נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותדוב תינוק עם תותבת: הסיפור מאחורי הקעקוע המרגש

דוב תינוק עם תותבת: הסיפור מאחורי הקעקוע המרגש

זימרה ויגודה, אמא של עמית, שעבר קטיעת רגל כילד, כותבת על הרגע שבו הפתיע אותה עם הקעקוע, ומה הוביל לשם

הקעקוע על גופו של עמית ויגודה. צילום: זימרה ויגודה

מאת זימרה ויגודה

פברואר 2022

“אוקיי, אמא, הנה ההפתעה, אבל תעצמי את העיניים קודם”.

“תפתחי אותן”, הוא אמר.

פתחתי, ומה שראיתי גרם לי לבכות.

הבן שלי בן ה-19, שחזר מגרמניה, עשה לעצמו קעקוע של אמא דובה הנושאת על גבה את ה”תינוק דוב” שלה עם התותבת.

זו הייתה שנה קשה עבור שנינו מבחינת יחסי אם ובן, אבל רק לעיתים נדירות, במהלך כמעט רבע מאה של הורות, הרגשתי רגש כמו באותו רגע.

ספטמבר 2021

“אני לא חוזר לקולג'”, הוא אמר.

גרוני התכווץ, עיניי התמלאו באופן לא רצוני בדמעות והוצפתי על ידי תחושת עצב עמוקה ששלטה בי והביכה אותי בו זמנית.

הסתכלתי הצידה כדי שהוא לא יראה, אבל כמובן שהוא ראה, וזה הכעיס אותו.

“סיימתי לחיות חלומות של אחרים… החלומות שלך”, הוא הטיח בי.

לפני שנה, עמית נחשב בעיני רבים לכוכב על; סטודנט טרי במלגת כדורסל  בכיסא גלגלים באוניברסיטת טקסס בארלינגטון. הוא זכה ב-MVP של NWBA לעונת 2020-2021 והצליח לסיים את השנה עם ציונים ראויים בלימודים.

המוח שלי וטקסס, לעומת זאת, היו שני מגרשי משחק שונים. השקעתי 18 שנים מחיי לעשות מה שנשבעתי שאעשה ביום היוולדו, כאשר המנתח האורתופדי הראשון שהציץ בצילומי הרנטגן המוזרים שלו הכריז: “אני מקווה שיש לו מוח טוב כי ספורטאי הוא לעולם לא יהיה”. באותו יום, חיי התהפכו והמשימה האותנטית היחידה שלי הייתה להבטיח שלילד הזה שלי, שמעולם לא ביקש להיוולד, תהיה כל הזדמנות לחיות חיים טובים. עמית ערך את הופעת הבכורה הארצית שלו באוגוסט 2002, עם מצב אורתופדי נדיר שבו רגל ימין התחתונה הייתה מורכבת מציסטות ומלא שברים.

עמית במדי נבחרת ישראל. צילום: הוועד הפראלימפי הישראלי

בדומה להורים רבים (ואמהות בפרט) לילדים עם מוגבלויות, עם האמצעים הרגשיים והכלכליים הזמינים, הפכתי ל”אמא דובה”, והנחתי את הקריירה שלי, את הנישואים שלי ואפילו את ילדיי האחרים והצרכים שלהם בצד. עבדתי ב”עבודות אמא” והנחתי שהילדים האחרים שלי, שגדולים ממנו בשלוש וארבע שנים, “יבינו” שרוב תשומת הלב שלי מוקדשת כמעט אך ורק לאחיהם התינוק עם הרגל הדפוקה.

הדאגה לעמית הפכה למוקד העיקרי שלי בחיים, בכל מסגרת ובכל מצב. הפכתי למומחית לניווט במוסדות רפואיים, ממשלתיים וחינוכיים – תחילה בישראל ולאחר מכן בקליפורניה, שם בילינו שלוש שנים בין 2012-2015. שם גם החליט עמית לקטוע את רגלו, לאחר מספר רב של ניתוחי הצלת גפיים כושלים בישראל.

בקליפורניה, הוא גילה את הכדורסל בכיסאות גלגלים והחל את המטמורפוזה שלו מ”נכות” ל”מומחיות”. במקביל, גיליתי אני את הבלוג כסוג של טיפול עצמי. הבלוג הראשון שלי, על ההחלטה של ​​משפחתנו לבצע את הניתוח, הפך ויראלי ועמית הפך מילד קטן עם מוגבלות גדולה לסלבריטאי, שנתן ראיונות לכלי תקשורת ארציים ובינלאומיים.

לאחר הקטיעה, כשהוא משוחרר מהחשש להיפצע ו”לאבד את הרגל”, עמית המשיך במלוא המרץ בזירת הכדורסל בכיסאות גלגלים ומצא את כוחו ואת קולו. בשנת 2015 חזרנו לארץ ועמית המשיך להתפתח ולהצטיין בספורט, שיחק בליגה הבכירה ובנבחרת ישראל עד גילאי 23.

היה ברור לנו, אפילו בגיל 14, שהוא בדרך ללימודים בארצות הברית במלגת כדורסל בכיסאות גלגלים. הייתי משוכנעת שהמסלול הזה הוא חלומו, ובזמנו אולי זה היה כך. זה בהחלט היה החלום שלי. הוא נסע למחנה קיץ באוניברסיטת מיזורי כשהיה בן 15, ובגיל 17 קיבל מקום ב-Movin’ Mavs ב-UTA.

בזמן שחבריו בישראל התגייסו לצה”ל או התחילו את שנת השירות לפני הצבא, עמית יצא לכביש פחות מוכר, ושלושה שבועות לפני יום הולדתו ה-18 עלה על מטוס כדי להשיק את ההרפתקה הייחודית שלו בקולג’.

התרגשתי, וכתבתי בבלוג על כמה הרגשתי “מנצחת” כנגד כל הסיכויים. חשבתי שהסיפור שלנו יהווה נקודת אור עבור הורים אחרים לילדים עם מוגבלויות מגוונות.

זימרה ויגודה

זה היה אז, וזה עכשיו, כמו שאומרים.

היום אני מבינה שהייתי נאיבית וקצרת רואי. המסע של עמית ל-UTA לא היה סוף הסיפור, אלא פרק נוסף במציאות מסובכת. כאמא לשני בוגרים צעירים אחרים, אני מבינה עד כמה המעבר מגיל ההתבגרות לבגרות מאתגר, הן להורה והן לילד. עם זאת, למרות המון התבוננות פנימית ובלוגים, לא הייתי מוכנה למורכבות הנוספת של המעבר של ילד שהפך – ואין מילים אחרות לתאר את זה – ל”ייעוד שלי” ולעבודת חיי.

הסיפור הזה עדיין מתפתח, אבל אני כן מקווה שהורים לילדים צעירים עם מוגבלות ילמדו מהניסיון שלי. עמית עזב את UTA, והעונה הוא בגרמניה, משחק בליגה מקצוענית. הצעדים הבאים שלו עדיין בגדר תעלומה, והם שלו בלבד. הלקחים שלמדתי עד כה נכונים לכל ילד ולכל הורה, אך נכונים אף יותר עבור הורים לילדים עם מוגבלויות, שאצלם האינסטינקט הטבעי הוא להגן, או יותר נכון – להגן יתר על המידה. לשחרר זה קשה, אבל אני סומכת על עמית ומכירה בכך ש”ההשקעה שלי” היא הנושא שלי ולא שלו.

במבט לאחור, אני לא רואה מה הייתי עושה אחרת. אמא דובה נולדת יחד עם הדובים שלה. אינסטינקטיבית, לא יכולתי לעשות בחירות שונות. ברגע שהחזקתי את התינוק הקטן והמתוק הזה עם הגבס הענק, ידעתי שאעשה כל שביכולתי כדי לעזור לו להיות מי שהוא רוצה להיות.

המאמר המקורי (באנגלית) בבלוג של זימרה ויגודה ב”THE TIMES OF ISRAEL”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות