נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותנוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

תחנה של רכבת ישראל. צילום: דוברות הרכבת

משרד התחבורה הציג היום את רפורמת “צדק תחבורתי”, המביאה איתה בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, ובהם נוסעים רבים עם מוגבלויות.

הרפורמה, שצפויה להביא לחיסכון של עד אלפי שקלים לשנה בהוצאות התחבורה הציבורית למשפחה בישראל, תיכנס לתוקף עוד כעשרה ימים (ב-25 במרץ), והיא כוללת הטבות שמהן עשויים ליהנות כ-2.8 מיליון ישראלים.

מה יש ברפורמה?

אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי ייהנו מ-50% הנחה על מנויים חודשיים. עד היום נהנתה אוכלוסייה זו מהנחה של 33% בעת רכישת חופשי-חודשי.

לדוגמה, עד עכשיו שילם נוסע עם מוגבלות עבור מנוי חופשי-חודשי פריפריאלי (עד 40 ק”מ באזור אחד) 99 שקלים בחודש, ומעתה ישלם 49.5 שקלים בלבד. בעבור חופשי-חודשי ארצי באוטובוס בלבד שילם עד היום 225 שקלים בחודש, ומעכשיו 112.5 שקלים. מנוי חופשי-חודשי על אוטובוס ורכבת עלה עד עתה לנוסע עם מוגבלות 255 שקלים לחודש, ומעכשיו הוא יעלה 127.5 שקלים בלבד.

עבור חופשי-חודשי אוטובוס ורכבת ארצי (עד 75 ק”מ) שילם עד היום נוסע עם מוגבלות 410 שקלים לחודש, ומעתה ישלם 205 שקלים; ועל מנוי חופשי-חודשי ארצי ללא הגבלה שולמו עד עכשיו 610 שקלים בחודש, ומעתה ישולמו 305 שקלים בלבד. המסלולים המוזלים החדשים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 שקלים ל-3,660 שקלים בשנה.

חיילים משוחררים ייהנו במשך שנה ממועד שחרורם מהטבת נסיעה חינם בכל רחבי הארץ, כולל ברכבת. באופן זה יוכלו לחסוך בשנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש) ל-7,320 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.

תושבי הפריפריה ייהנו מ-50% הנחה על מחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. בדרך זו יוכלו לחסוך בין 594 שקלים לשנה (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ל-3,660 שקלים בשנה לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ, כולל רכבת.

הזכאות להנחה לתושבי הפריפריה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ”ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות מבוססות המצויות בפריפריה אך נהנות מדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9-10), לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את מנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק”מ. במקום 99 שקלים יעלה מעתה מנוי זה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.

צעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) ייהנו מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים ועל רכישת ערך צבור, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן. כך יוכלו לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ל-2,415 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי ארצי, כולל רכבת).

למידע נוסף על הרפורמה, הציבור מוזמן להתקשר למוקד משרד התחבורה 4515*, המספק מענה בשפות עברית וערבית, להיכנס לאתר משרד התחבורה, או לחפש בגוגל “צדק תחבורתי”.

ויש גם שלב שני

הרפורמה תושק בשני שלבים. הפעימה הראשונה, כאמור, תיכנס לתוקף ב-25 במרץ, ואילו הפעימה השנייה עתידה לצאת לדרך במהלך החודשים הקרובים. פעימה זו תכלול בנוסף נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), והנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא יישובית, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בין השכונות והרפורמה צריכה להתייחס אליהם.

“הצגתי את רפורמת ‘צדק תחבורתי’ זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד”, אמרה שרת התחבורה מירי רגב, “במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצורכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גיאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחיה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים”.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, בירך על המהלך: “בשורה נהדרת נוספת שמגיעה ממשרד התחבורה. אני מודה לשרה מירי רגב על הרגישות והעשייה הברוכה, ומצפה להמשך שיתוף פעולה פורה ומוצלח לטובת אנשים עם מוגבלות בישראל”.

************************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova
************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות