נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאלה האוכלוסיות שלא ישלמו מס בריאות מוגדל מ-2025

אלה האוכלוסיות שלא ישלמו מס בריאות מוגדל מ-2025

ועדת הבריאות אישרה: דמי הבריאות המנוכים מהשכר יעלו בשנה הבאה. ברשימת המוחרגים: מקבלי קצבאות נכות, שירותים מיוחדים, נפגעי עבודה ונפגעי איבה

צילום הדמיה: פיקסלז

בצל המלחמה, ועדת הבריאות של הכנסת אישרה בשבוע שעבר לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, המעלה את מס הבריאות לאזרחי ישראל, וזאת על מנת לממן את התוכנית הלאומית הנדרשת בתחום בריאות הנפש.

בתחילה התכוונו במשרדי הבריאות והאוצר להעלות את דמי הבריאות, המנוכים ממשכורות העובדים, מ-5% כיום ל-5.15% ב-2025. בנוסף, תיכננו להעלות את מס הבריאות המופחת לחלק הבסיסי של ההכנסה מ-3.1% כיום ל-3.25%. למרות שההעלאה מתייחסת לשנה הבאה ואילך, ההחלטה כעת נועדה לאפשר לפנות ב-2025 כמיליארד שקלים ייעודיים למערכת בריאות הנפש.

במהלך הדיון, יו”ר הוועדה, ח”כ יוני משריקי (ש”ס), דרש התחשבות בבעלי ההכנסות הנמוכות, ובמשרד האוצר נענו בחיוב לדרישתו. דניאל פדון, רכז רווחה באגף התקציבים של האוצר, הסביר כי לבעלי הכנסה נמוכה (עד 60% מהשכר הממוצע במשק) מס הבריאות יהיה בשיעור של 3.235% (במקום 3.1% כיום), ואילו לבעלי ההכנסה הגבוהה המס יעמוד על 5.165% (במקום 5% כיום). כלומר, בעלי הכנסות נמוכות ישלמו קצת פחות לעומת התוכנית המקורית ובעלי הכנסות גבוהות קצת יותר.

על פי התיקון, מי שיוחרג מההעלאה הם מקבלי קצבאות נכות, זקנה, הבטחת הכנסה, תלמידים וסטודנטים. מי שמקבל קצבת נכות ימשיך לשלם, כמו היום, 116 שקלים בחודש, שהם דמי ביטוח הבריאות המינימליים. כנ”ל לגבי מקבלי קצבת נכות מעבודה (עד גיל פרישה) ונפגעי פעולות איבה. מי שפטור לחלוטין מדמי ביטוח בריאות וימשיך להיות פטור הם מקבלי קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ילד נכה, גמלת סיעוד וגמלת ניידות.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב, יו"ר ועדת הבריאות חה"כ יהונתן משריקי (ש"ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת הבריאות ח”כ יהונתן משריקי (משמאל).עם מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד דרש יו”ר ועדת הבריאות כי משרד הבריאות ימסור לוועדה את פרטי עבודת קופות החולים בתחום הנפש, מה נעשה היום ומה נדרש מהן להוסיף בשנה הקרובה, והבטיח לערוך ישיבות מעקב כדי לוודא שהקופות אכן מעלות בצורה משמעותית את היקף הטיפול בבריאות הנפש. בחוק שאושר גם נקבע ששר הבריאות ידווח לוועדה בכל שנה על התוספת התקציבית לתוכנית הלאומית לבריאות הנפש ולמבחני התמיכה למערכת בריאות הנפש. חובת הדיווח נקבעה למשך שמונה השנים הקרובות.

עו”ד רננה מיסקין, נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, הציגה את מבחני התמיכה של המשרד לקופות החולים, בהיקף 320 מיליוני שקלים לשנת 2024, כאשר בשנת 2025 הסכום יעלה. התמיכה תוענק לטיפולי בריאות הנפש, לגיוס ולהתקשרות עם מטפלים נוספים, להכשרת מטפלים, להרחבה משמעותית של מספר הטיפולים, להקפדה על רצף טיפולי, ליצירת מענים חדשים ולפיתוח כלים טכנולוגיים, ליצירת חלופות אשפוז, לשיפור איכות האשפוז הפסיכיאטרי ולבניית מרכזי טיפול.

הקופות יחויבו לדווח למשרד מדי חודש על פי מדדים מוגדרים. כמו כן הוגדר לקופות מהו הסכום המינימלי שעליהן להוציא בכל תחום. לתחום הפגישות עם מטפלים, למשל, הוקצו 156 מיליוני שקלים ב-2024, כאשר בשנה שעברה הוקצו לכך 75 מיליוני שקלים בלבד. השנה יוקצו למערכת בריאות הנפש כולה 950 מיליוני שקלים.

ד”ר גלעד בודנהיימר, ראש אגף בריאות הנפש במשרד, ציין כי רוב מבחני התמיכה ניתנים לפי מספר המבוטחים, וחלקם מתייחסים במיוחד לפריפריה. לדבריו, התמיכה ניתנת לפי תשומות בתחילתה ולפי תפוקות בהמשך, והן נמדדות בצורה מדויקת. ח”כ ירון לוי (יש עתיד) הדגיש בדיון את הצורך להקדיש סכום ייעודי לקיצור זמני ההמתנה לפסיכולוג.

************************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות