נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותפיתוח ישראלי חדשני יתריע מפני סכנה למוגבלות קשה בעובר

פיתוח ישראלי חדשני יתריע מפני סכנה למוגבלות קשה בעובר

מדובר בבדיקת רוק לזיהוי מוקדם של CMV – כבר בשליש הראשון של ההיריון. תינוקות שנולדו לאחר שנדבקו בנגיף ברחם עלולים לסבול מבעיות קשות כמו עיוורון, חירשות ומוגבלות שכלית

בדיקה יעילה, חסכונית ומדיקות. צילום אילוסטרציה

מחקר חדש ופורץ דרך שנערך לאחרונה באוניברסיטה העברית בירושלים, מציג שיטה חדשה של בדיקות לזיהוי מוקדם של זיהום מולד בשם ציטומגלווירוס (cCMV) – כבר בשליש הראשון של ההיריון.

cCMV הוא הזיהום המולד הנפוץ ביותר. מרבית התינוקות שנדבקו בו נולדים בריאים וללא סימפטומים, ולכן בתי החולים לא בהכרח ממליצים על הפסקת היריון. עם זאת, בחלק מהמקרים מתגלה בהמשך פגיעה בשמיעה, ואפילו חירשות בשלבים מאוחרים יותר. במקרים נדירים יותר (פחות מ-10%) עלולה להיגרם מחלה סוערת סביב הלידה, הכוללת היקף ראש קטן, הסתיידויות ברקמת המוח, דימומים בעור, עיוורון, חירשות, מוגבלות שכלית עמוקה, צהבת, הגדלת כבד וטחול.

השיטה החדשה כוללת בדיקת רוק מאוחדת, המאפשרת זיהוי cCMV בעוברים בצורה יעילה, חסכונית ומדויקת. המחקר מדגיש את המשמעות של גילוי מוקדם באמצעות שיטה זו, במיוחד עבור מקרים א-סימפטומטיים, תוך הדגשת הפוטנציאל שלה לחולל מהפכה של ממש בסריקה cCMV ברחבי העולם. גילוי זה אף יכול לשפר את מצבם של התינוקות לטווח ארוך.

מובילי המחקר הם פרופ’ דנה וולף מהמרכז הרפואי של האוניברסיטה העברית הדסה וממרכז לאוטנברג לאימונולוגיה כללית וגידולית; ופרופ’ מורן יסעור מהאוניברסיטה העברית; ביחד עם הצוותים שלהן והצוות לרפואת נאונאטולוגיה של הדסה בראשותה של פרופ’ סמדר אבן טוב-פרידמן.

נגיף עם השלכות לכל החיים

נגיף הציטומגלו (cytomegalovirus), המכונה בקיצור CMV, שייך לקבוצת נגיפי השלבקת (Herpes Virus). כמו בשאר הנגיפים מהקבוצה הזאת, זיהום המופיע לראשונה אצל החולה (זיהום ראשוני) הוא המסוכן ביותר. אם הזיהום הראשוני של האישה הוא בזמן ההיריון, מועבר הנגיף לעובר בכ־40% מהמקרים, וכ־20% מהעוברים המודבקים יסבלו מפגיעה משמעותית.

הדבקת העובר במחצית הראשונה של ההיריון היא משמעותית יותר ועם סיכוי גבוה יותר לפגיעה מאשר הדבקה במחצית השנייה של ההיריון. מכיוון שלא ניתן לנבא אילו עוברים ייפגעו מהנגיף, ומכיוון שבדיקת אולטרסאונד אינה מזהה את הפגיעה בכל המקרים, יכולים ההורים לשקול נוכח המידע שקיבלו – ובמיוחד אם מדובר בזיהום שהתרחש במחצית הראשונה להיריון – אם יש מקום להפסקת היריון.

המחקר, שנערך בשני בתי החולים של המרכז הרפואי הדסה בירושלים מאפריל 2022 עד אפריל 2023, כלל סקר של 15,805 תינוקות, המהווים 93.6% מכלל הילודים החיים. היישום של בדיקות רוק מאוחד הופיע כשיטת סקר שגרתית במהלך תקופה זו של 13 חודשים, והדגימה את יעילותה ומהימנותה. החוקרים בחנו גישת איסוף דגימות לזיהוי cCMV, שבה נבדקת קבוצת דגימות יחד. אם המדגם המצטבר שלילי, כל הדגימות הבודדות נחשבות שליליות. אם המדגם המצטבר חיובי, הדגימות נבדקות מחדש בנפרד.

מטרת המחקר הייתה למנף את שכיחות הלידה הנמוכה של cCMV (ממוצע של 6.4 לכל 1,000 לידות), לצורך בדיקה יעילה. הם חזו רגישות של 99.5% למאגר של 8 דגימות על סמך עומסים ויראליים. למעלה מ-15,000 תינוקות נבדקו בשיטה זו, מתוכם 54 יילודים זוהו עם cCMV – יותר ממחציתם היו א-סימפטומטיים בלידתם ולולא הבדיקה, אבחנתם הייתה מתפספסת.

מדי שנה, עשרות אלפי יילודים מושפעים מזיהום cCMV, מה שהופך אותו לגורם מוביל לליקויים נוירולוגיים בילדות עם השלכות לכל החיים. הנטל העולמי של cCMV הוא משמעותי, והיעדר שיטת סינון אוניברסלית, מציב אתגרים בזיהוי וטיפול מיידי של מקרים. לפריצת דרך זו יש פוטנציאל לשנות את חייהם של תינוקות רבים מדי שנה, ולהציע אמצעי יעיל ונגיש יותר לזיהוי מקרי cCMV, במיוחד אלה שעלולים להופיע ללא תסמינים בלידה, או שאחרת לא היו מורגשים ואבחנתם הייתה נמנעת.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

“cCMV הוא הזיהום התוך רחמי השכיח ביותר. במחקר היינו מונעים מהצורך הקליני הבלתי ממומש לזהות את כל התינוקות עם cCMV, כולל א-סימפטומטיים, כך שניתן יהיה להעביר טיפול וניטור מוקדם לחלק גדול מהתינוקות שאינם מאובחנים אחרת”, אומרת פרופ’ וולף. “גישת האבחון המשולבת שזמינה לאחרונה ושיתופי הפעולה הבין-תחומיים שיצרנו במהלך מגיפת ה-COVID-19, איפשרו בדיקה אוניברסלית של cCMV. הממצאים שלנו מציגים את ההיתכנות הרחבה והיתרונות של איגום דגימות רוק כדי לשפר את ההקרנה האוניברסלית של ילודים ל-cCMV. נתונים שנגזרו מהסקר האוניברסלי המיושם, ישמשו להגדיר את הנטל האמיתי של cCMV ולהעריך חיסונים עתידיים”. 

לדברי פרופ’ יסעור, “שיתוף הפעולה הזה, שנולד במהלך מגיפת ה-COVID-19, הרחיב את השפעתו בצורה חלקה כדי להתמודד עם אתגרים רפואיים חדשים. גישת הבדיקות המשולבות הטרנספורמטיביות שלנו עוברת מבדיקה של כ-10% מהילודים לבדיקות אוניברסאליות של כ-95%. אמנם התאמת תשתית המתקנים עשויה להוות אתגר, אך מדובר בהשקעה חד פעמית משתלמת עם יתרונות עצומים לכל הילודים ולמשפחותיהם ברחבי העולם. היישום המוצלח של בדיקות רוק מאוחדות, מייצג צעד משמעותי בתחום של סקר ילודים אוניברסלי ל-cCMV, המציע דרך מבטיחה לגילוי מוקדם והתערבות. צוות המחקר צופה שגישה זו תסלול את הדרך למאמצים גלובליים משופרים במאבק בהשפעה של cCMV על יילודים”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות