי.

למרות שעדיין לא זכה לביקורת עמיתים, המחקר כבר הניע את שירות הבריאות הלאומי של בריטניה לבחון מקרוב את שיטות האבחון שלו. הפער הגדול בשיעורי האבחון עשוי להעיד על חוסר עקביות מהותי באופן שבו מזוהה אוטיזם בין מרכזים שונים.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


הצוות של פרופ’ מנדי בחן גורמים שונים שיכולים לתרום לשונות זו, אך בסופו של דבר הגיע למסקנה שהבעיה טמונה בפרשנות הסובייקטיבית של המאבחנים לקריטריונים אבחוניים.

“מישהו יכול ללכת למרפאה מוכרת אחת ולקבל תשובה מסוימת אם הוא אוטיסט”, מסביר מנדי, “ואז ללכת למרפאה מוכרת אחרת ולקבל תשובה אחרת, למרות שהוא מציג בדיוק את אותן תכונות התנהגותיות. מדריכי האבחון פתוחים להרבה פרשנויות, ולכן יש חוסר קונצנזוס יסודי היכן נמצאים הגבולות הנכונים של האוטיזם”.

את ד”ר ג’יימס קיוזאק, מנכ”ל “אוטיסטיקה”, ארגון הצדקה המוביל בבריטניה לחקר האוטיזם, התוצאות של המחקר לא הפתיעו. “אבחון אוטיזם יכול להיות מערב פרוע במונחים של חוסר עקביות בגישה”, הוא אומר. “אנחנו יודעים על מרכזי הערכה רבים שנחשבים לאיכותיים שבהם אנשים לא מקבלים אבחוני אוטיזם נכונים, כי חלק מהם משתמשים בשיטות אבחון שלא נבדקו, לפעמים אפילו כאלה שהם פיתחו בעצמם”.

לדעת קיוזאק, המחקר של UCL מצביע על אבחון יתר של אוטיזם, “ואם לא נעשה משהו כדי לסדר את זה, זה ישפיע על אמון הציבור באבחונים כשלעצמם”. קיוזאק ציין מחקר נוסף, שנעשה על ילדים, שמצא כי באזורים מסוימים בבריטניה כ-4% מהילדים בגילאי 10 עד 14 מאובחנים עם אוטיזם, לעומת 1.5% באזורים אחרים.

לדבריו, מצב זה לא רק מערער את אמון הציבור, אלא גם משאיר רבים שבאמת זקוקים לכך ללא גישה לתמיכה ושירותים חיוניים. “ממצאי המחקר מדגישים צורך קריטי באמצעים רגולטוריים כדי להבטיח עקביות ודיוק באבחוני אוטיזם, תוך הגנה מפני ההשלכות המשנות חיים של אבחון שגוי”, הוא קובע. במילים אחרות, קיוזאק מציע מהלך לבניית סטנדרטיזציה לאומית של קריטריונים ופרקטיקות אבחון.

גם פרופ’ בריוני ברספורד מאוניברסיטת יורק בחנה את הנושא, במסגרת דוח הערכה לאומי שכתבה ב-2020, וגם היא מצאה שונות גדולה בשיעורי האבחון המדווחים. אצלה הם נעו בין פחות מ-50% ליותר מ-80%. “כל צוות היה שונה בפרוטוקולי הערכת האבחון שלו וכל אחד מהם היה ייחודי”, היא מספרת. “האם זה אומר שאנחנו לא יכולים לסמוך על האבחונים? אין לנו עדיין את הראיות לענות על השאלה הזו בכן או לא”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות